Izložba “Gran Turizam 2.0” Jelene Kovačić u Umagu
U MMC galeriji Grada Umaga, 6. lipnja je otvorena izložba nazvana “Gran Turizam 2.0” čija je autorica domaća slikarica Jelena Kovačić. Umjetnicu je predstavila savjetnica za kulturna događanja i manifestacije ustanove Festum Sanja Benčić, a izložbu, koju je moguće pogledati do 4. srpnja, stručno je opisao kustos Eugen Borkovsky.
Ukupno 11 radova čini ovaj postav, od kojih je osam slika u boji, u tehnikama akril na kartonu, akril i akvarel na platnu, tuš na platnu, te tri minijature u goblenskoj tehnici koje prikazuju znakove povezane s društvenim mrežama, a to su hashtag, like, te komentar. Na slikama su prikazani motivi vezani za turizam, ali je izložba podjednako kritična i analitična naspram ove pojave modernog doba. Turističko je putovanje postalo mjesto odakle se šalju selfiji, postovi, statusi i pozdravi, više nego što se odredište zaista doživljava, dok horde sumanutih posjetitelja vođeni unutar gradskih zidina preplavljuju ulice. Autorica ima još uvijek nešto za reći, ona je naslikala na tkaninama i na običnome kartonu trenutak kad gosti zauzimaju svoje mjesto na plaži, te su prionuli uključivanju, odnosno isključivanju.
Kustos navodi kako ovaj projekt, osim putovanja kao takvog, problematizira i stanje suvremene civilizacije. “Jelena Kovačić podastire sasvim svježu seriju radova. Neki od njih raspolažu odmjerenim, manjim brojem detalja, dok su neki nagomilani ljudima/predmetima. Umjetnica progovara gestom, a nastavlja strpljivom preciznošću a ponekad i obrnuto. To čini na podlogama koje ne moraju biti standardni slikarski materijal: ponekad slučajnošću putanje pigmenta u tekućem mediju. Linija se ponegdje pojavljuje kao dio teksture ili kao obrub oblika. Umjetnica dozvoljava neprecizni potez kistom ili razlijevanje uvodnjene boje. Često flekava podloga detektira oblik i postaje osnova za daljnju fazu rada. Na zamrljanoj podlozi ona prepoznaje ili gradi oblike koji do kraja procesa postaju cjelina. Instinktivan potez kombiniran je sa željenim, a kompozicije radova su funkcionalne. Ovaj put, ponuđena je tematska poveznica koja je označena u naslovu izložbe. U realiziranim slikama nalazimo bilješke opsesivnog fotografiranja. Akteri snimaju sebe na destinaciji. Te fotografije odmah završavaju na zidu ekrana neke društvene mreže. Veliki broj ljudi želi dati na znanje slikovni prikaz situacija u kojima su se našli. Jelena problematizira perfidne kampanje skretanja smisla ka želji za dominacijom, posjedovanjem. Ta dominacija nije ratna pobjeda ili pravilo jačeg, već se manifestira kao trofejno dostizanje odredišta. Jer, želja za prestižem milijune ljudi odvlači na putovanja. Često su to potpuno određena putovanja pod kontrolom vodiča. Oni vode grupe posjetilaca na podobna mjesta. Osim što je to poslušna vojska potrošača površnih informacija, otupljuju se čula i gomila postaje manipulirana. Manipulacija ljudima dovedena je do perfidne simulacije sreće posjećivanjem, fotografiranjem i objavljivanjem foto-svjedočanstava atraktivnih ambijenata.”
Jelena Kovačić rođena je u Kopru 1981. godine. Nakon završenog Foundation Diploma in Art & Design (Blake College, London), diplomirala je grafički dizajn u Barceloni (IED) 2006. i otada se bavi slikarstvom, ilustracijom i web dizajnom. Sudjelovala je na slikarskim kolonijama u Grožnjanu (Hr) i Ruseu (Bugarska). Izlagala je grupno u Hrvatskoj (Poreč, Umag, Grožnjan), Sloveniji (Sečovlje, Piran), Italiji (Muggia), Velikoj Britaniji (London), Španjolskoj (Barcelona), Bugarskoj (Ruse, Sofija) te individualno u Hrvatskoj (Buje, Grožnjan, Umag) i Sloveniji (Ljubljana).
Tekst i fotografije Marko ŠORGO