Borba protiv fašizma
KINO: ČOVJEK KOJI SE IGRAO VATROM, redatelja Henrika Georgssona

U domaćim kinima trenutno igra vrlo zanimljiv dokumentarni film „Čovjek koji se igrao vatrom“ (Mannen som lekte med elden, 2018), švedskog redatelja Henrika Georgssona.
Radnja filma prati djelovanje pokojnog švedskog pisca i novinara Stiega Larssona (1954 – 2004), svjetski poznatog po kriminalističkoj trilogiji „Millennium“, ali redatelja više zanima njegovo novinarsko-istraživačko djelovanje i snažan antifašistički aktivizam. Larsson je započeo novinarsku karijeru kao grafički dizajner, a kasnije je intenzivno pisao i uređivao antifašistički tjednik „Expo“, neumoljivo istražujući rasističke pokrete u Skandinaviji i njihove uzroke.
Georgsson gradi fimsku priču izmjenjujući arhivske snimke, intervjue s Larssonovim suradnicima i prijateljima i igranofilmske dijelove, koji su ovdje naročito dobro uklopljeni zbog diskretne glume. Glumac koji interpretira Larssona (Emil Almen) nijednom ne govori pred kamerom, uglavnom ga promatramo kako puši, jede brzu hranu ili zamišljeno sjedi za računalom, što ovim sekvencama daje poželjnu dozu realizma i nenametljivog spajanja s filmskom cjelinom.
Iako je odlično napravljen, dokumentarac nije Larssonova biografija (najbliži tome je u zadnjih 20-ak minuta kada se govori o njegovoj privatnosti i književnom stvaralaštvu), nego iznimno vrijedan i upozoravajući osvrt na bujanje fašizma u suvremenim europskim društvima, u kojem je Larsson jedan od glavnih likova. No, kako su primijetili neki sugovornici, Larsson bi više volio ostati upamćen po svojem antifašističkom djelovanju nego po svojoj kriminalističkoj trilogiji. U skladu s tim je i ovakva redateljska strategija krajnje legitimna.
Elvis Lenić