Električni incidenti za konačni koncert prvog ciklusa JazzIstre
Pulski fokus: Koncert Lifeless Keya u Hotelu Pula
Tekst Nevena TRGOVČIĆ • Fotografije Igor DRAŽIĆ
• Četvrti i konačni koncert prvog ciklusa koncerata u nekad za pulsku alternativnu glazbenu scenu nezaobilaznom prostoru diska Hotela Pula, u organizaciji JazzIstre – udruge jazz glazbenika Istre, održan je u nedjelju, 12. veljače, kada je nakon nastupa pijanističkog dvojica (Andrea Rojnić i Carlos Fagin), kvinteta Sterptet i Big Benda Pula na red došao i sastav s manje klasičnim džez repertoarom, najavljivan kao Everything but swing koncert. Riječ je o sastavu Lifeless Key, koji su uz sam njegov nukleus, idejni i stvaralački dvojac kojeg čine saksofonist Luka Vrbanec i pijanist Andrea Rojnić, a koje pratimo kroz niz džez malih i velikih sastava, za koncert naslovljen „Električni incidenti“ upotpunili i Marko Kalčić na bas gitari i Andrej Barac na bubnjevima.

Tako je četverac s električnim zvukom basa, klavijatura, saksofona s efektom te bubnja sada već pripitomljenoj nedjeljnoj džez publici HP‑a, servirao novo, drugačije, razigranije i hrabrije suzvučje koje je dodatno vratilo i prostor i prisutne u podjednako neodređeno i određeno vrijeme diskoteka. Doduše, vjerojatno braneći se pred poklonicima džez glazbe, već u najavi koncerta, Rojnić i Vrbanec gdje kažu kao su se udružili ponajprije kako bi sebi samima odgovorili na pitanje: „Što uopće našem impresivnom glazbenom stvaralaštvu može ponuditi upotreba elektronike?!“, upozoravaju: „Moguća su incidentna suzvučja izazvana upotrebom električnih uređaja.“
Ipak, čilo se u nedjelju kao da su svi prethodeći džez koncerti kojima smo ovdje prisustvovali, sada su dobili manji ili bar uvodni smisao, jer su Električni incidenti na bini HP‑a izgledali kao ondje pripadajući pa i nezaobilazno je bilo pitanje je li spomenuti dvojac baš ondje i izvukao inspiraciju za svoj nastup i gradio cijelu priču oko istog, na koje Rojnić jednostavno odgovara: „Inspiraciju smo dobili samim konceptom, dakle – Električni incidenti. Nakon tri džez koncerta, odlučili smo napraviti nešto što je totalno out of everything i mislim da smo u tome uspjeli“.

Priznajem nadalje da sam aludirala i na vrijeme u koje ste nas odveli i iz kojeg su nas izveli, istovremeno smo jasno bili ovdje danas i u hotelskim diskačima moda čak i iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. Vrlo se brzo zavrtjela se i disko kugla i sve je nekako bilo na svojem mjestu pa na pitanje jesu li tražili svoj zvuk baš u skladu s atmosferom koja se u nekoliko poteza ondje lako postiže, Vrbanac potvrđuje: „Definitivno da! Neke su stvari bile namijenjene tome, ipak je ovo kultno mjesto, velike ličnosti džez i druge glazbe su nastupile na ovoj pozornici na kojoj smo mi danas bili. Bila bi šteta da barem nismo probali dočarati tu atmosferu, doduše na neki malo žešći način.“
Servirali ste nam ritam izmjene iz prepoznatljive u autorsku, iz autorske u poznatu kompoziciju. Jeste li lako gradili repertoar ili je u nekom trenutku bilo borbe oko njega, odnosno jeste li željeli ispuniti ga možda i s više autorskih radova, ali ste se kasnije predomislili?
Rojnić: – Zapravo je repertoar i trebao biti skroz autorski, ali smo u pomanjkanju vremena, više neko li u pomanjkanju inspiracije, napravili kompromis ubacivši par poznatih komada i da šaramo autorske i poznate. Od poznatih su bila dva džez standarda, jedan disko hit pa i jedan moderniji disko hit, što je svakako pridonijelo dočaravaju nekadašnje atmosfere ovakvoga kluba, jer se zasigurno nekoć puno plesalo pa je kad se bolje razmisli na kraju kompromis ispao kao super ideja.

Kako ste došli do glazbenika koji čine uvjetno rečeno ritam sekciju kvarteta Lifeless Key i koji je tip suradnje uistinu s njima bio? Sjajan basist Marko Kalčić je iz Rovinja, bubnjara Andreja Barca znamo iz nekih drugih bendova, kako ste došli do ideje da surađujete s njima i tako nam predstaviti nova lica u novim ulogama?
Vrbanec – Svi su koncerti ovdje koncipirani tako da svi dobiju priliku, dakle da iz cijelog svojevrsnog džez kolektiva pa i šire od njega napravimo skupine svirača koji mogu zajedno raditi predivnu glazbu. Ali u ovom je slučaju bio problem i u tome što u Puli nema dovoljno basista. Marka znamo od ranije i on je sjajan basist pa smo ga pitali bi li bio voljan doći odsvirati ovaj koncert, a on je na koncu bio zadovoljan i s repertoarom i s načinom izvedbe, tako da je na kraju sve super ispalo.
Kako to u praksi izgleda. Ti mu kažeš što svirate i dobaciš mu note ili mu govoriš putem telefona il i on i dođe na koju probu ili ste i u ovakvim angažmanima poprilično profesionalni?
Vrbanec – Uvijek je poželjno da unaprijed dobije sve materijale, ali uglavnom smo sve napravili na nekoliko probi. Probali smo dobiti neki novi zvuk i mislim da smo u tome uspjeli.

Električnih incidenta nije bilo, za mogućnost istih osigurali ste se nazivom koncerta, no Andrea koliko često ti kao pijanist imaš često priliku nositi zvuk koji si ovdje nosio, bez da izazoveš incident s klasičnom džez publikom?
Rojnić – Nemam, iako bih volio imati, no malo pozornica njeguje taj zvuk. Ako išta, ovo je poziv da mogućnosti bude više, jer puno nudi zvuk sintisajzera, zvuk saksofona s efektima i basa s efektima. Valja još vidjeti što sve elektronika nudi u odbacivanju klasičnih instrumenata kao takvih, a mi smo tek malo zavirili u ovu zečju rupicu te ukoliko nastavimo dalje svakako bi moglo biti više ovakvog zvuka.
Mišljenja sam da su mnogi u publici poradovali takvoj mogućnosti. Svakako je zanimljiv bio efekt na saksofonu, Luka, gdje si ti sa svojim instrumentom postao potencijalni električni incident?
Vrbanec – Igrali smo se. Uzeo sam taj efekt čisto da vidimo neke nove zvukove koje možemo dobiti pa smo ih i pokušali ukomponirati u taj neki traženi zvuk. Mislim da je bilo ok, iako je i meni sve to novo. No, također smatram da će upotreba ovog efekta postati i sastavni dio opće kulture sviranja saksofona.

Vratimo se na početak, kako je uistinu sve krenulo? Jeste li dobili naredbu iz udruge JazzIstra i voditelja ovih programa i dirigenta pulskog Big Benda Branka Sterpina da morate svirati i stvoriti nešto zajedno ili ste vas dvojica podigla ruke za koje ste tek naknadno shvatili da ste ih podigli i da ste sada već pred gotovim činom, tj. zašto se uopće ova koncert dogodio?
Rojnić – Ne bih to nazvao naredbom, no s iste strane je bio blagim imperativom rečeno da moramo napraviti nešto, da imamo koncept – Električni incidenti – i iz tog naslova ujedno imamo slobodu nešto stvoriti, pa smo se time u principu i vodili.
Jeste li u ijednom trenutku pomislili odustati, zaboraviti na sve, prekrižiti se s plakata ovog koncertnog ciklusa u HP‑u?
Vrbanec – Nije postojala mogućnost odustajanja, iako bi bilo bolje da smo imali više vremena, da smo se češće nalazili i sve skupa imali prilike bolje napraviti, ali je i ovako bilo sasvim solidno i mislim da će se ova priča dalje nastaviti, da vidimo što će se još razviti iz nje. Idemo na sto posto autorskih stvari, inspiracija je definitivno tu pa da vidimo što sve možemo napraviti.

Na pitanje postoji li mogućnost da kvartet baš u ovom sastavu nastavi s radom, možda čak pod nazivom ovog koncerta, Električni incidenti, namjesto imena benda Lifeless Key ili su pouzdan temelj i sebi dovoljna jezgra samo njih dvojica te razmišljaju li možda trajno primamiti i/ili primorati i ovu ritam sekciju u čvrsti četverac, Rojnić odgovara: “Možda i da, iako nisam stigao još o tome razmišljati, zašto ne?! A svakako više zvoni Električni incidenti od Lifeless Key.“
Moram reći da je mana nedjeljnog jednoipolsatnog koncerta bila ta što je bio prekratak, no isto tako moram istaknuti da je „Lidija…“, prva odsvirana autorska skladba u večeri, koju potpisuje Andrea Rojnić, bila čarobna, ne samo glazbeno, već je i dramaturški smisleno građena. Na nagovaranje da ponešto baš o ovo skladbi i svojem iskustvu u njoj kaže, Vrbanec razotkriva: „Bit ću iskren, ako mi Andrea dozvoli. Prvo je osmišljeno ime, tek potom kompozicija, nakon koje to nije uopće bilo to o čemu je on govorio: Tada sam ja konačno to povezao s njegovom prošlošću koju smo vidjeli u četrnaest godina povijesti njegovog Facebook profila i u tom pogledu ova pjesma ima apsolutno smisla.“ Dodajem, kao uostalom i cjelokupni koncept Električnih incidenata i zvuka koji ćemo još imati prilike čuti pa i dugo pratiti, uz pomoć inspiracije iz privatnih povijesti autora i izvođača, ili ne.