NEVIDLJIVA SAVIČENTA: ODRŽANO PERFORMATIVNO PREDAVANJE „ŽENE MINORNE SPEKULACIJE, SEKVENCA 1“
Već smo razvili empatiju prema neolitiku
• „Koncentriram se na materiju i osjećam organsku materiju… osjećam drvo koje se pretvara u beton… pretvori se u glinu koja je prekompaktna… već smo razvili empatiju prema neolitiku…“, isječak je to iz narativa performativnog predavanja „Žene Minorne Spekulacije, sekvenca 1“ koje je održano u Gradskoj loži Savičente u srijedu 22. srpnja. Ovo je drugo performativno predavanje koje organizira Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost iz Vodnjana u sklopu projekta Nevidljiva Savičenta.

„Prošlog smo ljeta ugostili prvo performativno predavanje umjetničkog dvojca Foam koji su se bavili ekologijom i okolišem same Savičente povezujući jedinstvene zvukove, slike, mirise i okuse regije koji se nalaze neposredno ispod horizonta pažnje, u nečujnim glasovima i teksturama istarskog ljeta. Danas smo vidjeli Nicole Hewitt sa suradnicima gdje publika prati narativ koji je između dokumenta, ali i fiktivnog i potpuno nam je ustvari nejasno koja su to istraživanja i koji su to dokumentarni momenti i što performeri ustvari predstavljaju, da li oni zauzimaju neke uloge ili iznose činjenice“, kazala je kustosica ovog programa Branka Benčić.
„Žene Minorne Spekulacije, sekvenca 1“ u spekulativnoj formi nastoji povezati materijalne ostatke kao dokazni materijal, isprepletene biografije arheologa, njihovih objekata i subjekata istraživanja koji se pojavljuju unutar vremenskog razmaka od 6.000 godina unaprijed i unazad.

„Nađi kost, nađi zub, nađi tragove proteina, ne daj se zbuniti, količina konzumirane ribe utječe na otpjevane pjesme, morske i slakovodne bjelančevine utječu i na tonalitet pjesama i na ukrase gline…“
„Kolege suradnici i ja već četiri godine istražujemo Podunavlje, od Vukovara pa sve do Crnog mora, to je geografsko i povijesno područje neolitika, dakle 6.000 godina prije nove ere. Od izrazito razvijene neolitske kulture na tom su nam području ostale tisuće i tisuće malih ženskih keramičkih figurina što je ishodište za ovaj projekt koji se i zove „Žene Minorne Spekulacije“. Vrlo mi je bitno da je i moja protagonistica ženskog roda, pa se u narativu i načinu na koji se on odvija radi o arheologinji, istraživačici, vremeplovki, a ne o arheologu ili istraživaču, objašnjava Nicole Hewitt, filmska i video umjetnica.
„Jel vidiš ono tamo, pogledajte kroz moj dodir, pogledaj kroz moj dlan, moj pokretljiv palac i moj kažiprst, oni gurkaju svoje mekane jagodice, utiskuju u utore… jel ga vidiš, jel vidiš utor, pogledaj kroz moj glas, on traži rupu, da ispuni prostor koji je ostao prazan…“

„O tim neolitskim figuricama koje nalazimo samo u Podunavlju nije pronađen niti jedan pisani dokument, pa je meni ta nepoznanica, ta nemogućnost stavljanja bilo kakve interpretacije na neki artefakt postala konceptualna okosnica za tekstove koje razvijam i za načine na koje to razvijam. Puno sam razmišljala o tome što znači biti arheologinja, što znači iz nekakvih materijalnih ostataka napraviti narativ i interpretirati neku priču“, kazala je Hewitt.
Autoricu zanima taj raspon od 6.000 godina prije i 6.000 godina ispred nas, tako da negdje u njenom konceptu postoji ideja istraživačice iz budućnosti koja dolazi u sadašnjost, kao vremeplovka. Kako je biti arheologinja budućnosti i što bi ona sve našla kad bi kopala po slojevima Zemlje danas – bilo bi tu digitalnih nosača, puno nanometrika, fluidika, mobitela, memorijskih čipova…
Ženske su figurice specifično rodno obilježene jer ih se najčešće interpretira kao kultne figure božice plodnosti ili velike majke, na način kako muška arheološka struka vrlo često obilježava ženske artefakte. „Žene Minorne Spekulacije“ ide u drugom smjeru i propituje što bi taj artefakt mogao biti ako nema veze ni s plodnošću ni s majčinstvom nit sa seksualnim atributima nego je neka vrsta pokušaja utjelovljenja određenog procesa.

„Ja sam si zamišljala taj artefakt kao neki proces između mene i vas, npr. mi si želimo nešto reći pa si damo tu figurinu ili si ju slomimo ili nešto slično“, nadovezuje se Nicole Hewitt.
Dugogodišnji projekt „Žene Minorne Spekulacije“ polako se razvija prema filmu, jer kako autorica kaže, većina njenih projekata živi u raznim formama, ili kao performansi, ili kao knjige, a često i kao film ili pokretne slike. Njezin stalni suradnik Ivan Slipćević, koji je i snimatelj na projektu, u performansu je koristio veliku količinu zvučnog materijala koji su snimljeni na lokacijama i prevedeni u glazbu za performans ili film; zvukovi vode, vjetra, močvare i zvukovi otkucaja prirode… Vida Guzmić, mlada vizualna umjetnica radila je montažu vizualnih materijala kojima smo uronili u predavanje – performans.

Nevidljiva Savičenta – prevođenje tradicije u suvremenu kulturu je sinergijski projekt koji je započeo 2019. godine iz programske linije Europskog socijalnog fonda u kojem Općina Savičenta i četiri organizacija civilnog društva zajedno rade na jačanju kapaciteta i kulturnog programa u Savičenti. Udruge koje sudjeluju u projektu su; Šikuti Machine, Apoteka — Prostor za suvremenu umjetnost, Mediteranski plesni centar (ZPA) i Povijesna udruga Kaštel. Cilj projekta je razvoj novog modela sudioničkog upravljanja u kulturi usmjerenog prema održivom kulturnom razvoju Općine Savičenta pa partneri osmišljavaju i provode umjetničke programe koji oplemenjuju i obogaćuju postojeće kulturne sadržaje.
Tekst i fotografije Ana FORNAŽAR