Predstava „Staging a play : Antigone“ Matije Ferlina u Istarskom narodnom kazalištu
Društvo bez kulture i umjetnosti je barbarsko društvo
• Koreograf, plesač i redatelj Matija Ferlin počastio je pulsku publiku svojim najnovijim kazališnim ostvarenjem „Staging a play : Antigone“, 11. siječnja na maloj sceni Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula. Ovo je treća predstava iz njegovog opusa „Staging a play“ u kojem klasike dramske književnosti postavlja na scenu artikulirajući začudan i novi tjelesni izričaj.
Sa „Staging a play“ opusom započeo je 2015. uprizorenjem djela „Staklena menažerija“ Tennesseeja Williamsa, a prošle je godine Molièrov „Tartuffe“ osvojio dvije nagrade hrvatskog glumišta, Ferlin za najbolje koreografsko ostvarenje i Darko Japelj za najboljeg muškog izvođača. Kod „Staging a play : Tartuffe“ konkretne su verbalne replike zamijenjene fizičkim vokabularom, a dramski se tekst koristi kao slojevita koreografska partitura.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2019/01/slika-1-620x418.jpg)
Svaki novonastali izvedbeni koncept otvara postavke, ideje procesa za onaj sljedeći.
„S „Tartuffe“ sam, za sada, zatvorio istraživanje temeljeno na čistoj neverbalnosti, točnije gdje plesači govore tekst u sebi i zamjenjuju dramske replike pokretom. Istražio sam što se istražiti dalo, nisam želio da pretvaranje riječi u pokret postane samo režijska, koreografska kvaliteta ili umjetnički izraz moga rada, zato sam u „Antigoni“ posegnuo za idejom da ipak koristim govorni alat, ali je on u ovom slučaju skriven očima publike, i na taj način ostajem dosljedan konceptu u kojemu je tijelo glavni izvedbeni alat“, kaže nam Matija Ferlin.
„Klasici kao što su „Antigona“, „Tartuffe“ i „Staklena menažerija“ imaju opće poznato mjesto pa otuda i želja za traženjem novih scenskih rješenja, s tim djelima već sam imao iskustva kao glumac ili savjetnik za scenski pokret. Da bi mogao izmaknuti kazališna očekivanja publike bitno mi je bilo dokinuti tekst djelima s kojima se, manje-više, svaki prosječni kazališni gledatelj susreo“, nastavlja Ferlin.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2019/01/slika-3-620x414.jpg)
Ferlin tako u „Antigoni“ primjenjuje radikalni izvedbeni koncept, govorni aparat ‑usta izvođača su u potpunosti sakrivena od publike tijekom cijele izvedbe. Dio publike ne prepoznaje odakle govor dolazi, time ga tretira gotovo ga kao zvučnu matricu i uspostavlja potpuno novi odnos tijela i govora, dok se on zapravo izvodi uživo. U predstavi je korišten tekst na engleskom jeziku, uspješno osuvremenjen, ali i dovoljno poetičan, koji je Dan Taylor preveo krajem osamdesetih godina kako bi približio „Antigonu“ prosječnom gledatelju BBC‑a.
„Izvođenje predstave je jako zahtjevno jer ima jedan govorni i istovremeno drugi tjelesni izraz“, kaže Ferlin koji je u izvedbi i redatelj i glumac koji tumači sve likove.
Predstava s jednim glumcem citira prve oblike dramskog rituala u grčkoj tragediji, ali glumac ovdje stvara razvedeniju dramsku strukturu jer se jedan lik transformira u drugi istražujući prostor tjelesne transformacije likova. Tek grčki tragičar Eshil uvodi drugog glumca i time omogućava dramski sukob, a njegov nasljednik Sofoklo pojačava dramsku radnju uvođenjem više likova.
Iako je studirao ples i koreografiju, Ferlin se najudobnije osjeća u međuprostoru između plesa i dramskog izraza, pa u „Antigoni“ pliva između dramskog rituala i govora tijela.
„Umjetnik sam kojem je tijelo glavni izvođački alat, a forma koja se producira kao rezultat istraživanja može u nekim projektima biti bliža onome što označavamo kao ples, a ponekad bliža dramskom jeziku“, objašnjava autor.
„Važno mi je da budem konzistentan u svom radu jer publika cijeni kad je rad dosljedan i autor vjeran samom sebi“, kaže Matija Ferlin i nastavlja, „moji radovi iako hermetični ostavljaju jedan mali prozorčić za svakoga – da može propitivati. Umjetnički rad koji ne traži od publike angažman je za mene čista dekoracija, ja sam zadovoljan kad je publika na mojim predstavama pozorno nagnuta prema naprijed, a ne uvaljena u stolice“, ustvrdio je Ferlin.
Ferlin se kao glavni izvođač u predstavi u momentima izražava ekspresivnom facijalnom grimasom. Ta emotivna slika dolazi i preko zvuka, u glazbi koja je skladana za ovu predstavu zajedno s kompozitorom Lukom Prinčičem, pronašao je mjesta permanentnih zvučnih slika – mjesta tišine u kojima glumac poprima stanje i izraz maske.
Rekviziti u predstavi su višeznačni i snažno organski; koristi cigle, štapove, strukture za pogrebne vijence koji na asocijativnoj razini komuniciraju s ritualnošću, iako to nije njihova primarna namjena. Pred sam kraj predstave cijela se pozornica prekriva plavim tekstilom.
„Tražili smo načine kako jednostavnim kazališnim sredstvima možemo uspostaviti nove prostore, a ovo je trenutak gdje se proročanstvo ostvaruje i glavni akteri umiru, a ovaj scenografski motiv na simboličkoj razini umrtvljuje sve, jer sve što se gradilo prekriva se i ostaje samo u obrisima, neprepoznatljivo je i poprima oblik nekog novog pejzaža“, kaže Ferlin.
On je odabrao Sofoklovu „Antigonu“ jer se želio vratiti na sam početak kazališta i grčka tragedija se postavila kao idealan izbor.
„Danas je bitno vraćati se antičkoj klasici. Ideje koje su dugo uzimane zdravo za gotovo, danas smo ih potrebitiji nego ikada. Umjetnost i kultura su u staroj Grčkoj bile nužno sredstvo razvijanja civilizacije, a trenutno živimo u razdoblju u kojemu smo zaboravili da je društvo bez kulture i umjetnosti ustvari barbarsko društvo“, kaže umjetnik Matija Ferlin.
Dramaturgiju “Antigone” potpisuje Goran Ferčec, dok ostatak autorskog tima čine scenograf Mauricio Ferlin i oblikovatelj svjetla Saša Fistrić. Izvedba je nastala u koprodukciji s ljubljanskom koprodukcijskom kućom Emanat s kojom suradnja traje deset godina i koji su dosad producirali četiri njegova rada. Umjetnik živi u Savičenti koja je mjesto gdje se njegove ideje razvijaju, iako možda nastaju drugdje.
„Za moje je stvaralaštvo izuzetno važno što sam dio života proveo najprije na školovanju u Amsterdamu, Frankfurtu, Torontu pa živio u Berlinu. Ovdje mi ponekad nedostaje kazališna scena, tu u neku ruku moram sam sebe pokretati, a to može biti izrazito izazovno. Sa suradnicima i prijateljima planiram u Savičenti pokrenuti jedan novi projekt umjetničke suradnje, koji će omogućiti još veću prisutnost umjetnika u mjestu koje svojom infrastrukturom, atmosferom i svakodnevicom može biti idealan inkubator novih ideja, prostor umjetničkog boravka, stvaranja i dijaloga sa zajednicom“, najavio je Ferlin.
„Sljedeći predložak kojim bih se želio baviti unutar „Staging a play“ koncepta je „Hedda Gabler“ norveškog pisca Henrika Ibsena jer, kaže Ferlin, dok imam dovoljno umjetničke znatiželje i prostora za istraživanje unutar navedenog koncepta – uprizorenja dramskog predloška kroz tjelesnost, pokret i gestu – imam i razloga koristiti ga, istraživati i propitivati“, zaključuje Ferlin.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2019/01/slika-7-620x465.jpg)
Tekst Ana FORNAŽAR
Fotografije Andi BANČIĆ