Kako spojiti osam autorskih rukopisa u jednu priču
Pulski fokus: Otvorena izložba „Veliki crni pas“ u Dnevnom boravku DC‑a Rojc
Tekst Nevena TRGOVČIĆ • Fotografije Igor DRAŽIĆ
• Na ovom radimo više od pet mjeseci, zapravo smo započeli još prošle školske godine i od tada smo svi nekako jednako upleteni u tu priču koju smo stvarali nadovezujući se jedno na drugo u slaganju rečenica koje je profesor složio u nešto malo ozbiljnije i konkretnije •
• U Dnevnom boravku DC‑a Rojc osmero maturanata Škole primijenjenih umjetnosti u Puli: Mia Dobranocić, Alice Kleva, Ana Kolar, Lucija Mijandrušić, Lana Milos, Ivana Petković Rakovac, Dario Pratljačić i Bruno Zović, uz svojeg profesora i mentora Andija Pekicu, postavilo je izložbu „Veliki crni pas“ koju je moguće pogledati tijekom cijele veljače.

Izložba „Veliki crni pas“ rezultat je školskog zadataka rađenog u korelaciji na posve različitim nastavnim predmetima Ilustracije i Tipografije. Na predmetu Ilustracija zajedno su osmislili tekst koji je profesor Pekica naknadno oblikovao. Tekst je podijeljen u sedam cjelina, tj. sedam malih poglavlja koja imaju svoju radnju: Intro, Prostor, Melankolija, Pink Steam, Inspiracija, Vrijeme…, … Za odlazak. Većina je učenika svaku radnju popratila jednom ilustracijom, dok su neki dijelili pojedino poglavlja u dvije ilustracije, odnosno spajali ih u jednom zajedničkom ilustracijom, odnosno svaki učenik u izložbi sudjeluje s prosječno sedam ilustracija. Svaki autor donosi svoju interpretaciju priče o Velikom crnom psu, a za konačnu izložbu je osmislio i vlastiti deplijan te se tako istovremeno u ovom školskom zadatku okušao i kao autor izložbe i kao dizajner popratnog materijala.
„Na početku nismo znali ništa, osim da će to biti korelacija nastavnih predmeta Ilustracija i Tipografija, jer se u praksi sa spajanjem ta dva predmeta postižu najbolji rezultati. Ilustracija prati tekst, tipografija se bavi tekstom, pa je moj prijedlog učenicima bio da zajedno osmislimo priču. Dosta smo se zabavljali kada smo počeli formirati priču, svatko je tada davao svoje ideje, onda smo to brusili i iako su mene učenici potpisali kao autora teksta, priča, odnosno cjelokupni Projekt je zajednički, mene kao mentora i njih kao neupitnih talenata“, navodi profesor Pekica.

Pekicu smo upitali je li za vrijem projekta bilo i terenske nastave, primjerice u Rašu, s obzirom na to da se u radovima podosta vidi atmosfera i estetika, konačno i u tekstu se spominje talijanski umjetnik čije slike neodoljivo podsjećaju na središte tog malog istarskog grada: „(…) Veliki crni pas volio je šetati i promatrati grad koji se približava. Ponekad, kada je bio raspoložen, u dugačkim je skokovima dotrčao do glavnom trga. Glavni trg je izgledao kao da ga je nacrtao Giorgio de Chirico (…)“
„Ne, nije bilo terenske nastave. Ovo je neki početak, ima sedam malih poglavlja, svako ima svoj naslov i svoj narativni tok. Kao i uvijek kada se radi ilustracija na već postojeći tekst, učenici su morali ući u boju teksta. Smjernice zadatka su bile da atmosfera, crtež i priča. Kako ja i inače pokušavam naći, odnosno izbrisati granicu između svojih i njihovih likovnih i životnih iskustava, ovdje sam konkretno to uspio i dodavanjem u zadatak i parametar film noira, s kojim većina prije nije bila upoznata, a tu je i glazba za koju se dok rade uvijek prethodno dogovorimo hoćemo li je slušati. Uglavnom sam DJ i puštam za njih tamne note, za mene iste to nisu, tako da smo sada slušali Lance´s Dark Mood Party Mix i Nicka Cavea“, pojašnjava Pekica.
Na pitanje mogu li se izbaciti iz uloge autora i sagledati kao gledatelji izložbu sada ovako postavljenu u Dnevnom boravku Rojca, i istovremeno je možda zamisliti i u nekoj drugoj formi, primjerice u formi strip albuma pa čak i animiranog filma, Dario Pratljačić odgovara: „Osobno mi je teško gledati na cijelu izložbu iz druge perspektive, jer u glavi imam cijeli proces, odnosno cijeli taj dugački put kojeg smo prošli, ali definitivno mislim da bi se sve moglo provući kroz drugi oblik umjetnosti. Animacija bi ovdje svakako bila zanimljiva“, a njegova kolegica Lucija Mijandrušić dodala je kako je sama tema izložbe vrijedna prenašanja u druge medije.
Upitali smo ih i koliko već rade zajedno u ovom međupredmetnom projektu, koliko je bio dug i kakav je bio cijeli proces rada? Koliko je tu bilo isključivo samostalnog rada, a koliko suradnje te koliko je profesora osobno u cijeloj priči?
„Na ovom radimo više od pet mjeseci, zapravo smo započeli još prošle školske godine i od tada smo svi nekako jednako upleteni u tu priču koju smo stvarali nadovezujući se jedno na drugo u slaganju rečenica koje je profesor složio u nešto malo ozbiljnije i konkretnije“, veli Dario te na pitanje tko je za je ga Veliki crni pas, dodaje: „Svatko ga je zamislio i interpretirao na neki drugi način i dodao temeljnom liku nešto svoje pa čak i nešto što opisuje njega samog. Svaka ilustracija, svaki kolaž poprilično se razlikuju, jer svaki Veliki crni pas ima neki drugačiji štih kod svakog od nas.“
Kako u konačnici spojiti tih osam rukopisa u jednu priču, gledamo li istovremeno svojevrsne mijene Velikog crnog psa ili je sama igra u mozaiku cijele izložbe višestruka, istovremeno iz pragmatičnih i umjetničkih razloga?
„Izložbu svakako treba gledati kao cjelinu, a tek naknadno eventualno tražiti puteve lokacije pojedinog autora. Radovi su povezani i tehnikom koja je bila zadana okvirnim planom i programom po kojem radimo, a trebali smo raditi kolaž ilustraciju. No. već na spomen kolaža, učenici su negodovali, jer postoji neki animozitet prema kolažu kao prema nekoj staroj tehnici, koja ne daje baš velike mogućnosti i koja ograničava manevar crtanja, u njemu ste fokusirani na plohu, na rezanja, eventualno na slojevitost ako se za nju odlučite, no kolaž svakako ne mora biti kolaž u bojama iz kolaž mape, već se on može raditi drugačije. Zaista su napravili svi kvalitativno ujednačene radove. Vizualna poveznica koju sam htio postići dobivena je zapravo odabirom materijala. Dobili su na stol gomilu materijala te sam fotokopirao i neke zanimljive matrice, ofsetne ploče s pomacima, a oni su iz te gomile materijala vadili što su htjeli i interesantno je što primjerice za nebo nisu koristili iste kolažne predloške, za različite planove i dijelove kompozicije birali su drugačije rastere i tonove. Tu se kod njih vidi ta razlika u senzibilitetu, a kako je materijal koji im je isprva bio ponuđen koherentan, izložba izgleda kao cjelina bez obzira što je prisutno osam autora. Izložba dobro korespondira s tekstom, a akromatski kolaž osigurao radovima gradnju slojevitosti“, kaže Pekica.

Tu se uviđa i prenošenje sklonosti njihovog profesora u vlastitom umjetničkom radu, a kojemu slojevitost i korištenje teksta, odnosno spajanje sa samom slikom svakako nije strano . Možda se iz izložbe to na prvi pogled ne vidi, ali tu su kao dokaz istome deplijani, njih osam varijanata. Sve je negdje vrlo stripovski te su priča i tekst su, iako ne na prvi pogled, svejedno sveprisutni. Na pitanje kako su se nosili s time da uz likovni postoji zadatak i u tekstu, Lucija odgovara: „ S obzirom na to da je tekst vrlo bitan dio ove priče i uz njega je lakše shvatljiva dubina priče i njezini detalji, mislim da tekst definitivno ima težinu, njime su upotpunjeni radovi i sada se vide obje strane priče.“
Koliko su se u ovako naizgled zaigranom i zabavnom zadatku snašli i pronašli, nadaju li se da će sličan način rada moći zadržati i u nekom svojem možebitnom profesionalnom radu te koliko im je bilo udobno i ugodno biti u nekoliko istovremenih uloga, naime ovdje su se okušali u istovremenosti autorstva izložbe i pratećeg materijala, a prethodno i sastavljanja priče u tekst, obično se te različite faze i planovi povjeravaju različitim osobama: „Meni se svidjelo, jer je poprilično izazovno biti u jednom trenutku na više mjesta i držati više stvari pod kontrolom. Iako, neki se od nas nisu u tome u potpunosti uspjeli, primjerice ja sam dosta kasnio s radovima. To je cijeli proces učenja i snalaženja koji su dobrodošli kao oblik obrazovanja pa i sazrijevanja“, zaključuje Dario koji dodatno priznaje da se, uz ostale školske projekte i obaveze, pri ovom količinom radova zahtjevnom projektu poprilično borio s nedostatkom inspiracije i sa svojim prevelikim očekivanjima.

Zadovoljstvo sada viđenim rezultatom cjelokupnog projekta osmero maturanata pulskog ŠPUD‑a ne krije, a profesor Pekica se nada i njegovom daljnjem putu, možda još kojem izlaganju „Velikog crnog psa“. I upravo je DC Rojc i Dnevni boravak koji u zadnje vrijeme pulskim Špudovcima nerijetko otvara vrata i ovdašnjoj publici tako i sam rad Škole, barem nekih njezinih profesora, postaje sve vidljiviji te Pekica, zahvalan na mogućnosti rada s generacijama talentiranih učenika, na koncu ističe: „Ova izložba zapravo propituje jednu stvar, ono što sam ja naučio i dobio na ovom projektu je do kuda mentor treba ići. Bilo bi sjajno da se baš za vrijeme trajanja ove izložbe organizira i okrugli stol ili štogod slično te da se postave dvije, tri aktualne teme koje bi bile povezane uz ulogu mentora u ovakvoj vrsti obrazovanja, kojoj vas na nijednom fakultetu nitko ne uči, a svakako vas ne uči o njezinim granicama. Istovremeno bi bilo izuzetno povući ogromnu i kroničnu temu školstva u Hrvatskoj općenito. Zahvalan sam sudbini što me je nanijela na ovu školu i sretan sam što radim s kolegama s kojima radim“, a na samom otvorenju izložbe konačno je razotkrio temu: „Velik crni pas može biti bilo tko od nas, to je priča o usamljenosti, odnosno o tome da je moguće funkcionirati ispunjeno i dobro sa samim sobom. Nnaravno, svaki promatrač može nadograditi priču na neki svoj način.“
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Grada Pule