Otvorena izložba Ištvana Išta Huzjana u vodnjanskoj Apoteci
„Fontana Huzjan Delvaux Derycke“
• Izložba mladog autora Ištvana Išta Huzjana naziva „Fontana Huzjan Delvaux Derycke“ otvorena je u subotu, 25. svibnja u vodnjanskoj Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost.
Izložba Ištvana Išta Huzjana realizira se u okviru višegodišnjeg programskog ciklusa Privremeni susreti: Ovo (ni)je muzej. Izložbe, umjetnička i kustoska istraživanja unutar programske linije Ovo (ni)je muzej realiziraju se od 2014. godine i posvećeni su redefiniranju i razotkrivanju niza odnosa: propituju društvene, institucionalne i prostorne odnose, te interakcije između objekata i subjekata, odnose unutar sustava umjetnosti, galerijskog prostora, institucionalnoga okvira i uvjeta rada. Kustosica je Branka Benčić.

Kako nam je rekao u subotu uoči otvorenja izložbe, za njega je bilo veliko veselje raditi s Apotekom i Galerijom Rigo Muzeja Lapidarijum iz Novigrada. „Naime, riječ je o dvodnevnoj izložbi između te dvije institucije koje su zajedno radile na ovom mom projektu koji okuplja performans, fotografiju i artist book te preispituje što je to izložba i što je to umjetnički rad“, pojasnio nam je Ištvan.
O projektu je rekao da se bavi preispitivanjem fotografije kao umjetničkog medija. „U tom smislu danas i kao turisti radimo puno nekih fotografija i rijetko se kaže da je to umjetničko, ali svi kažemo da smo fotografi. Onda sam ja taj medij baš kroz tu akciju nekako htio prevesti u umjetnički jezik“, ispričao nam je Ištvan.
On je radio performans, a fotograf ga je dokumentirao, „Taj performans je zapravo moja prisutnost u muzeju ispred neke znane slike i taj fotograf mene fotografira kao da sam turist i napravi umjetničku fotografiju. No ta fotografija ne postoji samo u tom digitalnom obliku, u albumu na mobitelu nego se prenese mjesto albuma u knjigu umjetnika koju je radio dizajner“, ispričao je Ištvan.

Napomenuo je da je svatko od njih imao otvorene ruke, tako da je on samo predložio jednu sekvencu i na kraju prepustio svakom od njih da to napravi kroz svoj jezik i izričaj.
Rad je izveden u galerijama moderne umjetnosti Muzeja Revoltella u Trstu. Ištvanov performans je svojevrstan hommage jednom od ključnih slikara 20. stoljeća, ali i tiha posvetu institucionalnim prostorima umjetnosti, njihovoj izlagačkoj povijesti i memoriji. Umjetnik se pozicionira ispred jednog djela concetto spaziale, razrezanog platna naslovljenog „Attese / Iščekivanja“ (1967.) Lucia Fontane.
Kako nam je autor rekao, velikog Fontanu nije mogao pitati za dozvolu jer više nije među nam, ali smatra da ionako nakon nekog vremena takve osobe postaju „naše“.
Ištvan živi i radi u Briselu, inače je iz Ljubaljane. Studirao je u Italiji, postdiplomski je radio u Nizozemskoj, neko je vrijeme živio u Njemačkoj, a proteklih osam godina živi i radi u Bruxellesu. „Ime imam mađarsko, mogu slobodno reći da sam građanin svijeta“, veli Ištvan.
Za njega izlagati prvi put u Hrvatskoj i to baš u Vodnjanu, zapravo je neobična koincidencija. „Poziv Branke Benčić i Matije Debeljuha za ovaj projekt u Apoteci kao da je došao slučajno. Ja sam već obiteljski bio povezani s Vodnjanom, točnije Fažanom. Naime, tu je boravio Matej Juričić, vrlo poznat vatrogasac iz Zagreba koji se oženio u našu obitelj tridesetih godina 20. stoljeća. On je došao iz Fažane, živio je u Zagrebu pa se vratio u Fažanu tako da su već i moji roditelji prije mene, a potom i sa mnom dolazili u ovaj prostor. Tako da čim su me oni zvali da izlažem u Vodnjanu već je postojala ideja da nađemo ovaj prostor gdje smo već nekada bili, a uspostavilo se da je riječ baš o tom prostoru. Tako da je i na tom nivou bilo zanimljivo ovo raditi“, ispričao nam je Ištvan.

Ovaj mladi umjetnik koji mnogo izlaže i radi projekte i akcije, ne samo izložbe, zbog idućeg projekta ide u Peru.
„Jedan me umjetnik pozvao da na ljetni solsticij 21. lipnja odem s njim u Laos na rijeku Mekong i da tamo s njim preispitam odnos između čovjeka i mrava. Ja sam ga odbio pojasnivši mu da na taj poseban dan idem na sasvim drugu stranu svijeta, u Peru“, rekao nam je Ištvan. Plan im je da na dvije različite strane zemlje snime sunce. Tako će on 21. lipnja u 5.40 navečer snimiti zalazak sunca u Peruu, a drugi umjetnik s druge strane, u Laosu, 22 lipnja u 5.40 snimiti izlazak sunca. „Probat ćemo napraviti fotografiju sunca u isti trenutak. Sunce vjerojatno nijedno od nas neće vidjeti, ali bit će tamo negdje između mene i njega, između umjetnika i kuratora, između zemlje i čovjeka“, veli Ištvan.
Nagrađivani umjetnik dobitnik je i Velike nagrade na Grafičkom bijenalu u Ljubljani. Upitali smo ga što za njega znače nagrade.
„Svako priznanje, svako izlaganje je čast pošto je to priznanje ili struke ili društva i mislim da svakom umjetniku to puno znači. Meni pogotovo, posebice što se to dogodilo i vani i u mojoj rodnoj Sloveniji. Kao što sam rekao, puno sam bio vani i živim vani i onda kad se vratiš i daju ti nagradu ondje odakle si, to je velika čast“, kaže Ištvan.
Ova izložba otvara šestu programsku sezonu Apoteke: „Mi za sebe sad već stvarno možemo reći da smo uspostavili nekakav kontinuitet u izlaganju, ali i koncepcijsku i programsku prepoznatljivost“, rekla nam je na otvaranju izložbe Branka Benčić te o radu s Ištvanom rekla kako im je uvijek veliki izazov takvog umjetnika dovesti u Vodnjan, u Apoteku. „Boriti se s tim problemom publike, s jednom vrstom umjetnosti koja možda nije lokalno najprepoznatiljivija, ali je u međunarodnom kontekstu vrlo relevantna, jest situacija s kojom se suoćavamo cijelo vrijeme. No, pokušavamo ne odustajati od svog nauma da u Istru dovodimo umjetnike koji do sada nisu izlagali i to doista predstavlja nekakav izazov, kako komunicirati te stvari“, kaže Benčić koja Apoteku vodi s Matijom Debeljuhom.
„Ovi su radovi naručeni, nisu nikad bili izlagani te nam je u tom kontekstu vrlo važno da uspijemo. Iako radimo s vrlo skromnim sredstvima, važna nam je ta podrška u umjetničkoj produkciji i isto tako nam je važno da naše izložbe ne radimo kao shopping već postojećeg nego kao neko novo znanje. I u tom smislu pokušavamo barem jednom godišnje producirati nove radove“, naglasila je Benčić.
Ištvan Huzjan rođen je 1981. u Ljubljani. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji. Godine 2008. –2009. bio je na Artist-in-Residence na Rijksakademie van Beeldende kunsten u Amsterdamu. Boravio je na studijskim i rezidencijalni, programima u Seulu, Antwerpu i Rijeci. Suosnivač je umjetničkog kolektiva Project Goleb (Amsterdam, 2010.). Od 2013. u Bruxellesu vodi klub umjetnika i izlagački prostor Coffre-Fort s Gregoireom Motteom i Thibautom Espiauom. Izlagao je na velikom broju međunrodnih skupnih izložbi u renomiranim galerijama i institucijama. Recentne samostalne izložbe uključuju Mestnu galeriju Ljubljana (2017), Proyectos Monclova, Mexico City (2018), Estward Prospectus Bukušešt (2019).
Izložba u Apoteci može se razgledati do 20 lipnja i nakon toga slijedi samostalna izložba radova Tomislava Gotovca.
Tekst i fotografije Paola ALBERTINI