Održan projekt Novomedijski kultivator udruge Metamedij

25.11.2020.

Kako povećati interes mladih za kulturu

• Projekt Novomedijski kul­ti­va­tor pul­ske udru­ge Metamedij ove je godi­ne ponu­dio dva­ma pul­skim sred­njim ško­la­ma – Gimnaziji i Tehničkoj ško­li – niz edu­ka­tiv­nih i kre­ativ­nih aktiv­nos­ti koji­ma se nas­to­ji pove­ća­ti inte­res mla­dih za kul­tu­ru te potak­nu­ti nji­ho­vo aktiv­no pra­će­nje i dje­lo­va­nje unu­tar kul­tur­no-umjet­nič­ke sce­ne Istarske županije.

Unatoč pan­de­mi­ji neko­li­ci­na aktiv­nos­ti uspje­la se odr­ža­ti uži­vo, no veći­na se odvi­ja­la tije­kom jese­ni u digi­tal­nom obli­ku. Među nji­ma je digi­tal­na pre­zen­ta­ci­ja rado­va uče­ni­ka reali­zi­ra­nih na radi­oni­ci GIF ani­ma­ci­je koju je vodi­la umjet­ni­ca Ivana Tkalčić. Prezentacija se sas­to­ja­la od 36 GIF-ova uče­ni­ka koji­ma su izra­že­ne nji­ho­ve emo­ci­je ili mis­li, što je danas popu­lar­no, a gla­sa­njem su oni oda­bra­li naj­bo­lje rado­ve. Iz Tehničke ško­le naj­vi­še gla­so­va dobio je Raul Poldrugovac, a iz Gimnazije Ana Crnobori.

Radionica GIF ani­ma­ci­je sas­to­ja­la se od teorij­skog i prak­tič­nog dije­la te digi­tal­ne pre­zen­ta­ci­je. U teorij­skom dije­lu Tkalčić se osvr­nu­la na povi­jest GIF‑a, nje­gov živo­pis­ni razvoj, ele­men­te dizaj­na, este­ti­ku te ulo­gu i način kori­šte­nja od kra­ja ’80-ih, kada je stvo­ren, do danas. Potom je pred­sta­vi­la obli­ke digi­tal­ne umjet­nos­ti – GIF art, Glitch art (mashups) i Pixel art – te ana­log­ne (ruč­no crta­ne) i digi­tal­ne (2D, 3D, stop moti­on) moguć­nos­ti reali­za­ci­je ani­mi­ra­nih GIF-ova. Praktični dio počeo je s upoz­na­va­njem pro­gra­ma uz pomoć kojih je mogu­će na više-manje jed­nos­ta­van način izra­di­ti GIF-ove ako se ima odre­đe­no pred­z­na­nje. Za kraj radi­oni­ce Tkalčić im je pos­ta­vi­la pita­nje: “Kako ovaj naj­re­duk­tiv­ni­ji (i naj­za­bav­ni­ji) umjet­nič­ki oblik može utje­ca­ti na naše pro­miš­lja­nje vizu­al­ne kul­tu­re i umjet­nos­ti u cje­li­ni?”. Odgovor s dru­ge stra­ne ekra­na gla­sio je: “Umjetnost ima poru­ku pa je GIF umjet­nost”. Drugi uče­ni­ci doda­li su da uz to on zado­vo­lja­va i dru­ge kri­te­ri­je – zaba­van je, kre­ati­van i uz pomoć nje­ga mogu­će je izra­zi­ti emocije.

Gostujuća pre­da­va­nja umjet­ni­ka tako­đer su odr­ža­na u video for­ma­tu, izu­zev Roberta Paulette. Njega su uče­ni­ci Gimnazije upoz­na­li pri­li­kom posje­ta izlož­bi “Veruda Boogie – Woogie” u Muzeju suvre­me­ne umjet­nos­ti Istre (MSUI), gdje su ih još doče­ka­le rav­na­te­lji­ca muze­ja Ketrin Miličević Mijošek i muzej­ska peda­go­gi­nja Iva Gašparić. Pulski aka­dem­ski sli­kar osvr­nuo se pri­tom kako na svo­ju pos­ljed­nju izlož­bu tako i na dosa­daš­nje stva­ra­laš­tvo, ali i na situ­aci­ju umjet­ni­ka nekoć i danas te tre­nut­ni sta­tus umjet­nos­ti i kul­tu­re u druš­tvu. Učenici Tehničke ško­le pogle­da­li su Paulettino video pred­stav­lja­nje, a na taj su način svo­je umjet­nič­ko istra­ži­va­nje i rad svim uče­ni­ci­ma pri­bli­ži­le i kon­cep­tu­al­na umjet­ni­ca iz Novigrada Dragana Sapanjoš te mla­da pul­ska umjet­ni­ca Valentina Butumović. Gostujuća pre­da­va­nja umjet­ni­ka i struč­nih surad­ni­ka nude mla­di­ma moguć­nost upoz­na­va­nja s iskus­tvi­ma i kre­ativ­nim pro­ce­si­ma u cilju boljeg razu­mi­je­va­nja suvre­me­nih umjet­nič­kih praksi.

Gimnazijalci su uspje­li fizič­ki posje­ti­ti i izlož­bu “Polaroids” slo­ven­skog auto­ra Aleša Gregoriča u gale­ri­ji Makina, gdje im je vodi­telj Hassan Abdelghani ukrat­ko pred­sta­vio dje­lo­va­nje Makine te Umjetničke orga­ni­za­ci­je “Film i film”. Digitalnu pre­zen­ta­ci­ju Paulettine izlož­be i skup­ne izlož­be “Crni labud” u sklo­pu selek­ti­ra­nog temat­skog pro­jek­ta HDLU‑a Istre pri­pre­mi­la je za uče­ni­ke Tehničke ško­le struč­na surad­ni­ca Ivana Vojnić Vratarić. Ona im je ujed­no pri­bli­ži­la dje­lo­va­nje MSUI-ja i HDLU‑a, raz­li­či­te likov­ne teh­ni­ke koje su umjet­ni­ci koris­ti­li te suvre­me­ne umjet­nič­ke prak­se i auto­re na koje su se even­tu­al­no refe­ri­ra­li. Stručnim vod­stvi­ma po izlož­be­nim pros­to­ri­ma, uži­vo ili u digi­tal­nom obli­ku, pru­žio se mla­di­ma uvid u suvre­me­nu pro­duk­ci­ju reno­mi­ra­nih hrvat­skih i ino­zem­nih umjet­ni­ka te suvre­me­ne umjet­nič­ke pro­ce­se. Paralelno, tako se pro­du­bi­lo nji­ho­vo poz­na­va­nje izlož­be­nih loka­ci­ja i kul­tur­no-umjet­nič­ke ponu­de u Puli.

Uživo, i to tik pri­je pro­ljet­nog loc­k­downa, uče­ni­ci Tehničke ško­le uspje­li su posje­ti­ti dvi­je udru­ge u Društvenom cen­tru Rojc – Zaigranu kozu i Sonitus. Prva je udru­ga mini­ja­tu­ris­ta, make­ta­ra i igra­ča stol­nih stra­te­ških iga­ra, dok dru­ga dje­lu­je na podru­čju izved­be­nih i vizu­al­nih umjet­nos­ti, audi­ovi­zu­al­nih dje­lat­nos­ti i teh­nič­ke kul­tu­re, a naj­poz­na­ti­ja je po orga­ni­za­ci­ji Visualia Festivala – prvog fes­ti­va­la svje­tla u Hrvatskoj. Sonitus je poseb­no pri­vu­kao paž­nju mla­dih koji su pred­sjed­ni­ka udru­ge Marka Bolkovića oba­su­li pita­nji­ma o raz­li­či­tih teh­nič­kim kom­po­nen­ta­ma i rje­še­nji­ma za svje­tlos­ne i zvuč­ne instalacije.

Jedan od naj­iš­če­ki­va­ni­jih tre­nu­ta­ka Novomedijskog kul­ti­va­to­ra, posjet Rijeci 2020 – Europskoj pri­jes­tol­ni­ci kul­tu­re, spri­je­či­la je pan­de­mi­ja pa je uz pomoć služ­be­nih mate­ri­ja­la pro­jek­ta Vojnić Vratarić pri­pre­mi­la video pre­zen­ta­ci­ju. U njoj je pred­sta­vi­la pro­gram­ske prav­ce i boga­ti pro­gram, a poseb­nu paž­nju pri­da­la je doga­đa­ji­ma koji su poten­ci­jal­no zanim­lji­vi mla­di­ma kao što su pro­jekt “Histerične maši­ne” ili “Opera industrijale”.

Unatoč pan­de­mi­ji koja je ote­ža­la orga­ni­za­ci­ju raz­no­vr­s­nih pro­jek­t­nih aktiv­nos­ti, Novomedijski kul­ti­va­tor je uspješ­no pro­ve­den te je pru­žio mla­di­ma poti­caj­no okru­že­nje za aktiv­no zani­ma­nje, infor­mi­ra­nje i uklju­či­va­nje u umjet­nost i kul­tu­ru, ali i razvoj vlas­ti­tih kre­ativ­nih vje­šti­na. Sve video pre­zen­ta­ci­je te naj­bo­lje GIF-ove mogu­će je pogle­da­ti na web stra­ni­ci udru­ge Metamedij. Projekt su sufi­nan­ci­ra­li Ministarstvo kul­tu­re i medi­ja Republike Hrvatske i Grad Pula.

Izvor