Ružni, prljavi i zli na kvadrat
KINO: ZLATNA RUKAVICA, redatelja Fatiha Akina

Njemački redatelj turskog podrijetla Fatih Akin voli mijenjati žanrove i iznenađivati gledatelje.
Nakon žestoke drame o životu turskih useljenika „Glavom kroz zid”, okušao se, primjerice, u žanru komedije (Soul Kitchen), zatim je napravio film povijesne tematike (Rez), a prije nekoliko godina režirao je odličnu dramu suvremene tematike u formi triptiha (Iz ništavila). Akinov zadnji igrani film „Zlatna rukavica” doista iznenađuje i odabirom tematike (koja nema veze s turskim useljenicima) i stilskim pristupom.
Radnja filma smještena je u opskurnu hamburšku četvrt ranih 1970-ih, naslov se odnosi na lokalnu krčmu u kojoj se okupljaju protagonisti, a film je snimljen prema gnusnim nedjelima pravog masovnog ubojice Fritza Honke (glumi ga izvanredni Jonas Dassler, u filmu fizički neprepoznatljiv).
Iskreno, ne mogu se sjetiti kad sam zadnji put gledao film koji izaziva toliki osjećaj gađenja i ružnoće prikazanog svijeta, ne samo u kontekstu odvratnih nedjela glavnog lika, nego i u kontekstu iznimno brutalnog i realističnog prikaza ambijenta unutar kojega se Honka kreće. Sve je prožeto prljavštinom, jeftinim alkoholom i degutantnim interijerima u kojima obitavaju fizički zapušteni ljudi odvratnih manira.
Ettore Scola je u svojoj cijenjenoj drami „Ružni, prljavi i zli” (1976) koristio postupak koji su kritičari prozvali estetikom odvratnosti i ružnoće, ali taj film je poput dječjeg vrtića u odnosu na Akinov svijet. „Zlatna rukavica” definitivno nije za svakoga, iako ostavlja snažan dojam na gledatelja svojim brutalno dosljednim prikazom svijeta, ujedno pokazujući do kojih se moralnih razina može spustiti ljudska jedinka.
Elvis Lenić