Održana konferencija Izazovi galerija u razvoju publike
Treća konferencija Izazovi galerija u razvoju publike održana je u petak, 30. rujna u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca u Puli. Konferencija je namijenjena razvoju prvenstveno stručne publike, odnosno galerijskih voditelja i djelatnika te služi kao platforma za razmjenu iskustava, znanja i ideja, potiče aktivniji dijalog među hrvatskim galerijama i prilika je za umrežavanje i druženje stručnjaka koji su vezani uz polje kreativnih i kulturnih industrija.
Organizatorica manifestacije Nela Simić na samom početku istaknula je kako je i sama organizacija takve konferencije izazovna stoga joj je drago da se održala i treći put.
„Posebno je izazovno bilo organizirati ovu konferenciju protekle dvije godine uz epidemiološke mjere. Za vrijeme pandemije stvoreni su drukčiji uvjeti rada pa i što se tržišta umjetnina tiče, koriste se novi mediji i mogućnosti, a cilj je prenijeti nova saznanja i o radu novih platformi zainteresiranoj publici“, rekla je Simić.
Umjetnički sajmovi, aukcijske kuće, izlazak mladih umjetnika na tržište, investiranje u suvremenu umjetnosti i trendovi na svjetskom tržištu umjetnina neke su od tema o kojima su na konferenciji govorili domaći i međunarodni stručnjaci.
Konferenciju su pozdravnim govorima otvorili pročelnica Upravnog odjela za kulturu i razvoj civilnog društva Emina Popović Sterpin i pročelnik Odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije Vladimir Torbica.
Torbica je izrazio zadovoljstvo što se konferencija održava i ove godine posebice stoga što se bavi pitanjima galerija i publike.
„Jedan od izazova je i pitanje edukacije publike, važno je da publika i galeristi dobro surađuju. Sada više nemamo Istarsku kulturnu strategiju, imamo Plan razvoja kulture, te nadam se da ćemo čim prije doći do konkretnih pomaka po tom pitanju“, rekao je Torbica.
Pulska pročelnica za kulturu i razvoj civilnog društva Emina Popović Sterpin istaknula je da je i jedan od prioriteta pulske strategije u kulturi razvoj publike te rad galerija i galerista, poboljšati vidljivost.
„Žao mi je što u publici ne vidim galeriste kojima je ova konferencija i namijenjena“, rekla je i dodala kako je tržište umjetnina kaotično i drago joj je da se otvorila ova tema kako bi se stvari pokrenule.
U pandemiji je osim virtualnih izložbi i ostalih platformi buknuo i fenomen NFT o kojem se govorilo na konferenciji. „To je jedan novi medij koji umjetnicima pruža nove mogućnosti, a ono što mnogi ne znaju jest da je NFT vezan za kripto valute i postoji jedna verzija kupovanja i prodavanja na koju naša publika, osobito starija, nije navikla“, istaknula je Simić.
Martina Batović, direktorica organizacije Artisan Art Intelligence održala je keynote predavanje naziva “Trendovi i tendencije na tržištu umjetnina u Europi: pregled i mogućnosti“.
Batović je putem zoom‑a ispričala kako je od 2005. godine u Londonu te je tijekom godina istraživala i ustanovila da u Hrvatskoj nema tržišta umjetninama. Trenutno se fokusira na trgovce umjetnina, daje savjete i održava edukacije. Prema njenim riječima New York, London i Hong Kong su najaktivniji kada je riječ i tržištu umjetninama. Trenutno je fokus na galerijsku i aukcijsku prodaju.
„Primarno tržište su galerije, agencije koje zastupaju umjetnike i sami umjetnici a sekundarno su galerije koje se bave preprodajom umjetnina koje su već na tržištu, aukcijske kuće i savjetnici u prodaji“, ispričala je Batović.
Istaknula je kako je u pandemiji procvalo online kupovanje umjetnina, ljudi su bili zatvoreni u četiri zida i imali su vremena istraživati tržište.
Osvrnula se i na NFT: „Danas NFT obožavaju ili mrze, nema sredine“.
Kao novi trend istaknula je i otvaranje privatnih muzeja.
„Marketing se često odvija u intimnom okruženju pa sam ja tako, primjerice, organizirala večeru na koju sam zvala vrhunske kolekcionare kako bi razgovarali o umjetnosti“, ispričala je Batović svoja iskustva.
Treća konferencija je otvorila temu razvoja umjetničkog tržišta koje je u posljednje dvije godine doživjelo nevjerojatne promjene. Stručni predavači koji djeluju u lokalnom i međunarodnom kontekstu govorili su o aktualnim trendovima i tendencijama na svjetskom tržištu umjetnina i o pozitivnim praksama koje se potencijalno mogu implementirati u Hrvatskoj. Stručnjaci su pokušali dati odgovor na pitanje mogu li se iznaći strategije za usmjereno djelovanje galerija koje bi potaknule cirkulaciju na tržištu te istovremeno omogućile transparentnost poslovanja i edukaciju publike o mogućnostima investiranja u suvremenu umjetnost.
Konferenciju u okviru projekta Jačanje kapaciteta hrvatskih galerija za razvoj publike organizira Udruga za poticanje kreativnosti Atanor u partnerstvu s Istarskom kulturnom agencijom i Arheološkim muzejom Istre uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Pule te Arena Hospitality Grupe i Urbanke by Erste.
Tekst Paola ALBERTINI
Fotografije B. VINCEK