Nostalgični prikaz odrastanja
KINO: VRIJEME ARMAGEDONA, redatelj James Gray
Američki redatelj James Gray proslavio se s debitantskim filmom “Mala Odessa”, kriminalističkom dramom koju su kritičari uspoređivali s nasljeđem Dostojevskog u miljeu ruskih Židova nastanjenih u New Yorku.
Taj izvanredni prvijenac s veličanstvenom glumačkom ekipom (Tim Roth, Edward Furlong, Maximilian Schell, Vanessa Redgrave) očito je redatelju bio veliko opterećenje, budući da ga nije lako nadmašiti, ali Gray je nastavio režirati kvalitetne filmove različitih tematika (Braća po krvi, Ljubavnici, Izgubljeni grad Z). U hrvatskim kinima upravo se prikazuje njegov novi film “Vrijeme Armagedona”, čija se radnja odvija na kraju 1970-ih, uoči ere predsjednikovanja Ronalda Reagana što je i naznačeno naslovom filma.
Film se bavi odrastanjem dvojice dječaka, jedan je iz obitelji židovskog podrijetla (Banks Repeta), a drugi je crnac (Jaylin Webb), što stvara brojne izazove njihovom početno iskrenom prijateljstvu. Gray je uz pomoć izvrsnih glumaca (Anne Hathaway, Anthony Hopkins, Jeremy Strong) režirao kompleksnu filmsku priču u kojoj se prožimaju motivi rasizma, društvene nejednakosti, prolaznosti života, problematičnog odrastanja i slično, dok mu vizualni stil imitira filmove iz tog razdoblja snimljene na filmskoj vrpci (direktor fotografije Darius Khondji).
“Vrijeme Armagedona” zapravo prilično podsjeća na film “Licorice Pizza” (2021), Grayjevog vršnjaka Paula Thomasa Andersona, budući da se oba filma bave odrastanjem iz nostalgičnih vizura maloljetnika, smirenog su ritma i vrlo jednostavnih priča. Riječ je o još jednom kvalitetnom tematsko-stilskom odstupanju Jamesa Grayja i dokazu da se redateljski vrlo uspješno može nositi s različitim žanrovima.
Elvis Lenić