Triptih “Božanstvene komedije” i praizvedba “Jabuke” u INK‑u
Praizvedba predstava „Jabuka Dante Alighieri: Božanstvena komedija, Raj, ili ponovno Pakao?“, hrvatska, francuska i talijanska koprodukcija Teatra Rubikon i TOFA‑e na repertoaru je Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula 4. studenog u 20 sati. Radi se o trećem djelu Božanstvene komedije TOFA‑e i Rubikona, a pulska će publika imati priliku pogledati i prve dvije predstave, „Cioto Ergo Sum“ i „(Tit)raj“, također u INK‑u, 2. odnosno 3. studenog.
„Jabuka sastavlja organiku nekih samo-sličnih, povijesnih činjenica (primjerice natječaj Kraljevskog društva u Londonu, koji u jednom trenutku povijesti dovodi do stvaranja Newtonove mehanike, a nakon 2. svjetskog rata do čipova i stvaranja Apple Computersa) i samo-sličnih bajkovitih, mitskih “činjenica” – zagriz jabuke kao promjena (Eva, Snjeguljica, odojak, grčke božice) tražeći njihove poveznice (zagriz u logu kompanije Apple).
Jabuka se temelji na Knjizi postanka i pričama o Adamu i Evi, Eridinoj zlatnoj jabuci, Newtonovoj Philosophiae Naturalis Principia Mathematica i padu jabuke na glavu, Snjeguljici Braće Grimm, poslovnom carstvu Apple i filozofiji Stevea Jobsa, stanju i utjecaju New Yorka kao Velike Jabuke, kao i na nekim narodnim običajima. Ova Jabuka ipak neće biti izvedena kako je zamišljena prije gotovo tri godine. Ova jabuka bit će mutant preoblikovan refleksijom djelovanja kulturnih politika (ako iste uopće postoje), točnije djelovanjem diletantizma u kulturi na ovim našim prostorima. Posebno onoga riječkog i pulskog.
Politički kontekst i okruženje koji su uzrokovali promjenu koncepta Jabuke opisan je u knjizi koja prati ovu predstavu kao njen suprotan pol. Knjiga se sastoji od niza analiza ponašanja u kulturi dvaju lokalnih sredina: Rijeke i Pule, potom ponašanja u kulturi na razini Republike Hrvatske na primjeru suvremeno plesne scene, te najnovije od ponašanja HNK Ivana pl. Zajca, točnije njegove uprave od kada je vodi Oliver Frljić. Suženi je to izbor, sažetak tekstova koje sam pisao niz godina u svojim kolumnama na raznim portalima. Tekstovi su ograničeni samo na razdoblje od 2009. do danas. Njihov niz dovoljan je za spoznaju o kontekstu i mogućnostima rada, na uistinu, nezavisnoj sceni. Knjiga i izvedba predstave tako postaju polovi stvarnosti, okruženja u kojemu Tetatar Rubikon i TOFA dočekuju svoju 21. obljetnicu djelovanja“, navodi redatelj predstave Zvonimir Peranić u programskoj knjižici.
Zvonimir Peranić osim režije potpisuje i dramaturgiju te oblikovanje svjetla. Glazbu je skladala Isabel koja ju ujedno i izvodi uživo dok su za video i video animaciju zaduženi Iva Milaković i Daniel Horvat. Kostimografiju i scenografiju potpisuje Kristina Nefat, a asistent redatelja na izvršnoj fazi projekta bio je Anthony Tony Jugo Jr.. Izvođači su Isabel, Gordana Kovačević/Dejan Martić, Daniel Horvat, Anthony Tony Jugo Jr., Marinko Lakić, Asminka Lučev, Ana Ljutić, Iva Milaković, Ksenija, Nakić-Alfirević, Kristina Nefat, Zvonimir Peranić, Vesna Rožman i Andrija Tadić.
„Zajednički nazivnik trilogije jesu načela Božanstvene komedije Dantea Alighieria u svojoj sadržajnoj, ali i strukturalnoj formi koja se može promatrati i kao matematički ustroj. U 2013. označenu kao Godinu Pakla praizveli smo na dan lokalnih izbora predstavu „Coito Ergo Sum – političku porno odu tranziciji“, pjevanu dramu Jelene Tondini rađenu prema Filozofiji u budoaru Markiza de Sadea. Kritika je to tranzicijskog društva i svih normi, potencijalnih grijehova prošlosti i sadašnjosti. Od kojih se treba očistiti. U 2014. tematski okvir bio je Čistilište. U spajanju zajedničkih elemenata u matrici čistilišta tako su se našla djela Euklida: Elementi, potom Ranka Marinkovića: Anđeo, Branislava Nušića: Tako je moralo biti kao i poezija Antuna Gustava Matoša.U 2015. produkcija Jabuka praizvest će se nekoliko dana prije parlamentarnih izbora“, navodi se u programskoj knjižici.
Tekst B. V.
Fotografije predstave “Jabuka” Sara Šijan i Iva Milaković