Knowledge Arena 3. put na Outlook i Dimensions festivalima
Pored prebogatih glazbenih programa na netom okončanim Dimensions i Outlook festivalima već se treću godinu za redom odvijaju i raznovrsni sadržaji u tzv Knowledge Areni. Ovaj improvizirani šator pored štandova s hranom i pozornice na plaži Puntižela zamišljen je kao mjesto učenja mnogih vrijednih znanja vezanih uz glazbenu produkciju kroz raznovrsne radionice, kao i upoznavanja s renomiranim glazbenicima, gostima festivala.
U subotu, 4. rujna, smo tako u sklopu ovih programa prisustvovali večeri posvećenoj dub izričaju koji su, kako teoretski, tako i konkretnim primjerima i (glazbenicima vrlo korisnim) trikovima u analognoj produkciji, dostojno predstavila dva vrsna i u dub-krugovima legendarna producenta i dub glazbenika – Princ Fatty i Mad Professor. Ovaj dvojac, koji već godinama surađuje, lani je objavio i zajednički album „Clone theory“
Prvo se predstavio Princ Fatty, londonski producent i aranžer poznat po suradnji s mnogim umjetnicima, izdavačkim kućama i glazbenim žanrovima: od acid jazza i hip hopa 90-ih (A Tribe Called Quest, Sugar Hill Gang, Brand New Hevies) do rocka i reggae rootsa. Inspiriran zvucima iz 70-ih (posebno King Tubbyjem, u čast kojem je odabrao i svoj nadimak) koji i danas karakteriziraju njegove snimke, objavio je nekoliko važnih vlastitih albuma i glazbenih projekata, počevši od prvijenca “Survival of the fattest” u suradnji s mnogim glazbenicima s kojima i danas radi, poput pjevačice Hollie Cook.
U svom uvodnom izlaganju Princ Fatty je okupljenima na jednostavan način, potkrijepljen mnoštvom primjera koje je na analognom mix pultu izvodio na licu mjesta (a sve se moglo pratiti i preko ekrana) predstavio osnove dub stila. Naravno, upućeniji su iz ove radionice izvukli mnogo više, ali i potpunim laicima je bilo zanimljivo i, ako ništa drugo, naučili su da su osnovni elementi dub stila reverb, delay i razni filteri koji se umiksavaju u osnovnu kompoziciju. Vješt sa svim suvremenim digitalnim čudima koja danas produkciju glazbe uvelike olakšavaju, Fatty ipak bira raditi na klasičnim, analognim pultovima jer mu, kaže, pružaju nostalgični vintage zvuk samih dub početaka. Također, povjerio je publici da se, za razliku od savršenih digitalnih snimaka, radeći na analognom pultu znaju dogoditi pogreške, ali on u njima ne vidi ništa loše. Dapače, kaže da su ga često upravo pogreške vodile do iznenađujuće originalnih glazbenih rješenja. Slično tome, i danas radije od digitalnih snimaka sluša klasične ploče, a poseban mu je gušt otkrivati bisere koji se kriju na njihovim B‑stranama. Pričao je i o počecima snimanja zvuka i raznim trikovima kojima su se u to doba služili. Primjerice, kako audio tako i filmski studiji 50-ih godina su, kako bi proizveli efekt jeke, gradili posebne prostorije, tzv. echo chambers.
U nastavku večeri, slavni Mad Professor je kroz duhovite anegdote iz vlastite karijere publiku prošetao kroz povijest samih početaka tzv. „crne“ muzike u Velikoj Britaniji. Rođen kao Neal Fraser oko 1955. u Gvajani, maloj zemlji na sjeveru Južne Amerike, svoj je nadimak stekao još kao dječak, zahvaljujući svom velikom interesu za elektroniku. „Kad sam bio mali, jedine električne naprave u kući bile su žarulje i radio“, rekao je, nastavljajući priču o tome kako je majku pitao o čovjeku u radiju. Iako mu je majka odgovorila da u radiju nema nikakvog čovječuljka, on je to morao provjeriti sam rastavivši uređaj i usput dobivši batina. Kasnije mu je majka preporučila da odgovore potraži u knjižnici, pa je čak slijedeći upute iz jednog priručnika uspio sastaviti i vlastiti radio. Kad je imao 13 godina, njegova se obitelj preselila u London, a u svojim 20-ima počeo je prikupljati opremu za snimanje: reel-to-reel kasetofon, echo i reverb efekte i slično. Zbog toga i kasnijeg djelovanja svi mu priznaju velik utjecaj na razvoj soundsystem kulture u Ujedinjenom Kraljevstvu. Godine 1979. sam je izradio vlastitu miksetu i otvorio studio u svojoj dnevnoj sobi u Thornton Heathu u južnom Londonu, nazvavši ga Ariwa, prema nigerijskoj riječi za zvuk ili komuniciranje. Kasnije je osnovao i istoimenu izdavačku tvrtku koja i danas, nakon punih 35 godina, uspješno posluje i kroz nju je prošlo jako puno izvrsnih glazbenika poput Macka B, Pato Banton, Sandra Cross, Kofi, Intense, Jah Shaka, John McLean, the Robotics, Sister Audrey, Peter Culture, Johnny Clark i mnogi drugi. Počeo je surađivati s nekim od najpoznatijih reggae glazbenika, a ključna mu je bila suradnja s njegovim glavnim uzorom Lee “Scratch” Perryjem. S ovakvim suradnjama polako si je izgradio ime i izvan reggae zajednice, tako da su ga počeli tražiti i rock, r&b i elektronski izvođači. Tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća je tako remiksirao snimke Sade, the Orb, the KLF, the Beastie Boysa, Jamiroquaia, Rancida, Depeche Modea, Perry Farrella i mnogih drugih, a njegov možda najpoznatiji rad je „No protection“ iz 1995., potpuni remix 2. albuma poznatog trip-hop kolektiva Massive Attack. Potaknut uspjehom tog uratka, objavio je još nekoliko vrlo uspješnih albuma. Neovisno o tome što ga smatraju pionirom uvođenja elektronske produkcije u dub, a njegovi Dub Me Crazy albumi pomogli su u tranziciji duba u digitalno doba, kao i Prince Fatty, Mad Professor ističe kako uvijek preferira analogne nad digitalnim mix pultevima.
Nakon ovog predstavljanja u Knowledge Areni, odlično raspoloženi Mad Professor održao je i DJ set za pamćenje na Moth pozornici u prokopu oko utvrde Punta Christo.
Tekst i fotografije i video Daniela KNAPIĆ