Art forum Gradske radionice održan online
The Synergy Ensamble 2
• Uslijed najave novih mjera i Gradska radionica se ove subote našla pred dilemom – otkazati drugo izdanje njihovog novog ciklusa događanja naslovljenog Art forum (koje se trebalo održati u vrtu udruge) ili ga odraditi on-line, bez publike na lokaciji? Odlučili su okušati se u drugoj varijanti, te su tako performans The Synergy Ensamble 2 i razgovor o njemu emitirali uživo iz Društvenog centra Rojc.
Art Forum zamišljen je tako da se u prvom dijelu predstavi jedno umjetničko djelo, da bi se u nastavku o njemu raspravljalo s odabranim gostima večeri, kao i s publikom.
The Synergy Ensemble 2 nastavak je suradnje troje umjetnika koji su prvi put nastupili 2018. godine, ali u širem sastavu. Ovaj im se performans sastojao od poetskog recitala haiku pjesnika (i člana pulskog banda The Chweger) Dejana Pavlinovića, praćenog slojevitom elektronskom i analognom glazbom Marka Jovanovića, dok je priču pojačala, vizualnim i emotivnim orijentirima nadogradila, performerica i interdisciplinarna umjetnica Ivana Nataša Turković. Kako je kasnije pojasnila, promjena lokacije ju je zatekla i u zadnji je čas morala mijenjati koncept svog nastupa. U ovoj verziji vezanih očiju (što govori o doslovnoj odvojenosti od publike, ali i o samonametnutoj ili državom sankcioniranoj – izoliranosti, „socijalnoj distanci“ od koje svi ove godine bolujemo), ona je od velikih papira na kojima su bili ispisani Pavlinovićevi stihovi sastavljala brodiće, koji su u prvotnoj verziji na kraju imali biti podijeljeni publici. „Poanta je bila da si publika nakon izvedbe uzme brodić, pročita još koju Dejanovu pjesmu i da na taj način produljimo životni vijek cijelog performansa“, kazala je Turković.
Pored samih izvođača, u razgovoru koji je uslijedio svoje viđenje performansa, ali i sažete preglede osnovnih principa zen estetike na kojoj se haiku temelji i njihovih trajnih vrijednosti (primjenjivih u psihoanalizi i drugim dilemama suvremenog čovjeka), dali su gosti – povjesničar umjetnosti i budist Damir Vukelja, i prof. komparativne književnosti i kulturni antropolog Igor Zenzerović. Potonji je, želeći izbjeći sam termin sinergije (koji je, po njemu, danas suviše nabijen različitim značenjima u različitim poljima, uključujući marketing), analizu ovog kolaborativnog djela radi jasnoće reducirao na komunikaciju između sudionika i ontološku bazu – koncepte prisutnosti i odsutnosti. Drugim riječima, zapitao se što svaki pojedini sudionik svojom prisutnošću donosi u samo djelo, kroz vlastiti imaginarij (stečen kroz osobne razvojne cikluse, ali utemeljen kroz kulturu, pa čak i biologiju pojedinca). Vukelja je čak ustvrdio kako se i cijeli događaj, uključujući i razgovor nakon izvedbe, može sagledati kao performans, ali on je bez publike znatno okrnjen.
Naime – kako je u ovom „novo normalnom“ izdanju Art foruma višekratno naglašavano, slična događanja bez publike koja bi ih uživo pratila nemaju tu snagu i gotovo da nemaju svrhu, koja je –osobito u zenu – uvijek u izravnom doživljaju. Ili, kako je to prokomentirao voditelj i moderator programa, slikar Marjan Sinožić, citirajući kolegicu koja mu je on line streaming događaj opisala sa: „to ti je kao da ližeš sladoled preko stakla“ – nije to-to. Marko Jovanović se na to nadovezao i analogijom sa vinil pločama, koje su danas ponovno u modi, što on ne pripisuje primarno kvaliteti takvog zvučnog zapisa, koliko samom minucioznom procesu stavljanja ploče na gramofon i preslušavanja iste koji – za razliku od svih suvremenih jednostavnijih digitalnih načina reprodukcije zvuka –pruža slušatelju aktivniju ulogu i samim time njegovu veću prisutnost. Upravo tu prisutnost Jovanović smatra iznimno vrijednim momentom svakog stvaralačkog procesa, osobito danas kad nas tehnologija „ždere“.
Snimku ovog online događaja možete pogledati na FB stranici Gradske radionice.
Tekst Daniela KNAPIĆ
Fotografije iz arhive Gradske radionice