Predstavljanje monografije Peruška Bogdanića u Poreču

06.09.2022.

Monografija Peruška Bogdanića, aka­dem­skog kipa­ra i pro­fe­so­ra eme­ri­tu­sa na Akademiji likov­nih umjet­nos­ti u Zagrebu bit će pred­stav­lje­na u čet­vr­tak, 8. ruj­na u 20 sati u foajeu poreč­kog kaza­li­šta. O knji­zi će govo­ri­ti povjes­ni­čar­ka umjet­nos­ti Gorka Ostojić Cvajner i aka­dem­ski kipar Giuseppe La Bruna, done­dav­ni dekan Akademije likov­nih umjet­nos­ti u Veneciji.

Kipar Peruško Bogdanić rođen je 1949. u Starom Gradu na oto­ku Hvaru. Na aka­de­mi­ji likov­nih umjet­nos­ti u Zagrebu diplo­mi­rao je 1976. godi­ne u kipar­skoj kla­si prof. Vjekoslava Rukljača. Studijski se usa­vr­ša­vao u SAD‑u. Od 1996. do 2020. pre­da­je na Akademiji likov­nih umjet­nos­ti u Zagrebu. Od 1996. godi­ne bio je men­tor ljet­nog stu­di­ja kipar­stva, a od 2002. do 2020. umjet­nič­ki vodi­telj Montrakera, među­na­rod­ne stu­dent­ske kipar­ske ško­le u Vrsaru.

Izlagao je na mno­go­broj­nim samos­tal­nim i skup­nim izlož­ba­ma u zem­lji i ino­zem­s­tvu. Na Akademiji likov­nih umjet­nos­ti u Zagrebu ostva­rio je zna­čaj­nu peda­go­šku aktiv­nost, a godi­ne 2020. iza­bran je za pro­fe­so­ra eme­ri­tu­sa Sveučilišta u Zagrebu. Sudjelovao je na broj­nim kipar­skim sim­po­zi­ji­ma i radi­oni­ca­ma. Autor je skul­p­tu­ra u jav­nim pros­to­ri­ma u Zagrebu, Labinu, Kostanjevici na Krki, Sisku, Poreču i Edinburghu. Dobitnik je broj­nih nagra­da i priznanja.

„Ničega nedo­vr­še­no­ga u nje­go­vu dje­lu. Uz bilje­ge moder­nis­tič­ke reduk­ci­je, uz arhi­tek­ton­ski smi­sao za rav­no­te­žu i sta­bil­nost, nje­go­ve skul­p­tu­re ima­ju jed­nos­tav­nost i čis­to­ću. Djelo je to koje živi na gra­ni­ci geome­trij­sko­ga i organ­sko­ga svi­je­ta, ruč­ne i stroj­ne izra­de, poosob­lje­no­ga i zajed­nič­ko­ga svi­je­ta. Jer, ono je bilo i osta­lo spoj sadaš­nje­ga i proš­lo­ga; ono­ga što je bilo i ono­ga što po sebi i sada jest.

„Peruško je kipar koje­mu je „biti mode­ran“ zna­či­lo prez­re­ti proš­lost i ponov­no je zavo­lje­ti, a potom u nju utka­ti pri­ču o nepo­nov­lji­vos­ti koju pri­želj­ku­je sva­ki stvor. Opus je to osjet­lji­va čovje­ka, ali isto­dob­no i skep­ti­ka, higi­je­ni­ča­ra koji zazi­re od toče­nja bez mje­re. Čovjeka koji je, udo­vo­lja­va­ju­ći zah­tje­vi­ma moder­ne čis­to­će, sve znao pre­tvo­ri­ti u čvr­sto tije­lo osje­ta. Nesklono brb­lja­nju, vjer­no osnov­nom tije­lu bez poje­di­nos­ti i izras­li­na, u tom dje­lu ima nešto lje­ko­vi­to suz­dr­ža­no­ga. Peruško je maj­stor šut­nje. Ili, „koli­ko tre­ba“. Uostalom, kakav u živo­tu takav i u svo­je­mu djelu.

„Peruškov opus je čis­ta pri­ča i o osob­nos­ti, ruko­pi­su, o nepo­nov­lji­vos­ti koju pri­želj­ku­je sva­ki umjet­nik. Jednostavnije reče­no, on je u čis­toj boci zadr­žao vlas­ti­ti dah. Uz to, vodio je raču­na da oblik uvi­jek osta­ne i čist i oro­šen dahom vlas­ti­tos­ti“, piše Ivo Šimat Banov u monografiji.

Priredio B. V.