Predstava „Voda“ Matije Ferlina u Istarskom narodnom kazalištu
Reduciran glumački izraz u kombinaciji s apstraktnom fizikalnošću
• Predstava o zajedništvu i kolektivnom trpljenju „Voda“, redatelja i koreografa Matije Ferlina, izvedena je na velikoj sceni Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula u srijedu, 8. svibnja pred mnogobrojnom publikom svih uzrasta.
Radi se o umjetničkoj interpretaciji istoimene novele Vladimira Nazora iz zbirke „Priče s ostrva, iz grada i s planina” koja je prvi put objavljena 1927. godine i predstavlja jednu od najpoznatijih Nazorovih autobiografskih crtica. Priča je to o velikoj, tromjesečnoj suši i žeđi na otoku, gdje sudbina dječaka Vlade ovisi o pojavi kiše i dobrom urodu.
Ferlin po prvi puta radi predstavu za djecu i mlade i to u suradnji s dva potpuno različita ansambla, s glumcima Hrvatske drame i plesačima Baleta riječkog HNK‑a, stvarajući koherentnu strukturu s 16 izvođača i 26 likova. „Rad na tijelu je bila je primarna točka procesa kako bi se onda govor dogodio kao logičan slijed. Ideja mi je bila spojiti baletni i dramski ansambl u jedan izvođački ansambl u kojem nema razlike između glumaca i plesača“, navodi autor.
Novela obiluje scenama biblijski sugestivne atmosfere, slikovitosti i dramske napetosti. Statičnost ili minimalnost scenskog igranja inspirirana je pojmom suše i žeđi, kojoj se suprotstavlja socijalna dinamika odnosa unutar male otočke zajednice živopisnih likova. Istraživanjem specifične sceničnosti, redatelj sužava prostor ekspresivnosti, a svojstveni glumački kôd na jedan drugačiji način uvlači gledatelja u scensko zbivanje. Izuzetnom sinergijom izvođača postavlja krucijalne scene kolektivnog stanja anksioznosti i reagiranja u trpljenju gdje kroz reduciran glumački izraz postiže scensku fluidnost i estetiziranost.
Uprizorenje glumačkim performansama baziranima na apstraktnoj fizikalnosti drži gledatelje u nestrpljivom iščekivanju nečega što treba doći – vode – koja će spasiti živote mještana malog jadranskog otoka. U središtu radnje je dječak Vlado i njegov otac koji najviše od svega želi da mu se dijete školuje, i ako padne kiša pa rodi vinograd dječak će moći u grad na školovanje. Zemlja, ljudi i životinje trpe veliku žeđ, pod snažnom žegom sunca nemir među stanovnicima raste. Nema vode već mjesecima i stanovnici iščekuju brod koji ju donosi.
Ritualne scene, izmjenjuju se s scenama grupnog traganja i iščekivanja te kolabiranja ljudi i životinja od žeđi. Kad je brod napokon stigao, u zajedničkom kaosu radi pomame, sva se voda izlila u zemlju. A kad se činilo da više nema spasa, počinju se nad otokom skupljati oblaci koju najavljuju veliku neveru i velike kiše, koje će donijeti i previše vode.
Minimalistička scenografija i ekspresivna kostimografija izmiču povijesni kontekst predstave kojim priča postaje univerzalna i svevremenska. Mauricio Ferlin potpisuje scenografiju za predstavu, kostimografkinja je Puljanka Desanka Janković, glazba je realizirana u suradnji s riječkim sastavom Marinada, dok je asistentica rada na tijelu Puljanka Roberta Milevoj.
„U radu nam je puno pomogla adaptacija teksta Gorana Ferčeca koji je uspio zadržati sve prepoznatljive elemente same pripovijetke, kao i razinu čitljivosti za sve. U samoj adaptaciji ubacili smo i ulogu naratora, koji opisuje što se događa. Time je predstava dobila snažnu narativnu strukturu, a i zadržala opet taj gotovo epski oblik“, navodi Matija Ferlin jedan od najzanimljivijih umjetnika suvremenog kazališta, plesač, koreograf, glumac i redatelj, dobitnik hrvatskih i inozemnih nagrada.
Tekst i fotografije Ana FORNAŽAR