Stakleno nebo
Otvorena izložba „Vitreous Sky“ Marko Batista u Galeriji HUIU
Tekst, fotografije i video Daniela KNAPIĆ
•Moderni čovjek zaboravio je svoju neraskidivu povezanost s prirodom i shvaća i nju i sva bića u njoj samo kao resurs za stjecanje profita, a pri tom sve više gubi dušu •
• Do 24. ožujka u pulskoj galeriji Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika ostaje otvorena multimedijska izložba, vizualno-zvučna kompozicija „Vitreous Sky“ ljubljanskog tech-mixed-media umjetnika, istraživača zvuka, video eksperimentalista i AV izvođača Marka Batiste. U njoj autor nastavlja svoje umjetničko promišljanje i istraživanje odnosa između modernog društva, prirode i tehnologije, kroz eko-kritički diskurs u kojem se fokusira na teme poput izmještenih zvučnih krajolika, procesa video transformacije, umrežavanja podataka, suradnje, povezivanja koncepata, hibridnih prostora, politike umjetnosti i drugih polja suvremene medijske umjetnosti.
Kako je Batista pojasnio, rad je nastao kao reakcija na bio art i njime ukazuje na preočitu činjenicu nemilosrdnog, bezumnog uništavanja prirode – put kojim ovaj svijet samouvjereno srlja u provaliju. Promišljanje je to o interakciji čovjeka i prirode, odnosno o njegovom sve većem odvajanju od nje. „Moderni čovjek zaboravio je svoju neraskidivu povezanost s prirodom i shvaća i nju i sva bića u njoj još samo kao resurs za stjecanje profita, a pri tom sve više gubi dušu“, kazao je autor, objašnjavajući osnovnu poruku koju je želio prenijeti. Naglasio je da, iako ovaj rad predstavlja jednu od mogućih (distopijskih) budućnosti, nešto slično tome svi mi već i sada uvelike živimo.
Osnovni dio postava čini dvodijelna interaktivna instalacija izrađena većim dijelom kompjuterskim 3D printerom. Maketa je to zamišljenog sterilno bijelog grada neke post-apokaliptične budućnosti, bez ljudi, u kojoj samo još mašine nastavljaju raditi svoje ekocidne rabote. Pored njihovih repetitivnih mehaničkih zvukova, jeziv dojam upotpunjen je zvučnom kulisom koja istovremeno ide s više oko makete postavljenih zvučnika, s kojih se čuju zvuci elektrolize toksičnih spojeva u procesu samooscilacije i ekstrakcije. U ovoj projekciji priroda je prisutna samo u izoliranim i kupolama prekrivenim dijelovima, svojevrsnim muzejskim atrakcijama u kojima obitava samo još sjećanje na nju, ili u vidu mrtvih golih stabala postavljenih na trgovima kao puki dekorativni element. Sve je upotpunjeno i video uratkom koji se projicira u pozadini, a u kojem se snimke čistog neba s pticama ili lijepih osunčanih pejzaža suprotstavljaju onima industrijske devastacije prirode. Sve zajedno na ustima ostavlja gorak okus i pitanje: ima li još nade za čovjeka?
Marko Batista diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani i magistrirao na Central Saint Martins u Londonu. Jedan je od osnivača eksperimentalne multimedijske grupe Klon:Art:Resistance. Godine 2003. surađuje na projektu za 50. La Biennale di Venezia: VV2. Radovi su mu predstavljeni na Ars Electronica-Featured Art Scene 2008., 10th International Istanbul Biennale, BIX Facade Kunsthaus Graz, Cellsbutton#3‑Indonesia, Viennabiennale 2008., Electronic Church Berlin, CCA Glasgow, Slowtime 2007., Muzej moderne umjetnosti-Ljubljana , Pixxelpoint 2005, 15. Međunarodni festival računalne umjetnosti-Maribor, Galerija Zero/Transmediale.10-Berlin.