13. Međunarodna izložba arhitekture, Biennale Architettura 2012. Common Ground, 29.08 – 25.11. Venezia
[lang_hr]Civilno društvo sačinjavaju pojedinci i institucije koji se ne čine uvijek sposobni prepoznati zahtjeve organizacije prostora u kojem živimo ili istražiti potencijale koje nudi arhitektura. S druge strane, arhitekte se često proziva da stvaraju objekte koji će zapanjiti i privući pažnju, učiniti nešto senzacionalno, ali nije povezano s organizacijom gradskog ili pojedinačnog života. Na taj način, ne negirajući da postoji problem u odnosu između arhitekture i ekologije, arhitekture i tehnologije te arhitekture i urbanizma poanta je u tome da se ispuni pukotina nastala između arhitekture i civilnog društva. Na takav način Paolo Baratta, predsjednik organizacije La Biennale di Venezia, objašnjava pristup odabiru selektora ovogodišnjeg arhitektonskog bijenala i dodaje kako očekuje da će ova izložba biti sačinjena od odjeka, gdje će neporeciva veza između arhitekture, prostora i planiranja grada ponovno proizaći iz pojma rezonance.[/lang_hr]
Izbor je tako pao na Davida Chipperfielda (London, 1953) kao jednog od najpoznatijih arhitekata današnjice (s uredima u Londonu, Berlinu, Milanu i Shanghaiu) koji je ujedno gostujući profesor arhitektonskog dizajna na Sveučilištu Yale. Bijenale arhitekture u Veneciji, koji je ujedno najveća i najpoznatija svjetska izložba arhitekture, Chipperfield je odlučio usmjeriti prema pitanjima kontinuiteta, konteksta i sjećanja, prema zajedničkim utjecajima i očekivanjima i ukazati na očiti nedostatak razumijevanja koji postoji između arhitektonske profesije i društva. Takav izbor teme uklapa se u trend posljednjih nekoliko bijenala od Aaron Betskya (Architecture beyond building) prije četiri godine do Kazuyo Sejime (People meet in architecture) prije dvije godine. Chipperfield ističe da naziv Common ground (zajednička osnova) usmjerava pažnju na grad, koji je područje ekspertize i djelatnosti arhitekata, ali i nešto što se ostvaruju u suradnji sa svakim građaninom te mnogim drugim dionicima i učesnicima u procesu izgradnje. Njegovo je uvjerenje da mi dijelimo ideje i vizije koje mogu biti potvrđene u samoj arhitekturi. Ovom izložbom on nas poziva da pronađemo zajedničke ideje iz naše individualne pozicije različitosti. Tema bijenala osmišljena je kao provokacija arhitektima kako bi demonstrirali svoju posvećenost zajedničkim vrijednostima koje dijelimo, potičući ih da se odmaknu od monografske prezentacije svojih radova prema prikazu suradnje i naklonosti koja stoji u podlozi. Chipperfield također ističe da usprkos našim različitim sklonostima, osnovama i gledištima mi zaista dijelimo zajedničko tlo, a to oblikuje temelj nečeg što bi se moglo opisati kao arhitektonska kultura koja nam omogućava osnovu za dijalog, raspravu i mišljenje. Time bijenale dobija karakter mjesta istraživanja. U tom pogledu treba gledati i na program suradnje sa Sveučilištima, Akademijama, istraživačkim i obrazovnim institucijama iz arhitekture, vizualnih umjetnosti i srodnim područima nazvan Biennale Sessions. Cilj ove inicijative je potaknuti grupnu posjetu studenata i nastavnika te pružiti asistenciju u organizaciji putovanja i boravka i osigurati im prostor za predavanje i diskusiju. Do otvaranja bijenala suradnja je uspostavljena sa 61 institucijom (23 talijanske i 38 stranih) nažalost među njima nema nijedne iz Hrvatske. U sklopu ostalih edukacijskih aktivnosti organizirani su vođeni obilasci kao i radionice namijenjeni različitoj publici.
Kvantifikativni podaci, kao i svake godine pokazuju važnost i rast arhitektonskog bijenala, pa se tako ove godine izložba prostire na preko 10.000 kvadratnih metara na prostorima centralnog paviljona na Giardinima te Arsenalima gdje je prikazano 69 projekata na kojima je sudjelovalo 119 sudionika. Pored toga izložbi je pridruženo 55 nacionalnih paviljona koji se većinom nalaze na Giardinima i Arsenalima, ali i drugim prostorima Venecije. Izložba također uključuje 18 kolateralnih događanja koje predstavljaju različite nacionalne i međunarodne subjekte i institucije na različitim lokacijama po Veneciji. Kao i uvijek izložba je popraćena opsežnim katalogom gdje su na 348 stranica opisani i prikazani međunarodna izložba, nacionalni paviljoni i kolateralni događaji.
U prostoru Arsenala smješten je paviljon Hrvatske gdje se prikazuje izložba povjerenika Tomislava Pavelića i Pulske grupe sa suradnicima. Iako prostorno skučena, izložba je vizualno privlačna i usklađena s temom i duhom izložbe, a da je stvarno privukla pažnju pokazuje činjenica da je najpoznatiji svjetski arhitektonski časopis Domus hrvatsku izložbu uvrstio u izbor od deset projekata koje svakako treba pogledati. U novinama Građanske inicijative za Muzil “Volim Pulu” koje su ovaj put prevedene na engleski poslužile i kao popratni tekstualni materijal uz izložbu navodi se kako je izložba pod naslovom Neposredna demokracija zahtijeva neposredan prostor zapravo rasprava o “našoj zajedničkoj osnovi u vremenu kada su protesti oko nas sve glasniji, broj nezadovoljnih kapitalizmom rapidno raste, a prostori grada postaju poprištima sukoba gdje je zahtjev za neposrednom demokracijom stavljen u prvi plan”. Pulska grupa tako pri rješavanju prostornih problema svoje društvene zajednice djeluje u uvjetima jednakosti s ostalim sugrađanima, za razliku od hijerarhijskog pristupa suzdržanih profesionalaca.
Pored samih izložbi prilikom otvorenja bijenala održane su i razne prezentacije, predavanja i seminari, a ovdje će se spomenuti samo razgovor na temu mentorstva kojeg je Han Ulrich Obrist vodio s Davidom Chipperfieldom, Kazuyo Sejimom, Alison Crawshaw i Sahel Al-Hiyarijem. Chipperfield je istaknuo da je za njega arhitektura trud, vizija i angažman te je usmjerena prema smislu života. Za njega je u procesu podučavanja bitno inspirirati dok je za formalni dio učenja bitna disciplina. On smatra da je arhitektura djelatnost koja zahtijeva najviše suradnje i dodaje: “…arhitektura se ne odnosi na status, već je to zajednička kultura arhitekture” te ističe da nije želio da Biennale bude izložba samo nekih odabranih radova. Pri kraju razgovora na pitanje o tome što bi savjetovali mladim arhitektima Chipperfield je uz smijeh odgovorio: “Preselite se u Švicarsku!”, a poslije dodao ozbiljnije kako trebaju slijediti svoje instinkte te da je on osobno uvijek pokušavao slijediti zdravi razum. Također je dodao da trebaju biti sigurni u ono što rade, ali istovremeno se uvijek pitati: “Zašto?”. Odgovarajući na isto pitanje Sejima je rekla: “Pokušavajte i pokušavajte… i nešto će se desiti.” i istaknula kako se ne smije potisnuti intuitivni proces, Crawshaw je dodala neka budu ambiciozni i smjeli i sve je moguće, dok je Al-Hiyari rekao kako smatra da je to nešto u vezi upravljanja svojim egom.
Kao i uvijek uz službeno otvaranje bijenala upriličena dodjela nagrada koje su ove godine dodijeljene Japanu za nacionalni paviljon i izložbu Architecture possible here? Home-for-All, u kojoj se prikazuje suradnja jednog od vodećih svjetskih arhitekata Toyo Ita s mlađim arhitektima i lokalnom zajednicom kako bi se na praktičan i imaginativan način osmislio novo središte regije koju je uništila nedavna prirodna katastrofa. U obrazloženju se ističe da je prezentacija izvanredna, ali i prilagođena širokoj publici te da su članovi žirija impresionirani humanošću ovog projekta. Kao najbolji projekt nagrađen je rad Torre David / Gran Horizonte od Urban-Think Tank (Alfredo Brillenbourg, Hubert Klumpner) i Justina McGuirka i ljudi iz Caracasa koji su stvorili novu zajednicu i dom u jednoj napuštenoj i nedovršenoj zgradi te tako napravili najveći svjetski skvot. Žiri je pohvalio autore na “prepoznavanju snage ovog transformacijskog projekta na kojeg se može gledati kao inspiracijski model koji uvažava snagu neformalnog društva”. Nagrada za obećavajuću i perspektivnu praksu dodijeljena je Grafton Architects (Yvonne Farrell and Shelley McNamara) za projekt Architecture as new Geography kojim su prezentirali novi sveučilišni kampus u Limi kroz instalaciju s “izraženim konceptualnim i prostornim kvalitetama”. Pored ovih glavnih nagrada posebno su spomenuti i projekti nacionalnih izložbi Poljske Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers, za “hrabru i smjelu instalaciju koja podsjeća posjetitelje da trebaju slušati isto kao i gledati”, SAD‑a Spontaneous interventions: Design Actions for the Common Good, za interaktivnu instalaciju “koja slavi snagu pojedinaca da mijenjaju društvo malim, ali djelotvornim načinima”, Rusije I‑city, za osobito atraktivnu vizualnu prezentaciju “koja publiku pretvara u digitalne špijune” te Cino Zucchi Architetti Copycat. Empathy and Envy as Form Makers, za instalaciju koja “evocira kompleksnu mrežu odnosa koji oblikuju našu fizičku okolinu”. Pored toga posebna nagrada, Zlatni lav za životno postignuće dodijeljena je poznatom portugalskom arhitekti Álvaro Siza Vieiri.
Na koncu svima zainteresiranima za arhitekturu, ali i oblikovanje gradskog prostora te zajedničkog života treba svakako preporučiti odlazak u Veneciju i obilazak izložbe i zaključiti riječima samog Chipperfielda kako je izložba: “…posvećena sudionicima i suučesnicima te njihovoj predanosti i energiji kao i suradnji u ovom eksperimentalnom pokušaju da se definira Zajednička osnova.”
Paviljon Rusije, Sergei Tchoban,
I‑city
Paviljon SAD, Cathy Lang Ho,
Spontaneous interventions: Design Actions for the Common Good
Grafton Architects (Yvonne Farrell and Shelley McNamara)
Architecture as new Geography
Tekst napisao: Boris Bogunović
Izvor fotografija: press materijali Biennale di Architettura 2012





