La Biennale (2. dio)
[lang_hr]Piše: Branka Benčić[/lang_hr]
[lang_hr]Bijenale u Veneciji zatvara se 24. studenog. Za sve koji još nisu posjetili izložbu i popratne programe, za izlet u Veneciju preostaje još nešto više od mjesec dana. Drugi dio teksta o 55. Bijenalu u Veneciji donosi osvrt na odabrane nacionalne paviljone.
Osvrt na središnju izložbi možete pročitati OVDJE.
[/lang_hr]
[lang_hr]
Venecijanski bijenale slijedi paradigmu predstavljanja nacionalnih paviljona, koja je upisana još u vrijeme njegova nastanka, a posljednjih se dvadesetak godina razvija na tragu formata koji se sastoji od dva dijela – međunarodne središnje izložbe i predstavljanja nacionalnih paviljona, koji bijenalu daju raznolikost i životnost, ističe Paolo Baratta, predsjednik Fondacije La Biennale di Venezia. I ova godina, kao što je već postalo uobičajeno, bilježi niz zanimljivih statistika koje se tiču različitih “rekorda”, broj država sudionika i nacionalnih paviljona – njih 88, najveći je do sada, deset se država predstavlja prvi puta (Angola, Bahrein, Kosovo, Kuvajt, Maldivi itd, ali i Sveta Stolica), a smješteni su u Giardinima, Arsenalu ili izmješteni na drugim gradskim lokacijama.
Upravo značaj nacionalnih paviljona stara je formula, tvrdi Baratta i važna karakteristika venecijanskog bijenala koja nam u vrijeme globalizacije, omogućava uvid u individualne geografije.[/lang_hr]
[lang_hr]
Velika su očekivanja uobičajeno postavljena pred paviljone velike europske trojke – Veliku Britaniju, Francusku i Njemačku sa paviljonima u “susjedstvu”.
[/lang_hr]
[lang_hr]Jeremy Deller[/lang_hr]
[lang_hr]
Sjajnom izložbom English Magic u paviljonu Velike Britanije Jeremy Deller preispitao je kulturne i društvene stereotipove svoje zemlje i procese proizvodnje značenja. Izložbu temelji na događajima iz britanske kulturne i političke povijesti koje isprepliće s fiktivnim narativima. Dellerova dekonstrukcija niza stereotipova i kulturnih klišeja engleske povijesti, kulture, društva i nacionalnog identiteta na zanimljiv način humor i kritičku oštricu, otvara oči i zabavlja, te ukazuje kako su kultura i identiteti niz – konstrukcija, reprezentacije konstruiranih odnosa i pozicija. Konstrukcija identiteta, modeli reprezentacije i nacionalna ikonografija okviri su unutar kojih se razvja projekt Jasmile Ćibić, i kustosa Tevža Logara predstavnika Slovenije, izložbom Our Economy and Culture. Znimljiv slovenski paviljon uobičajeno je smješten u Galeriji A+A u središtu Venezije.
No, vratimo se u Giardine.
[/lang_hr]
[lang_hr]Slovenija, Jasmila Čibič[/lang_hr]
[lang_hr]
Projekcije[/lang_hr]
[lang_hr]
Francuska i Njemačka ove su godine zamijenike paviljone. Dok kustosica njemačke izložbe Susanne Gaensheimer poziva četvero umjetnika iz različitih zemalja usmjeravajući težište na suradnju umjetnika različitog porijekla i globalni/internacionalnu kontekst, predstavnik Francuske, kosovski umjetnik sa pariškom adresom, Anri Sala, fascinantnom samostalnom izložbom predstavio se u prostoru dosadašnjeg njemačkog paviljona. U kompleksnoj izložbi Ravel Ravel Unravel sastoji se od tri dijela i strukturira oko središnjih projekcija filmskih radova, dok se naslov temelji na igri riječi. Središnji narativ djela bavi se glazbenim kompozicijama i izvođenjem, odn. strukturira oko interpretacije Ravelovog koncerta za lijevu ruku u D‑duru, kojim Sala na specifičan način istražuje odnose zvuka, slike i prostora.
[/lang_hr]
[lang_hr]Francuska, Anri Sala[/lang_hr]
[lang_hr]
Zanimljive samostalne izložbe koje se temelje na projekcijama kompleksnih video radova umjetnika mogu se pogledati u paviljonima Danske (Intercourses Jespera Justa) i Grčke (History Zero Stefanosa Tsivopoulosa). Jesper Just, predstavnik danske monumentalnom višekanalnom projekcijom Intercourses potpuno je obuzeo prostor paviljona, dok monumentalni petokanalni prizori slika iz projektora integriraju filmski prostor i arhitekturu paviljona, doista ostavljajući promatrača bez daha.
[/lang_hr]
[lang_hr]Jesper Just[/lang_hr]
[lang_hr]
Nematerijalna retrospektiva Venecijanskog bijenala
[/lang_hr]
[lang_hr]
Jedna od najzanimljivijih nacionalnih prezentacija u sigurno je Nematerijalna retrospektiva Venecijanskog bijenala u rumunjskom paviljonu u Giradinima. Angažirajući prakse umjetnosti performancea, projekt se bavi nematerijalnošću umjetničkog djela, objektom i akcijom, te privremenim karakterom i izložbe i performansa. Performanse umjetnika obično pamtimo prema različitim oblicima dokumentacije, najčešće u obliku fotografije ili video zapisa, a danas su sve češći i različiti oblici njihove rekonstrukcije, ponovna izvođenja, reenactement. Projekt Alexandre Pirici i Manuela Pelmusa Nematerijalna retrospektiva Venecijanskog bijenala upravo retrospektivu uzima kao polazište, kako bi se aktualizirala povijest i prisjećanje na neke radove; ne bavi se samo performanceom kao rekonstrukcijom, već i oblikom “prevođenja” – monumentalnog i nematerijalno, objekt u pokret, pružajući interpretaciju povijesnog konteksta kroz performance, nizom performancea kojim mladi performeri u rumunjskom paviljonu pričaju priču o antologijskim, nagrađenim, pamćenim ili zaboravljenim djelima koja čine povijest venecijasnkog bijenala, kao velike međunarodne izložbe, tijelima zauzumajući poze koje posdjećaju na kompozicije umjetničkih radova iz povijesti bijenala.
[/lang_hr]
[lang_hr]Nagrade[/lang_hr]
[lang_hr]
Nagrada za najbolji paviljon otišla je u Angolu koja se ove godine i prvi puta predstavila na bijenalu, za izložbu Edsona Chagasa Luanda, enciklopedijski grad, a Tino Sehgal (1976., Velika Britanija) dobitnik je Zlatnog lava za najboljeg umjetnika uključenog u središnju izložbu, dok su Zlatnog lava za životno djelo i doprinos suvremenoj umjetnosti dobile dvije su umjetnice – Maria Lassing (1919., Austrija) i Marisa Merz (1926., Italija).[/lang_hr]
[lang_hr]Rad Lare Almarcegui[/lang_hr]
[lang_hr]Foto: Tom Šmider ART4[/lang_hr]








