I sama se iznenadim kolike učinke ples može imati na sveukupni boljitak osobe
Razgovor s plesačicom, koreografkinjom i plesnom pedagoginjom Robertom Milevoj povodom otvaranja Rekreacijskog centra za pokret i ples
Razgovarala Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhive Roberte MILEVOJ
• Iz sadašnje pozicije, moj je put bio podosta drugačiji od uobičajenog • Imala sam sreću da me kao mladu plesačicu puno koreografa i koreografkinja željelo u svojim projektima • U Plesnom boravku nema odvajanja „početnika“ i „naprednih“ jer je moja ideja već od samog nastanka bila usmjerena prema zajedništvu cijele zajednice •
• Puljanka sa zagrebačkom adresom, plesačica, koreografkinja i plesna pedagoginja, Roberta Milevoj, plesom se bavi već skoro četiri desetljeća. Iako nije stekla formalno plesačko ili koreografsko obrazovanje, sudjelujući na brojnim radionicama i plesnim predstavama te radeći s vrsnim koreografima i učeći od iskusnijih plesača, pronašla je svoj vlastiti profesionalni put. O uspjehu toga govore brojne uspješne autorske i druge predstave ali i niz uglednih nagrada koje je tijekom godina dobila. Prije nekoliko godina završila je i preddiplomski studij suvremenog plesa, nastavnički smjer na Akademiji dramskih umjetnosti te otvorila rekreacijski centar za pokret i ples, Plesni boravak.

- Plesom sam se počela biti u ranom djetinjstvu. Od sedme godine do kraja srednje škole bila sam članica studija za stvaralačke aktivnosti ZARO pod vodstvom Slavice Šenk. Mama me jednom prilikom vodila gledati ogledni sat sestrične i odmah poslije krenuli su moji plesni dani koji traju sve do danas. Gotovo 40 godina se bavim plesom što zvuči pomalo nerealno, ali tako je. Tijekom tog razdoblja naučila sam prve plesne korake, upoznala se s čarima kazališta uz vrsne, tada već afirmirane pulske umjetnike, i stekla prijatelje za cijeli život.
Nakon srednje škole otišla si u Zagreb. Kako je dalje išlo tvoje usavršavanje?
- Došla sam u Zagreb nakon što sam nekoliko godina ranije, uz redovni program u ZARO‑u, pohađala i plesne radionice u Grožnjanu i Vodicama. Po završetku jedne od njih, dobila sam poziv koreografa Rajka Pavlića da se pridružim grupi u radu na predstavi “Surimi”. Rajko mi je pružio prvu profesionalnu priliku i podršku te sam par mjeseci kasnije kao devetnaestogodišnjakinja zaplesala s tada starijim kolegicama, a sada dragim prijateljicama, Aleksandrom Janevom Imfeld, Tamarom Curić i drugima od kojih sam puno naučila. Nakon toga je uslijedilo još nekoliko predstava pod Rajkovom koreografskim palicom, a tijekom tog perioda prepoznala me tadašnja umjetnička voditeljica Zagrebačkog plesnog ansambla, Snježana Abramovic Milković i pozvala da postanem njihovom članicom. Izdvojila bih još 2002. godinu koja je za mene možda bila i najvažnija godina za početak ozbiljnog razmišljanja o plesu jer sam otišla u Bruxelles, tadašnju prijestolnicu suvremenog plesa te upoznala malo drugačiji sistem rada. Pohađala sam radionice, audicije, učila o plesu gledajući velike plesne kompanije i po povratku u Hrvatsku imala sve veću želju djelovati i kao plesna autorica. U idućoj fazi sazrijevanja uslijedio je jako velik broj predstava u kojima sam plesala za renomirane autore i kolektive, ali i stvarala svoje radove. Za to vrijeme, stalno sam se usavršavala na ljetnim radionicama Međunarodnog kazališnog festivala mladih – MKFM u Puli i Impulstanz‑a u Beču te drugim edukacijskim programima diljem Europe.

Koliko ti je bilo izazovno naći svoje mjesto na plesnoj sceni kao slobodnoj umjetnici, bez formalnog obrazovanja? Je li ti to bila otegotna okolnost ili možda čak, u neku ruku, prednost?
- Iz sadašnje pozicije, moj je put bio podosta drugačiji od uobičajenog. Imala sam sreću da me kao mladu plesačicu puno koreografa i koreografkinja željelo u svojim projektima. Možda je razlog bio šarolikost vještina koje sam ranije stekla njegujući različite stilove, od jazza, baleta i suvremenog plesa i stilskom izrazu koji se tek kasnije formirao ponajviše u suradnjama s prijateljem i kolegom Matijom Ferlinom, možda zbog urođenog talenta, ali ono što je sigurno je da sam u tim godinama osjećala veliku snagu, zaigranost i slobodu izražavanja u bavljenju plesom. Nije me smetalo što nemam završenu plesnu školu i akademiju jer sam izvođačkom praksom u različitim projektima stjecala bogato iskustvo i znanje. Taj put mi je istovremeno dao priliku prepoznati svoje afinitete koji su me dalje usmjerili prema umjetničkom radu i smatram to svojom prednosti.
S druge strane, prije petnaestak godina, nisam bila jedina bez formalnog akademskog obrazovanja. Tada su bila drugačija vremena. Mislim da je faza s početka 2000-ih za mnoge iz moje generacije plesnih umjetnika pa i za mene označavala jedan važan period u kojemu su se počele stvarati nove ideje i novi (autorski) pristupi na zagrebačkoj nezavisnoj plesnoj sceni. Dobar primjer je pojavljivanje platforme „EkS – scena“ koja je u to vrijeme okupljala mlade autore unutar nezavisne suvremene plesne scene.

Posebno su istaknute tvoje autorske predstave Roberta, Roberta, Opet Roberta i Rob3rta. Koliko je izazovno raditi takve projekte u kojima si i autor i izvođač, koliko su one intimne?
- Solo radovi su za mene nešto posebno. Spomenute predstave sigurno su me obilježile kao koreografkinju i izvođačicu, ali meni u srcu najvažnije je moći otplesati nešto iza čega stojim. Iza „plesnog paravana“ stoje snažne inspiracije koje je onda važno znati preoblikovati u scenski sadržaj da bi imale smisla. Ako se pitam, a pitam se zašto nešto radim u mediju plesa, odgovor je u tim predstavama.
Nedavno si se odlučila na upis na Akademiju dramskih umjetnosti. Kako si se odlučila na školovanje u tom smjeru i je li bilo teško upasti i u konačnici završiti?
- Preddiplomski studij suvremenog plesa – nastavnički smjer ponudio mi je puno toga drugačijeg nego na što sam bila navikla prije upisa. Pedagogija u tom smislu nema izraženi umjetnički kontekst što mi je dosta falilo, ali naučila sam neke stvari gledati iz nove perspektive i zahvalna sam akademskom okruženju na tome. U studiranju sam se pokazala kao prava štreberica što me podsjetilo na činjenicu koliko zapravo volim učiti. Istovremeno mi je pomoglo da u svojim kasnim tridesetim godinama preispitam svoje znanje i nove spoznaje primijenim u novim poslovnim i drugim situacijama.
Odnedavno si vlasnica rekreacijskog centra za pokret i ples, Plesni boravak. Možeš nam ga malo predstaviti i reći koje sve programe nudite?
- Plesni boravak je mjesto za rekreaciju plesom i pokretom i namijenjen je različitim profesijama, neovisno o prethodnom profesionalnom plesnom iskustvu. U Plesnom boravku nema odvajanja „početnika“ i „naprednih“ jer je moja ideja već od samog nastanka bila usmjerena prema zajedništvu cijele zajednice. Možda radikalan pristup, ali Plesni boravak sam zamislila kao mjesto susreta ljudi iz plesne i poslovne zajednice. Razlog je taj što mislim da svi mogu osjetiti i prepoznati dobrobit plesa, samo je cilj za svakoga drugačiji. Ono najbitnije, što također leži u mom vlastitom iskustvu, jest da možemo učiti jedni od drugih s potpuno različitih pozicija iskustva i znanja. S druge strane, puno puta sam osjetila da opća populacija plesače smatra vrlo specifičnom grupom izabranika. U umjetničkom kontekstu to je tako, ali kada se ples podučava onda sam drugačijeg mišljenja. Kao plesna pedagoginja želim spajati različitosti, ne razdvajati, i na tom tragu počiva misija Plesnog boravka. Programi u centru su podijeljeni na redovne programe i radionice koje se odvijaju jednom do dvaput mjesečno: Ples i pokret za odrasle, Ples kao terapija, Program plesne tehnike, plesno – kreativne radionice i radionice za osobni rast i razvoj. Više o trenutnim programima i događajima zainteresirani mogu naći na web stranici Plesnog boravka – www.plesniboravak.com.

Ponekad se novi polaznici znaju iznenaditi s načinom moga rada. Često očekuju da ću stati ispred njih i reći što da rade. Onda im objasnim da je moja uloga više medijatorska, nego autoritetna, a još manje autoritativna što bi bilo apsolutno krivo. Volim raditi na način da ponudim vježbu ili zadatak, objasnim pravila, a onda svatko za sebe ispituje vlastiti proces učenja. Izabrala sam takav način podučavanja jer sam kroz godine kao učenica puno puta učila tuđe ideje i na kraju uzela ono što je za mene kao plesnu pedagoginju najbitnije, a to je ponuditi drugima sadržaj s kojim se svako tijelo može poistovjetiti. Naravno da nije sve za svakoga i ne očekujem da će se sve što podijelim svidjeti svima, ali s druge strane, čvrsto stojim iza onoga što radim.
Vodiš radionice koje nerijetko povezuju ples i um tj. ples i naš osobni razvoj. Kolika je uloga i značaj plesa u ostalim segmentima našeg života? Koliko nam ples može pomoći u terapijskom smislu?
- Ples je u našim tijelima, emocijama, mislima… I sama se iznenadim kolike učinke ples može imati na sveukupni boljitak osobe. Radionice za osobni rast i razvoj sve su izraženije u post – suvremenom načinu življenja, a ja sam se opredijelila za kombinaciju suvremenog plesa, somatskih praksi i plesne improvizacije koje onda provodim kroz radionice, osobno i u suradnji s drugim stručnjacima iz sličnih područja. Rekla bih da ljudi ponekad podrazumijevaju osobni rast i razvoj isključivo kroz rad na mentalnom nivou, a zaboravljaju se baviti tijelom. Kao plesna stručnjakinja naglašavam ovaj drugi, jednako važan segment, jer ne možemo funkcionirati bez „tjelesnog oslonca“. Cijelo životno iskustvo pohranjeno je u našim tijelima. Stoga više zagovaram primjenu tjelesno orijentiranih praksi u cilju cjelovite povezanosti uma i tijela.

Čini li ti se povratak i rad u Puli u budućnosti kao realna mogućnost? Planiraš li to jednom ili ti je ipak sada Zagreb dom?
- Trenutno živim i radim u Zagrebu. Mislim da će to potrajati još neko duže vrijeme. Pula je moj rodni grad, moje uzemljenje i mir. Ostaje zauvijek baza za sve što sam postigla u plesu i uvijek osjećam podršku ljudi iz Pule i Istre.