Globalni identitet|Global Identity|Identità globale

18.11.2009.

Konferencija Exit Europe, panel disku­si­ja “Zagovaranje u kul­tu­ri – mobi­li­zi­ra­nje sektora”,
kino Mosor, Zagreb, 13. stu­de­nog 2009.

Conference Exit Europe, dis­cu­ssi­on „Cultural Advocacy – Mobilizing the Sector“
Mosor Cinema, Zagreb, November 13, 2009

Conferenza Exit Europe, dis­cu­ssi­one „Intercessione nel­la cul­tu­ra – mobi­li­zza­re il settore”

Kino Mosor, Zagabria, 13 novem­bre 2009


kino mosor
O mode­li­ma i stra­te­gi­ja­ma zago­va­ra­nja u podru­čju kul­tur­nih poli­ti­ka raz­go­va­ra­lo se na jed­nom od pane­la na kon­fe­ren­ci­ji Exit Europe.

Zagovaranje u kul­tur­nim poli­ti­ka­ma na razi­ni Europske uni­je aktiv­nost je kojom se bave više od pet­na­est godi­na mno­ge orga­ni­za­ci­je. Sada, kada konač­no pos­to­ji Europska agen­da za kul­tu­ru s foku­som na vanj­ske odno­se, pos­tav­lja se pita­nje što i kako dalje.

Zagovaranje sada poči­nje na neki dru­ga­či­ji način. Ono što sada tre­ba nano­vo defi­ni­ra­ti jest kako, na koji način i iz koje pozi­ci­je. Ovo su neka od ključ­nih pita­nja ali ujed­no i zaključ­ci pos­tav­lje­ni na pane­lu Zagovaranje u kul­tu­ri – mobi­li­zi­ra­nje sek­to­ra odr­ža­nog u petak, 13. stu­de­nog u sklo­pu kon­fe­ren­ci­je Exit Europe u kinu Mosor.

Na pane­lu su sudje­lo­va­li Sanjin Dragojević, docent soci­olo­gi­je kul­tu­re i masov­nih medi­ja na Fakultetu poli­tič­kih zna­nos­ti u Zagrebu, Cris Torch, pred­sjed­nik štok­holm­ske pro­duk­cij­ske orga­ni­za­ci­je Intercult te nosi­telj broj­nih dru­gih pozi­ci­ja u mno­gim europ­skim mre­ža­ma i ini­ci­ja­ti­va­ma foku­si­ra­nim na zago­va­ra­nje u kul­tu­ri, Tsveta Andreeva, savjet­ni­ca za kul­tur­ne poli­ti­ke u European Cultural Foundation, Križana Brkić iz Odjela kon­tak­t­ne kul­tur­ne toč­ke Ministarstva kul­tu­re RH te Pascal Brunet, rav­na­telj cen­tra Relais Culture Europe. Stol je mode­ri­ra­la Daphne Tepper, policy ana­li­ti­čar­ka u plat­for­mi Culture Action Europe.

One of the dis­cu­ssi­ons orga­ni­zed wit­hin the fra­mework of the Exit Europe Conference was focu­sed on the topics of models and stra­te­gi­es of advo­cacy in the doma­in of cul­tu­ral policies.

Advocacy in the cul­tu­ral poli­ci­es on the level of European Union is the acti­vity which has been tac­k­led by nume­ro­us orga­ni­za­ti­ons for fif­te­en years. Now, when the European Agenda for Culture with the focus on exter­nal affa­irs came into exis­ten­ce, it is nece­ssary to deci­de what is next.

Advocacy reac­hed a new level. It is nece­ssary to defi­ne anew how and from what posi­ti­ons sho­uld the advo­cacy fun­c­ti­on. These are some of the cru­ci­al ques­ti­ons, but at the same time also the con­clu­si­ons reac­hed during the dis­cu­ssi­on Cultural Advocacy – Mobilising the Sector, which took pla­ce on the 13th of November at the Mosor Cinema, wit­hin the fra­mework of the Exit Europe Conference.

Participants: Sanjin Dragojević (assis­tant lec­tu­rer of Sociology of Culture and Mass Media from the Faculty of Political Sciences in Zagreb), Chris Torch (head of the of the Stockholm pro­duc­ti­on orga­ni­za­ti­on Intercult and the impor­tant figu­re of many other European networ­ks and ini­ti­ati­ves focu­sed on tcul­tu­ral advo­cacy), Tsveta Andreeva (advi­sor for cul­tu­ral poli­ci­es at the European Cultural Foundation), Križana Brkić (from the Department of cul­tu­ral con­tact points of the Ministry of Culture of Republic of Croatia) and Pascal Brunet (head of the Relais Culture Europe Centre). Moderator: Daphne Tepper (policy analyst at the Culture Action Europe Platform).

Sanjin Dragojevic, Pascal Brunet

Uvodnu riječ dao je Sanjin Dragojević defi­ni­ra­ju­ći kul­tur­ne poli­ti­ke kao jav­ne poli­ti­ke koje sto­ga ima­ju iznim­no važ­nu ulo­gu u druš­tvu i time dao pod­stre­ka dru­gim dva­ma govor­ni­ci­ma koji će upra­vo širu jav­nost defi­ni­ra­ti kao onu pre­ma kojoj tre­ba usmje­ri­ti zago­va­ra­nje. Chris Torch se osvr­nuo na tri prav­ca u koji­ma zago­va­ra­nje može biti usmje­re­no – jedan je, onaj naj­u­čes­ta­li­ji, pre­ma poli­tič­kim figu­ra­ma, no doveo ga je u pita­nje krat­ko­roč­noš­ću pozi­ci­ja koje sva­kom pro­mje­nom vlas­ti u zem­lji zago­va­rač­ke podu­hva­te i kora­ke vra­ća­ju na poče­tak. Drugi, donek­le smis­le­ni­ji pra­vac jest onaj usmje­ren pre­ma zapos­le­ni­ci­ma u ins­ti­tu­ci­ja­ma i admi­nis­tra­tiv­nim struk­tu­ra­ma koji na svo­jim pozi­ci­ja­ma osta­ju nešto dulje te dub­ljim i struč­ni­jim poz­na­va­njem mate­ri­je u nekom smis­lu mogu pomo­ći u pobolj­ša­nju uvje­ta dje­lo­va­nja. No, naj­važ­ni­jim, a ujed­no i pot­pu­no zane­ma­re­nim aspek­tom zago­va­ra­nja Torch je istak­nuo zago­va­ra­nje pre­ma koris­ni­ci­ma, odnos­no publi­ci kao onoj ključ­noj pre­ma kojoj se pri zago­va­ra­nju tre­ba usmje­ri­ti kako bi se stvo­ri­lo “voj­sku” onih koji­ma je u inte­re­su uklju­či­ti se u pro­ces izgrad­nje sta­bil­nog i sadr­žaj­nog društva.

Pascl Brunet je pak istak­nuo kako je u današ­njem vre­me­nu kri­ze demo­kra­ci­je koju pro­živ­lja­va­ju goto­vo sve europ­ske drža­ve ključ­no rede­fi­ni­ra­ti što u stva­ri zago­va­ra­mo, pos­ta­vi­ti pita­nje kak­va je ulo­ga umjet­ni­ka i umjet­nos­ti, koje su raz­li­ke izme­đu kul­tu­re i umjet­nos­ti te koja je ulo­ga kul­tu­re u iden­ti­te­ti­ma. Tu se narav­no pos­tav­lja pita­nje iden­ti­te­ta u čemu se Brunet pozvao na doba Margaret Thatcher u kojem je bilo mogu­će reći da druš­tvo ne pos­to­ji, već samo indi­vi­due te se nado­ve­zao kako bi možda upra­vo iz tak­ve per­s­pek­ti­ve tre­ba­lo gle­da­ti Europsku uni­ju – kao glo­bal­ni pro­jekt druš­tva i civi­li­za­ci­je, ali nika­ko kao impe­ri­ja­liz­ma, već onog druš­tva u kojem je mogu­će živje­ti zajed­no i zajed­nič­ki gra­di­ti taj projekt.

Drugi aspekt koji pred­stav­lja nužan pre­du­vjet za uspješ­nost u zago­va­ra­nju, istak­nuo je Dragojević, jest sta­bil­nost civil­nog sek­to­ra. Ono čime civil­ni sek­tor ras­po­la­že, ne samo u Hrvatskoj nego u čita­voj regi­ji dalo se zaklju­či­ti iz izla­ga­nja Tsvete Andreeve, jest spe­ci­fič­no i iznim­no viso­ko cije­nje­no zna­nje i vje­šti­ne koje nisu svoj­stve­ne dru­gim sek­to­ri­ma, oso­bi­to držav­noj biro­kra­ci­ji. Naime, civil­ni sek­tor u regi­ji je bio pri­mo­ran ste­ći i pri­mi­je­ni­ti zna­nja iz pro­gra­ma­ci­je, vođe­nja pro­je­ka­ta, stra­te­škog pla­ni­ra­nja i pri­bav­lja­nja sred­sta­va. Iz tog aspek­ta, Chris Torch je podvu­kao kako je nuž­no za uspos­tav­lja­nje kva­li­tet­ne zago­va­rač­ke stra­te­gi­je poz­na­va­nje imple­men­ta­ci­je pro­jek­ta ali i meto­da po koji­ma se gra­de politike.

Križana Brkić, Tsveta Andreeva

Križana Brkić iz Odjela kul­tur­ne kon­tak­t­ne toč­ke Ministarstva kul­tu­re RH, usta­no­vi­la je pak kako je, iako tek neko­li­ko godi­na dos­tup­no orga­ni­za­ci­ja­ma u Hrvatskoj, vrlo uspješ­no reali­zi­ran čitav niz pro­je­ka­ta u okvi­ru Programa EU Kultura 2007 – 2013. Možemo reći da je ova činje­ni­ca zasi­gur­no pos­lje­di­ca iznim­no jake kul­tur­ne sce­ne koja već godi­na­ma radi na samo­obra­zo­va­nju i izna­la­že­nju stra­te­gi­ja odr­ži­vos­ti u kon­tek­s­tu u kojem je mogu­će samo krat­ko­roč­no planiranje.

Pred civil­nim sek­to­rom dak­le i dalje sto­ji golem posao spo­rih poma­ka. Ono što je nje­go­va pred­nost jest činje­ni­ca da je u mno­go­če­mu napred­ni­ji i oprem­lje­ni­ji od ins­ti­tu­ci­onal­nih i admi­nis­tra­tiv­nih meha­ni­za­ma te mu je lak­še nosi­ti se sa vre­me­nom, no nala­zi se tako­đer pred zadat­kom nano­vo pro­mis­li­ti svo­ju pozi­ci­ju i svo­je cilje­ve. A ini­ci­ja­ti­ve i orga­ni­za­ci­je iz regi­je mora­ju se uklju­či­ti aktiv­no u pro­ces zago­va­ra­nja na razi­ni EU. U tom mu pos­lu valja publi­ku uči­ni­ti svo­jim part­ne­rom i zagovornikom.

Izvor: www.kulturpunkt.hr

****
Foto: Ivan Slipčević