Kvalitetna posveta Eastwoodu

25.01.2021.

KINO: ZAŠTITNIK, reda­te­lja Roberta Lorenza

Irsko-ame­rič­ki glu­mac Liam Neeson ima vrlo neuobi­ča­jen razvoj karijere.

Dok veći­na glu­ma­ca poči­nje s akcij­skim ulo­ga­ma i u kas­ni­joj fazi nas­tav­lja s nečim ozbilj­ni­jim, što je i razum­lji­vo jer akcij­ski film tra­ži bolju tje­les­nu for­mu, a glu­mač­ki su zah­tje­vi manji, Neesonova je puta­nja obr­nu­ta. On se pos­ljed­njih dese­tak godi­na žes­to­ko dohva­tio akcij­skih ulo­ga, iako će dogo­di­ne napu­ni­ti 70, a čini se da je u novom fil­mu „Zaštitnik” (The Marksman) ostva­rio vje­ro­jat­no naj­bo­lju ulo­gu u tom akcij­skom dije­lu svo­jeg opusa.

Neeson glu­mi ran­če­ra iz Arizone i vijet­nam­skog vete­ra­na, koji je ban­kro­ti­rao skr­be­ći o pokoj­noj supru­zi tije­kom duge boles­ti, ali još uvi­jek nije pot­pu­no izgu­bio vje­ru u domo­vi­nu. Njegov život dras­tič­no se mije­nja nakon što svje­do­či pogi­bi­ji Meksikanke koju pro­ga­nja­ju čla­no­vi nar­ko­kar­te­la, a ona ga na samr­ti zamo­li da nje­zi­nog sina otpra­ti do rođa­ka koji žive u Chicagu.

Neesonov lik kre­iran je vrlo realis­tič­no, nje­go­ve spo­sob­nos­ti i vje­šti­ne u skla­du su s nje­go­vim godi­na­ma i proš­loš­ću, a pohval­no je što niti lik glav­nog nega­tiv­ca nije kre­iran pot­pu­no šablon­ski. Film je reži­rao Robert Lorenz, koji kao asis­tent reda­te­lja sura­đu­je s Clintom Eastwoodom još od „Mostova okru­ga Madison“ (1995), a posve­ta Eastwoodu uoč­lji­va je na neko­li­ko razina.

U jed­nom pri­zo­ru bje­gun­ci u motel­skoj sobi gle­da­ju na tele­vi­zi­ji sta­ri film u koje­mu glu­mi Eastwood, ali to nije jedi­na aso­ci­ja­ci­ja na nje­gov opus. Motiv dvo­ji­ce bje­gu­na­ca, odras­log čovje­ka i dje­ča­ka, izme­đu kojih počet­no nepo­vje­re­nje pos­tup­no pre­la­zi u vrlo emo­ti­van odnos, tako­đer neo­do­lji­vo pod­sje­ća na „Savršeni svi­jet“ (1993), jedan od naj­bo­ljih fil­mo­va koje Eastwood pot­pi­su­je kao glu­mac i redatelj.

Lorenzov film dois­ta je zna­čaj­no osvje­že­nje u ovim pan­de­mij­skim uvje­ti­ma, kla­sič­no reži­ran i pot­pu­na suprot­nost besmis­le­nim akcij­skim uspješ­ni­ca­ma koje uglav­nom gle­da­mo u kini­ma. Ujedno pru­ža dozu opti­miz­ma i vje­ru u obič­nog ame­rič­kog čovje­ka, naro­či­to u ovim vre­me­ni­ma kad je i nji­ma sve kre­nu­lo nizbrdo.

 

Elvis Lenić