DAN MUZEJA – BRIŠKULA ISTRIJANSKA I DUBROVAČKI LJETNIKOVCI U NOVIGRADSKOM LAPIDARIUMU
“Muzeji i kulturni krajolici” naziv je teme 36. Međunarodnog dana muzeja koji se održava od 16. do 21. svibnja u stotinjak muzeja diljem Hrvatske, te su tim povodom u novigradskom muzeju Lapidarium predstavljena dva umjetnika – renomirani fotograf Damir Fabijanić – „Dijalog o ljepoti vrtova: Dubrovački ljetnikovci“ i mladi novigradski ilustrator, student 4. godine na Odjelu za vizualne komunikacije na Akademiji za likovnu umjetnost i dizajn u Ljubljani Toni Buršić – “Briškule istrijanske”. Oba postava ostaju otvorena do 18. lipnja.
Ravnateljica muzeja dr. sc. Jerica Ziherl pozdravila je brojne okupljene te ih upoznala s gostujućim autorima i njihovim djelima. Navela je da je Damir Fabijanić čest gost u Novigradu zbog dobre hrane i pića jer je inicijator, autor koncepta, urednik fotografije i glavni urednik časopisa „Iće&Piće“ (za koji je 2011. osvojio priznanje Gourmand Awards za treće mjesto na svijetu u kategoriji food magazina), ali prije svega on je vrstan fotograf, a posebno je poznat po fotografijama arhitekture. Već tridesetak godina Damir Fabijanić i njegove fotografije arhitekture zastupljene su u svim mogućim magazinima koji se bave arhitekturom, bio je jedan od pokretača magazina za arhitekturu i kulturu življenja Oris, više od dvadeset godina bio je urednik Croatia Airlines časopisa, proputovao je Hrvatsku uzduž i poprijeko, ali naročito je vezan za Dubrovnik, za njegov Rab odakle je rodom i za Istru gdje povremeno boravi u svojoj maloj kućici u Žminju.
Rođen je u Zagrebu 1955. godine, a fotografijom se bavi aktivno od 1973. godine., te od 1987. godine ima status samostalnog umjetnika. Autor je mnogih kataloga i monografija, sudionik brojnih grupnih i samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Od 1989.godine počinje kontinuirano fotografski pratiti grad Dubrovnik i njegovu okolicu. Autor je koncepcije i fotografija u značajnom projektu “Dubrovnik…”, izložbe i istoimene knjige koja prikazuje dubrovačko područje prije rata, u ratu (1991. – 92.) i obnovi. Damir Fabijanić je prvi hrvatski fotograf koji je izlagao na najznačajnijoj europskoj smotri Festivalu fotografije u Arlesu 1992., a njegova knjiga “Dubrovnik…” je u jesen 1993. od nezavisnog žirija izdavačke kuće “Marval” iz Pariza izabrana u izbor “najljepših fotografskih knjiga svijeta”.
Već godinama je vezan za spomenike kulture, urbani krajolik, stoga je i prije devedesetih, i nakon devedesetih snimao mijene spomenika kulture, od slave, bogatstva do rata, uništenja, nemara. Fabijanić je dodao da puno toga snimanog prije dvadeset godina više nažalost ne postoji u takvom obliku, a on ima privilegiju da to registrira, snima i bilježi iako bi želio da takvih promjena na vrijednoj kulturnoj baštini nema. Ovom izložbom se predstavlja njegova serija fotografija nastalih na dubrovačkom području, u Rijeci dubrovačkoj, Gružu, Lapadu, Trstenom, Orašcu 1994. i 1995. godine objavljenih u tiskanom izdanju 2003. u knjizi „Dubrovački ljetnikovac“ koju je ostvario u suradnji s kolegicom povjesničarkom umjetnosti, znanstvenicom i profesoricom Nadom Grujić. Izložena je i Fabijanićeva fotografija iz 2004 . pokraj fotografije identične prostorije vile u Rijeci dubrovačkoj iz 1995. godine, te uspoređujući stanje nakon proteka gotovo deset godina, s tugom možemo uočiti razmjer propadanja, devastacije, vandalizma, zanemarenosti i nebrige o vrijednim spomenicima kulture i potrebno je puno truda i ulaganja da ti spomenici budu ono što su nekad bili, a to su ladanjske vile.
Ladanjske vile su sasvim suprotne od ladanjskih vila na našoj sjevernoj obali Jadrana. To su gospodske vile koje su doista služile za odmor ali isto tako bile su prekrasno krajobrazno i arhitektonski uređene, uz perivoje, vrtove, fontane, različite ukrase, one se ističu po svojoj raskoši, za razliku od istarskih vila koje su pretežno bile stancije, gospodarske zgrade. Povodom Međunarodnog dana muzeja s temom „kulturni krajolici“ ovo je bila prilika povezati krajnji jug i sjever, kulture ladanja, kulture stola juga, kroz slike interijera vila i našeg istarskog stola.
U tome je pomogao mladi novigradski umjetnik Toni Buršić koji se već godinama bavi ilustracijama i zapravo povod za ovo druženje bila je njegova zgodna strip-knjižica naziva „Izgubljen u Ljubljani“ koja govori o jednom mladom studentu iz Novigrada koji nikako da se snađe u tom velegradu mada mu ni doma baš nije previše dobro. No kod kuće cijeni sunce i more, a tamo mrzi snijeg, smog i maglu. Svoje doživljaje i studentski život u Ljubljani kroz strip opisuje na jedan vrlo simpatičan, ironičan, humoran način. Knjižica je tiskana u izdanju poznate izdavačke kuće Stripburger iz Slovenije koja se bavi promocijom mladih umjetnika.
Veseli činjenica da ilustracija i dalje živi, te da se mladi ljudi bave ilustracijom, naglasila je ravnateljica dodavši da Toni Buršić ima izrazito veliki potencijal, jer ne samo da je izdao strip u Ljubljani, nego je odlučio napraviti i našu verziju igraćih karata. Oblikovao ih je i ilustrirao s elementima koji su nama poznati, a pod mentorstvom Jerice Ziherl, Mirjane Benjak, Ivone Orlić i Darka Pekice. „Briškule istrijanske“ muzejski su proizvod, nastale su po uzoru na „Carte Triestine“ no sadrže likovne elemente i dijalektalan jezik koji se vežu za istarsku tradicijsku kulturu, te se među njima između ostalih nalaze „tovar od šoldi“, „mladić od kosirića“, barba od bekva“ i as „od bukaleta“ na kojem piše: „Ko je vino po dukat, muži će ga lokat“. Toni Buršić pojasnio je igračima da ista pravila vrijede kao u standardnoj briškuli te su ekipe zauzele stolove na kojima su uz smijeh, kolače i vino odmjerile snage u domaćoj, istrijanskoj briškuli na mini turniru za posjetitelje.
Ovaj susret imao je i humanitarni karakter jer je Muzej kao prijatelj Centra za inkluziju i podršku u zajednici iz Buja pripremio jednu posebnu škrabicu za donacije i njihove maštovite lanene pregače i torbe.
Tekst i fotografije Lidija KUHAR