Tri samostalne izložbe u Grožnjanu
U gradu umjetnika Grožnjanu, u gradskoj galeriji Fonticus, 2. travnja se održalo istovremeno otvaranje samostalnih izložbi triju likovnih umjetnica – Amine Konate Visintin, Jelene Kovačić i Jelene Isakovske. Otvarajući izložbe, autorice i njihova djela predstavio je direktor galerije Eugen Borkovsky, uz napomenu da Jelena Kovačić na žalost nije uspjela prisustvovati ovoj svečanosti. Izložbe su fizički odvojene i nalaze se u tri različita izložbena prostora galerije.
Amina Konate Visintin: „Sa ili bez osmijeha“
Ako naziv izložbe shvatimo kao pitanje, upoznavši autoricu, rekli bismo da, s osmijehom. Amina Konate Visintin predstavlja deset slika, recentnih radova, uglavnom autoportreta dimenzija 100 puta 75 cm izvedenih u kombiniranoj tehnici: akril, kolaž i crtanje. Bez ijednog suvišnog detalja, minimalistički ocrtava obrise svog lica, jednostavno poput bojanke, koristeći jarke, naglašene boje strogo odijeljene bez međusobnog miješanja, u maniri pop arta. Izrazima lica otkriva nam svoje misli, emocionalna stanja, želje. Njena je vizija čista i vedra, pomalo i šaljiva; ona nam se pokazuje otkrivajuću svoje lice iza maske i skriva poput djeteta koje rukama prekriva oči. Upoznaje nas, sudjeluje, ona postaje gledatelj, a gledatelji izložba. Ona nas sa zanimanjem promatra.
„Slikarica se koristi namazima boja, a oblike definira potezima ili rubovima koloriranih površina. Kompozicije su stabilne iako oblici često završavaju izvan formata pa radovi djeluju kao isječci. Na svim radovima ponuđeno je prepoznavanje motiva. Lice je dio tijela koji je neponovljivo osoban, koji nas označava kao pojedinca. Obrazi otkrivaju naše unutarnje stanje ili nose neželjenu grimasu. Neke radove možemo doživjeti kao isječke za crtani ili animirani film. Ovi radovi nastali su na temelju portreta, no ovo nije izložba portreta. Lice autorici postaje medij. Ona motive, napose svoje lice, interpretira na ciljani način bez obzira na to je li ih prenosila s fotografija ili osjetila nutrinom. Obujmicu izložbe čini autoironično promišljanje. Ova lica nisu prikazana u opuštenoj atmosferi poziranja. Autorica napor usmjeruje ka prikazu nekog njihovog znakovitog psihološkog trenutka. Snaga ovog projekta u načinu je evidentiranja osobnog. Predstavljeni u oniričkim situacijama, portreti plijene pažnju upravo time“, ističe Borkovsky.
Amina Konate Visintin rođena je 1965.u Poreču gdje živi i radi kao slobodna umjetnica. Završila je srednju glazbenu školu u Puli (instrument klavir). Likovno se educirala na likovnim radionicama pri POUP‑u u Poreču, pod vodstvom prof. Danice Srdelić. Radi u tehnici akrila i kombiniranim tehnikama, najčešće na platnu. Sudjeluje na mnogim umjetničkim manifestacijama: Ex tempore, Likovne kolonije, humanitarne akcije. Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja. Likovnim stvaralaštvom se bavi od 2000. godine predstavljajući se na samostalnim i skupnim izložbama u domovini i inozemstvu. Radovi joj se nalazi u više javnih i privatnih kolekcija.
Jelena Kovačić: „Mapiranje stanja“
Izložbu čini deset radova dimenzija od 40×40 do 120×120 cm. Na radovima prevladavaju nijanse sive, smeđe i plave boje, ostavljajući dojam prolaznosti, istrošenosti i ispranosti. Njene su vizije tmurne, kaotične, apokaliptične, njeni se likovi sjetnih, razlivenih očiju bore isplivati na površinu, usamljeni su u prostranstvu ništavila, tjeskobni dočekuju nepozvanog, neželjenog gosta, viču bez glasa, bore se na šahovskom polju, stare pred našim očima ili su već mrtvi. Autorica svoja djela stvara na neočekivanim podlogama, na daskama od iverice i starim kartonima, čija potrošenost i nesavršenost dojmljivo nadopunjuje priče ispričane potezima kista, a rebrasta struktura kartona i njegova vidljiva oštećenja doprinose višeslojnosti. Jelena Kovačić se prema svojim djelima odnosi gotovo maćehinski, ne zaštićuje ih staklom ni raskošnim okvirima, pušta ih da se sami izbore za svoju opstojnost i izaziva ih da se opiru raspadanju.
Direktor galerije Eugen Borkovsky kaže: „Jelena Kovačić podastire niz radova od kojih neki raspolažu odmjerenim, malim brojem aktera/detalja dok su drugi pretrpani scenama/predmetima. Umjetnica dozvoljava slučajni potez kistom ili razlijevanje uvodnjene boje. Često flekava podloga detektira oblik i postaje osnova za daljnju fazu rada. Materijal je tretiran istovrijedno obliku, a odnos autorice prema obama krajnje je intimistički. Umjetnica ne poštuje dosljednost, već kombinira crtež i slikanje kako joj to nalaže trenutak. Ona oblike gradi sasvim osobeno prelazeći u prepoznatljivi autorski rukopis. Prolazeći od rada do rada nailazimo na stalne promjene intenziteta emocionalnih nadahnuća. Radovima ovog postava autorica nam povjerava djeliće svog doživljaja svijeta.“
Jelena Kovačić rođena je 1981. u Kopru. Nakon završenog Foundation Diploma in Art & Design (Blake College, London), diplomirala je grafički dizajn u Barceloni (IED) 2006. godine i otada se bavi slikarstvom, ilustracijom i web dizajnom. Sudjelovala je na slikarskim kolonijama u Grožnjanu i Ruseu (Bugarska). Izlagala je grupno u Hrvatskoj, Sloveniji, Italiji, Velikoj Britaniji, Španjolskoj, Bugarskoj te samostalno u Hrvatskoj i Sloveniji.
Jelena Isakovska: „Tkanje u nominativu“
Autorica nam je predstavila svoje radove skladnog kolorita strpljivo tkane ručnim tkanjem na jednostavnom tkalačkom stanu. Precizno tonirajući te slažući uzorke i teksture stvorila je radove umjetničke, ali i uporabne vrijednosti. Njihova mekoća mamila je posjetitelje da im priđu bliže, da ih dodiruju i dive se predanosti umjetnice koja je u ovom užurbanom, kaotičnom vremenu odlučila izabrati duži put, i naizgled monotonu djelatnost učinila uzbudljivom.
„Tkanje, prastara plemenita vještina uzmicanja osnove pred potkom po određenom redoslijedu, nudi mnogo mogućnosti. Jelena kombinira decentne, često geometrijske uzorke/oblike. Njezina tkanja osjećamo kao teksture na kojima igre šara djeluju mekano, zaštitnički. Jelena redanje niti upotrebljava znalački. Igrajući se tonovima, dobiva uratke decentne likovnosti. Tu nalazimo asocijacije na dan i noć, izlazak sunca, morsku pučinu, znakovite sisteme boja, intervencije uvođenja znakovitih oblika. Autorica ovog postava spaja primijenjeno, uporabno usmjerenje s vizualizacijama artističkog karaktera“, navodi Borkovsky.
Jelena Isakovska rođena je 1955. godine u Beogradu. Diplomirala je na fakultetu političkih nauka te radila u novinarstvu. Tkanjem se bavi od 1999. godine, članica je ULUPUH‑a u Zagrebu. Živi i radi u Grožnjanu.
Izložbe u galeriji Fonticus moguće je razgledati do 22. travnja.
Tekst Marko ŠORGO
Fotografije Lidija KUHAR