(Ne)vidljivi – Mladi u kulturi: Izložba “Egotripoidni meningitis” Gorane Težak u MMC galeriji u Umagu
U MMC galeriji Grada Umaga u petak, 17. lipnja, otvorena je izložba mlade istarske umjetnice sa zagrebačkom adresom Gorane Težak nazvana “Egotripoidni meningitis”. Većina od deset izloženih radova je nastala u posljednje dvije godine i izrađena je u tehnici ulje na platnu. Slike prikazuju nestvarne panorame pomiješane s nadrealnim motivima kojima autorica istražuje nove prostore i nove oblike izražavanja.
Opažamo dubinu prostora, a ravne plohe koje presijecaju ove panorame se uklapaju kao djelo nepoznate namjene i tvorca. Nadu u ovoj distopiji simbolizira leteća naprava nazvana zmaj. Autorica svojim angažiranim radom komentira društvene događaje, ali s odmakom. Pri tome to ne radi doslovno nego kroz asocijacije. Naziv izložbe se odnosi na neizlječivu bolest ljudskog društva u kojem su elite odvojene u svome svijetu, pojašnjava Gorana Težak koja u svom radu koristi isključivo tehniku ulja na platnu.
Umjetnicu je predstavila Sanja Benčić iz Ustanove Festum, a njene radove kustos suradnik Eugen Borkovsky koji o izložbi kaže da nudi sraz osobnog i općeg, doživljaj i komentar vremena. “Ona progovara o vremenu u kojem imamo sve više informacija, a sve manje značenja. Evocirana je transparentnost zidova u koje se pokušavamo sakriti. Adekvatni naziv projekta sadrži dva pojma. Tako je ego-trip ponašanje koje prvenstveno zadovoljava osobni interes i sujetu. Drugi dio naslova, meningitis, upala je zaštitnih ovojnica mozga i leđne moždine. On blokira rad centara psihičkih i fizikalnih osjeta. Ovom kombinacijom pojmova umjetnica provocira, ali usađuje projekt u vrijeme sadašnje.
Gorana Težak započinje iskaz izborom tona podloge i podjelom površine na polja – područja koja se kasnije uslojavaju i nadograđuju, miješaju i/ili povezuju gornjim slojevima oblikovanja. Sve faze uvijek su snažno gestualne izvedene na velikim formatima. Bez obzira na spontanost i intenzitet izvedbe, kompozicije su stabilne. Namazi se ponegdje uslojavaju tragovima curenja boja. Na naizgled slučajno nastalim podlogama koje obiluju oblicima i kolorom, umjetnica vizualizira krizu svijeta kojeg poznajemo. Prva asocijacija je distopijski pejzaž. Tu su scene urbane arhitekture, zapušteni industrijski pogoni, kontrolni tornjevi, ranjene planine, zagađene vode, uništena vegetacija. Krajolici nude ideju apokaliptičnih događaja poput eksplozije nuklearke ili atomske bombe. Prostor je ispunjen stablima, granama, uništenim ili genetski deformiranim biljem, drvenim gredama, iskrivljenim metalnim profilima, platformama izvan funkcije, trakama, krpama koje premeće vjetar. Predstavljeno je smetlište kao utočište jer svijet prestaje biti dobro mjesto. U eksterijere, otvorene prostore, autorica uvodi formacije stakala, ogledala na čijim pravilnim stranicama očitavamo radnju. Ove, ponekad trodimenzionalno predstavljene kvadratične strukture katkad asociraju građevinu ili zrcalnu formaciju teatra, a ponekad ekran.
Ljudski likovi se ne pojavljuju. Tu su jedino sinonimi, oznake prisustva umjetnika, kreativca, svjedoka. Jer, u asortiman oblika često su uvedeni elementi odjeće. To je najčešće prazan odjevni predmet. Prema tumačenju autorice, to su elementi njene odjeće u trenucima kada radi, djeluje, kada jest umjetnica. Oni poput duhova lebde ili su ovješeni o druge predmete apokaliptične okoline. Ovo možemo doživjeti kao svojevrsni potpis autorice”, zaključuje kustos.
Gorana Težak rođena je 1985. godine u Puli. Godine 2000. upisuje srednju školu Primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirala je, u klasi prof. Duje Jurića, 2010. godine. Sudjelovala je u nekoliko likovnih rezidencija i humanitarnih aukcija. Izlagala je na 20 samostalnih i 45 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Njezine slike nalaze se u brojnim umjetničkim kolekcijama diljem svijeta. Članica je HDLU‑a Istre i Zagreba. Živi i radi u Zagrebu i Puli.
Izložba je financirana sredstvima Ustanove FESTUM, Grada Umaga, Istarske županije – Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, a ostaje otvorena do 7. srpnja.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.
Tekst i fotografije Marko ŠORGO