Počeo 68. Pulski filmski festival
Kako (ne) otvoriti Pulu?
• Svečanost otvaranja 68. Pulskog filmskog festivala koju je vodio Tarik Filipović održana je u subotu, 17. srpnja u rasprodanoj Areni, a prvi prikazani film u nacionalnoj konkurenciji bio je „Murina“ debitantice Antonete Alamat Kusijanović, svježe dobitnice nagrade Camera d’Or u Cannesu.
Festivalska otvaranja zadnjih su godina, na sreću publike, sve kraća i kraća, a ovogodišnje je možda i najkraće do sada – bez mažoretkinja, podizanja zastava, govora ravnateljice i smrtnog neprijatelja ptica: vatrometa. Čast da vodi tu blitz „ceremoniju“ pripala je Tariku Filipoviću koji je na scenu umjesto scenarija donio Tarika Filipovića pa je publika u tom blaženo kratkom roku trebala trpjeti njegove prvoloptaško-populističke fore, davanje nadimaka uvaženim govornicima i jedan polu-pečen pokušaj imitacije. Filipović zasigurno ima svoju vjernu publiku koja takav „ležeran“ način ophođenja i vođenja cijeni, no izgleda da je u Areni nije bilo jer su aplauzi bili usiljeni i na komandu, a izostao je i smijeh kojeg je voditelj htio proizvesti.
Himne je školski otpjevala Mia Negovetić koja se kasnije na sceni pridružila Ediju Abaziju u izvedbi pjesme „Ljubav nema kraj“ uz klavirsku pratnju Matka Basare. Tijekom ceremonije Filipović je predstavio članove žirija nacionalnog i međunarodnog programa, a publika je mogla pogledati i foršpane najvažnijih filmova koji će biti prikazani tijekom osam festivalskih dana. Publici su se tijekom večeri obratili gradonačelnik Pule Filip Zoričić u ime domaćina i izaslanik predsjednika Vlade Republike Hrvatske i ministrice kulture i medija Krešimir Partl, a izaslanik predsjednika Republike Hrvatske Zdravko Zima kome je pripala čast otvaranja festivala je napomenuo da je „Pula prepoznata, a to će ostati i ubuduće – kao jedinstveno mjesto hodočašća brojnih filmskih djelatnika“. Za kraj su plesači baletnog ansambla HNK Ivana Plemenitog Zajca izveli ulomak iz baleta „Posvećenje proljeća“ u koreografiji Maše Kolar, a njihov su ples zaokružile prskalice na bini čime je službeno i otvoren 68. Pulski filmski festival.
Sveukupni dojam ceremonije je poprilično loš: glazbena i plesna točka ubačene su bez očitog razloga, Tarikove fore su isisale bilo kakav osjećaj ozbiljnosti i patosa, a sve je na kraju nalikovalo snimanju neke TV emisije uživo. To je na ekranu možda djelovalo profesionalno i kompetentno, no publici u Areni nije ponuđeno ništa vizualno zanimljivo ili uzbudljivo. Vodstvo festivala bi se trebalo zapitati je li to koncept koji želi slijediti i narednih godina ili u potpunosti promijeniti format jer jedino pozitivno što se o ovoj i ovakvoj svečanosti može reći jest da je počela na vrijeme i bila kratka.
Publika je potom pogledala film „Murina“ koji je tek započeo svoju festivalsku turneju, a već je osvojio prestižnu nagradu za najbolji debitantski film u Cannesu što ga automatizmom čini najvećim uspjehom hrvatskog filma u povijesti.
Tekst Boris VINCEK
Fotografije iz arhive 68. Pulskog filmskog festivala