PLESOM DO RAZVOJA SAVIČENTE
Iako je bilo naznaka loših vremenskih prilika, kiša se za razliku od ostalih mjesta u okolici, nije dugo zadržala u Savičenti. Time se nije ugrozilo otvaranje 11. festivala plesa i neverbalnog kazališta. Službeni početak obilježile su riječi Snježane Abramović Milković, govoreći sa zadovoljstvom o prevladavanju novčane krize festivala koje su ih zadesile početkom ove godine te uspješnom nastavku ove manifestacije. Nina Obuljen, državna tajnica Ministarstva kulture, također se obratila prisutnima s nekoliko riječi, ističući da podupiranjem ovog poduzetničkog projekta, nastoji se potaknuti razvoj ovog gradića. Župan Ivan Jakovčić službeno je otvorio festival govoreći o želji da se sve istarske gradiće oživi, upravo na način kao što se putem ovog festivala nastoji oživjeti Savičenta.
Slijedio je break dance show na trgu, a okupio se popriličan broj ljudi. Plesači Elvis Hodžić i Vladimir Smud iz plesne skupine Freestyle kings, demonstrirali su prisutnima, kroz priču dvoboja, umjetnost break dancea. Ovaj tip plesa trenutno je vrlo popularan s time da su obični građani naviknuti na ulični break dance. U sinoćnjem showu bilo je jasno da se ovdje ipak radi o kazališnoj verziji ovog plesa. To je ujedno i dokaz da break dance može uistinu biti više od „uličnog plesa“, podižući ga na višu, umjetničku, razinu.
U prostoru savičentskog Kaštela, bio je pravi doživljaj vidjeti predstavu „UTF – 8“ Zagrebačkog plesnog ansambla, a koreograf ove jedinstvene predstave jest Sahar Azimi. Zadivljujući pokreti vrsnih plesača jest ono što gledatelja najviše fascinira, a dugotrajni aplauz jest dokaz da je vrijedilo pogledati predstavu. Nažalost, bez prethodnog čitanja sadržaja, prosječnom gledatelju je vrlo teško shvatiti o čemu je doista riječ u predstavi, odnosno što se nastojalo time postići.
Pomoću zahtjevnih pokreta, ali bez riječi, ukazali su na opasnosti gubljenja identiteta i posebnosti te nas upozoravaju na posljedice reduciranja, ukalupljivanja i pojednostavljivanja.
„UTF‑8“, ujedno i ime predstave, jest način zapisa kodova u kompjuterskom programu Unicode, čime se metaforički ukazuje na gubljenje individualnosti. Predstavom se pak nastoji sačuvati „kod“ našeg uma i tijela.
Vrsni plesači koji su nas svojom suvremenom izvedbom uveli u svijet neverbalnog kazališta jesu: Benjamin Bac, Sara Barbieri, Petra Chelfi, Darija Doždor, Maša Kolar, Aleksandra Mišić i Ognjen Vučinić.
U kasnim večernjim satima, u savičentskoj Loži pokraj trga, svi zainteresirani mogli su pogledati izvedbu „Območje za pešce“ (u prijevodu: Pješačka zona) slovenskog plesača Branka Potočana. Njemu pješačka zona predstavlja slobodu od gradske vreve, objašnjavajući da je doživljava „kao prostor u vremenu, u kojemu se opuštamo. Dopuštamo mašti da raširi krila i ponese nas u visine o kojima dotad nismo ni sanjali, gdje vrijede drugačiji zakoni fizike i postojanja.“
I ove godine Festival plesa i neverbalnog kazališta nastavlja u sličnom konceptu kao i posljednjih deset godina.
- Donosimo predstave različitih koreografskih rukopisa. Međutim, novost je da krećemo s dugoročnim partnerstvom s raznim umjetničkim organizacijama te kroz cijelu godinu raditi ćemo na tome da u Savičenti bude plesnih manifestacija, kazala nam je umjetnička direktorica festivala Snježana Abramović Milković.
Nadodala je i da će u novom ART centru biti predstavljeni filmovi plesne tematike, a u suradnji s partnerima održavat će se plesne edukacije. Osim toga, u Savičentu žele dovesti kvalitetne stručnjake te započeti i s istraživačkim radom na području plesa.
Napisala: VLASTA VUJAČIĆ
Foto: MARINA PUH