PULA VIŠE NIJE TAKO SIVA – 25 godina Gradske radionice
[lang_hr]“Grad je naša tjelesnost i, ukoliko je ružan, i stanovnici će takvi biti. Logično-oplemenjivanjem sredine oplemenjuju se i ljudi, stvara se vrlina.” Marjan Majo Sinožić, slikar.[/lang_hr]
[lang_hr]Retrospektivnom izložbom koja će od 25. listopada do 4. studenog biti postavljena u Dnevnom boravku centra Rojc, kao i danima otvorenih vrata u svom sjedištu u Puli, Ljudevita Posavskog 10, udruga Gradska radionica (u nastavku GR) obilježiti će 20 godina svog službenog postojanja. Registrirana je 1994., iako kao neformalna grupa njeni članovi djeluju još od 1990. Te se godine u Pulu vratila skupina Puljana koja je nekoliko godina u Ženevi “pekla zanat” zidnog slikarstva, svladavala njegove zakonitosti i finese u art grupi “Vaisseau”, pod mentorstvom Antoina Mayera – profesora na Akademiji za vizualne umjetnosti u Ženevi. Bili su to, uz Marjana Sinožića (koji je spiritus movens i dugogodišnji predsjednik udruge): Davor i Boris Bogunović, Mirjan Kornić, Robert Labaš i Biserka Vranek. Prva njihova intervencija po dolasku bio je poklon gradu-veliki mural (30 m²) u Sveučilišnoj knjižnici. Uslijedilo je nekoliko interpolacija na gradskim pročeljima i instalacija “Reokaliphore” na početku Kandlerove, u čijoj su izradi sudjelovali brojni sugrađani (na grčkom, reocaliphore je naziv za objekt koji donosi dobru energiju, a slični su objekti u sklopu šireg projekta “Dokle dopire Europa” postavljeni u više europskih gradova).[/lang_hr]

[lang_hr]Konačno, te 1990. godine meštri iz Radionice izradili su i četiri velike zidne slike koje i danas krase gradsku vijećnicu. Kako se radilo o internacionalnoj grupi umjetnika, suradnika Vaisseaua, koji su provodili projekt Atelier Urban Pula, grupa je dobila na korištenje kuću (predviđenu za rušenje) u kojoj je i danas sjedište GR‑a. Riječ je o rezidencijalnom i radnom prostoru, ali i mjestu susretanja gdje se, posebice ljeti, odvijaju razne radionice i javni programi. Ideja urbanog ateljea, u kojem bi se sastajali umjetnici, arhitekti, urbanisti i stručnjaci drugih profila kako bi zajedno promišljali i korak po korak stvarali vizualni identitet grada, tako je dobila svoj prostor i oživjela. Napomenimo da je za projekt Atelier Urban Pula, iz kojeg se rodila GR, Vaisseau 1992.godine dobio priznanje UNESCO‑a.[/lang_hr]
[lang_hr]“Vodi nas renesansna ideja o skladnom i humanom gradskom okruženju u kojem ljudi ne bi bili zagušeni sivilom i ograničeni nehumanošću. Grad treba sustavno promišljati, ne samo vizualno, slikarski, već i kroz arhitekturu, zelenilo, događanja… zato, bilo gdje u gradu gdje je to primjereno, treba dovesti umjetnost. Time se povisuje senzibilitet, grad postaje grad-galerija, a ljudi bolji…” – ovo je za Glas Istre Marjan Sinožić izjavio prije 20 godina, a i danas to potpisuje, dodajući kako su veliki gradovi danas zakrčeni i prezasićeni svim sadržajima, te stoga budućnost vidi u manjim gradovima poput Pule.[/lang_hr]

[lang_hr]“U početku smo se fokusirali isključivo na zidno slikarstvo i stare zanate, tzv. artiggianato,” kaže Majo i nastavlja, “no ubrzo smo shvatili da je naša funkcija u gradu prije svega socijalne naravi, pa smo tako postali mjesto okupljanja, “otvorena kuća”, a naše aktivnosti proširili smo i na razne edukativne radionice – od slikarstva, keramike i izrade vitraja, preko tečajeva za djecu u izradi lutaka od kaširanog papira (oformljeno je i malo kazalište lutaka, “Baraka”), do tečajeva vegetarijanskog kuhanja, video montaže, osnova informacijskih tehnologija, TV novinarstva, flamenca, orijenatalnog i afričkog plesa, bubnjarskog kruga, astrologije… doista svačega je tu bilo (i biti će). Istovremeno smo od samih početaka, posebice ljeti, ugošćavali i brojne umjetnike iz cijelog svijeta. Danas se to naziva “artist in residence” i postoje EU fondovi koji potiču programe takve razmjene umjetnika, ali mi smo to godinama radili spontano, besplatno, na kolegijalnoj osnovi i svatko tko nas je posjetio ostavio je svoj trag i obogatio nas na neke nematerijalne načine…[/lang_hr]
[lang_hr]Od 2007. krenuli smo i u projekt resocijalizacije ovisnika, gdje smo nekoliko godina zainteresiranim štićenicima Centra za prevenciju i vanbolničko liječenje bolesti ovisnosti pružali besplatnu poduku iz zidnog slikarstva. To je bio naš doprinos njihovom procesu resocijalizacije. Rezultati su vidljivi na jedanaest pulskih trafostanica koje smo zajedno oslikali, kao i na interijeru Centra koji je, kada je bio friško preuređen, posjetio i tadašnji predsjednik Stipe Mesić . Danas nekoliko polaznika tih tečajeva zidnim slikarstvom uspijevaju zaraditi bar dio svojih prihoda.”[/lang_hr]
[lang_hr]Zanimljiva je i akcija “Minuta za grad”, izvedena u suradnji s udrugom Suncokret i djecom-izbjeglicama s kojima su oni u to vrijeme radili. Djeca su u svega minutu vremena u dugine boje obojila metalne ploče ograde na vrhu stambene zgrade u Istarskoj ulici. Ta je akcija poslužila kao inspiracija za noviju građansku inicijativu GR‑a: “5 minuta za grad”, u sklopu koje je uređen okoliš dviju osnovnih škola: Stoja i Juraj Dobrila. Lepršavim dječjim motivima oslikani su zidovi ograde OŠ Stoja, uz radosno sudjelovanje svih učenika škole, od 1. do 8. razreda, gdje je svaki učenik uložio svojih pet minuta u oslikavanje više od 200 kvadratnih metara dvorišnog zida. Sadnjom ukrasnog bilja uređen je vrt OŠ Juraj Dobrila i dio gradskog prostora u Jeretovoj ulici. Provedeno je i nekoliko drugih inicijativa s mladima: obnova igrališta Nova Veruda i Gradski praktikum. Praktikum je zamišljen kao praksa za učeniče umjetničkih i obrtničkih usmjerenja, koji bi praktični dio nastave mogli obavljati na konkretnim zadacima zidnog slikarstva, izrade štukatura i sl. na raznim gradskim lokacijama, te tako učiti, uvježbavati vještine i istovremeno biti korisni gradu. Za sada je u tom pravcu odrađena akcija uređenja zadnjeg kata Sveučilišne knjižnice – učenici Industrijsko-obrtničke škole ofarbali su zidove, a učenici Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna na stropu su oslikali nebo i oblake.[/lang_hr]

[lang_hr]Kad govorimo o djeci i mladima, vrijedi spomenuti i suradnju Gradske radionice s pulskim dječjim vrtićima, te projekt Afirmativnog znakovlja, koji je proveden u nekoliko pulskih vrtića i škola, a sada se, pod patronatom Anna Lindt fondacije, širi i na druge gradove Hrvatske i Europe. Riječ je o projektu u kojem se djecu potiče da sami stvaraju znakove koji neće biti klasični znakovi zabrane, već će označavati pozitivne osobine – ljubav, suradnju, suosjećanje, radost…[/lang_hr]
[lang_hr]Posljednjih godina GR je razvila i djelatnost snimanja dokumentarnih filmova. Započela je suradnjom s Markom Zdravkovićem, koji je u GR ostvario dva dokumentarna filma i radionicu TV novinarstva, te iz suradnje s Danilom Korenom iz Italije koji je u GR snimao dva autorska dokumentarca. Iz ovoga su potom proistekla dva neprofitna medijska projekta u sklopu kojih je u tri godine nastalo osam dokumentarnih filmova o temama civilnog društva i deset TV emisija emitiranih na TV Nova. Film “Eko Babilon za početnike” prikazan je i na Green Screen Festu u Beogradu i na Zagreb Doxu. Dio video produkcije moći će se pogledati tijekom trajanja spomenute retrospektivne izložbe, a dostupni su i na GR web stranici.[/lang_hr]

[lang_hr]U Radionici za sebe vole reći da su mala “otvorena akademija”, uz napomenu da “nije važan profesionalni status, nego zaljubljenost u neku djelatnost”. Od 1990. do danas kroz nju je prošlo, u smislu da je kraće ili dulje vrijeme tu živjelo, učilo i svojim radom doprinosilo udruzi, više od 30 umjetnika, a kad se njima pribroje i povremeni gosti-slikari, skulptori, glazbenici, žongleri, brojka se penje i na preko 300-tinjak kreativaca. Nabrajati sve njih, kao i sve do sad realizirane projekte GR‑a nemoguć je zadatak. Tim više što, pored izložbi u više europskih gradova, imaju i niz vrlo uspješnih ostvarenja u drugim hrvatskim gradovima i u inozemstvu (navedimo samo dva značajnija: restauriranje dvije vile u Opatiji, odrađeno u suradnji sa slikarom Bojanom Šumonjom, te 130 četvornih metara murala u Nacionalnoj biblioteci u Sankt Petersburgu). Ovdje ćemo stoga podsjetiti samo na neke realizacije u gradu, one vidljivije i svakako zaslužne za to da se Pulu više ne može smatrati “sivim gradom”, (a ima nas koji mogu posvjedočiti o razdoblju prije njihova dolaska, u kome je Pula sve više propadala u sivilo)… Proces oživljavanja Pule bojom, koji je Majo priželjkivao i prije 40 godina, još kao gradski enfant terrible off-slikarstva, polako se događa, možda sporije no što bismo željeli, ali pomaci su vidljivi i neosporni. Naravno da je rad Gradske radionice u tome tek djelić, ali svakako je djelovao i kao poticaj mnogim drugim rješenjima. Primjerice, mnogi ne pamte da su upravo umjetnici iz Radionice, među njima i pokojni Valter Pergolis, prvi krenuli u oslikavanje hodnika Centra Rojc, što je nakon toga nadograđeno kroz projekt Krojcberg. Neki od vidljivijih radova po gradu su: slika kralja (detalj s freske Ples mrtvaca Vincenta iz Kastva) na pročelju zgrade pored Arene, oslikana stara autobusna stanica, dekoracije balkona na Forumu, oslikane trafostanice (u obnovi kojih je sudjelovala još jedna pokojna gradska legenda, Miro Mandić – Manda, naslikavši repliku Velasquezove Infante) obnova pročelja i štukatura Sveučilišta Jurja Dobrile, dijelovi interijera crkve Gospe od mora, velika zidna slika u zgradi Elektroistre, pročelja u Kandlerovoj ulici i na zgradi Gospodarske komore, oslikana stubišta na ulazima zgrada u Flanatičkoj, efektni Magritovi detalji na zgradi Italuniona, zatim hrvatskim pleterima urešen ulaz na Punta Verudelu, kao i nedavno pleterima obnovljena rotonda kod tržnice. Naposljetku, jedna od najimpozantnijih intervencija je veliki mural u secesijskom stilu u Gradskoj tržnici, a nedavno je Debora Trusgniach oslikala i šest “slijepih prozora” na pročelju te zgrade, s motivima iz povijesti Pule.[/lang_hr]

[lang_hr]Upravo povijest Pule i Istre nepresušna je inspiracija umjetnika iz kruga GR‑a, a jezgra grupe proizašla je iz švicarskog Vaisseaua, ali i iz projekta pretvaranja tvrđave Fort Bourgigno u multimedijalni centar, koji je početkom 80-tih pokrenuo arhitekt Branko Bratković, jedan od istaknutijih članova GR‑a. Od njega potječe i projekt revaloriziranja, obnavljanja i stavljanja u funkciju austrougarske baštine – pulskih fortifikacija, koji je naslovio “Gospodarenje prstenovima”, kao i projekt mosta od Muzila do Valelunge, koje je u više navrata, bez značajnijeg odaziva, nudio gradskim vlastima.[/lang_hr]
[lang_hr]Na žalost, i mnogi drugi projekti GR‑a, uglavnom zbog nedostatka sredstava, ostali su samo u skicama, od kojih će neke također biti predstavljene na izložbi.[/lang_hr]
[lang_hr]U vrijeme krize članovi Radionice okrenuli su se traženju alternativnih oblika poslovanja, pa su tako pronašli i svjetsku mrežu “banaka vremena”, u kojima članovi razne proizvode i usluge razmjenjuju na temelju utrošenih sati rada. Osnovali su prvu takvu banku vremena u Hrvatskoj, zove se “Ura po ura”, a potiču i pomažu osnaživanje sličnih banaka vremena i u drugim gradovima. Daniela Poropat, nova predsjednica udruge i voditeljica projekta banke vremena, za studeni najavljuje gostovanje Martina Simona, dugogodišnjeg predsjednika Time Banks UK, socijalnog inovatora i priznatog konzultanta i trenera iz područja razvoja društveno uključenih zajednica. Od 2012. godine GR provodi i program banke vremena za treću dob u suradnji s Domom za stare i nemoćne Alfredo Štiglić, čitaonicom umirovljenika i Dječjom knjižnicom gdje se jednom tjedno provodi program “Bakomat” (baka pripovijeda djeci).[/lang_hr]

[lang_hr]GR je uključena i u inicijativu Pula u tranziciji, a jedna je od osnivača i članica Saveza udruga Rojca, te aktivno sudjeluje u upravljanju Savezom i u projektima Saveza. Prostor udruge u društvenom centru Rojc koristi njihov odjel za glazbena istraživanja “GROZGI”. To je svojevrsni inkubator za mlade glazbenike i u tom prostoru djeluje pet pulskih bendova. Na muzičkom planu (iako se i mnogi članovi amaterski bave glazbom) velik pomak dogodio se i suradnjom s violinisticom Isabel, poznatijom po suradnji s Darkom Rundekom. Ona je inicirala glazbene večeri u kojima se u muzičkim improvizacijama s njom mogu okušati svi koji to žele. Pod naslovom “Točka susreta”, te su se večeri događale lani i ljetos u vrtu kuće u Ljudevita Posavskoga 10, koji je za potrebe javnih događanja preuređen, dograđena je i mala pozornica, pa je to postao još jedan Puljanima i gostima ugodan klupski kutak.[/lang_hr]

[lang_hr]Tekst Daniela KNAPIĆ[/lang_hr]
[lang_hr] Foto: Arhiva Gradske radionice[/lang_hr]