Povratak korijenima
Tekst Elvis LENIĆ
KINO: ZLOČINI BUDUĆNOSTI, redatelja Davida Cronenberga

Kultni kanadski redatelj David Cronenberg sredinom ovog mjeseca navršio je 80 godina života, ali i dalje je redateljski aktivan, što dokazuje i njegov novi film “Zločini budućnosti” (Crimes of the Future) koji se upravo prikazuje u hrvatskim kinima.
Cronenberg se u ovom filmu vraća svojim korijenima, odnosno temama na tragu biološkog horora i negativnog utjecaja tehnologije na ljudsko tijelo s izraženim ekološkim kontekstom. Naime, Cronenberg prikazuje distopijski svijet budućnosti u kojemu brojni ljudi razvijaju sklonost prema žderanju plastike, a umjetnik Saul (Viggo Mortensen) ima bolest koja u njegovom tijelu uzrokuje stalni rast novih nepotrebnih organa.
Saul tretira svoju bolest kao umjetnički projekt i uz pomoć partnerice Caprice (Lea Seydoux) izvodi javno kirurško odstranjivanje vlastitih suvišnih organa. Iako ova ideja zvuči vrlo provokativno i obećavajuće, valja odmah naglasiti da Cronenberg nije potpuno uspio u njezinom narativnom uobličavanju i da film ima brojne nedostatke koji će vjerojatno odbiti većinu gledatelja.
No, “Zločini budućnosti” ipak imaju distopijsku atmosferu privlačnu na neki bizaran način. Radnja se odvija u derutnoj i scenografski reduciranoj budućnosti, a Cronenberg je redatelj koji vješto zavodi spojem vizualnog stila, glazbe i bizarnih motiva. Zanimljiv je i motiv kirurških operacija kao umjetničkih projekata tijekom kojih gledatelji priznaju da ih to jako uzbuđuje.
To nas nedoljivo podsjeća na jedan raniji kultni Cronenbergov film (Sudar) u kojemu protagonisti doživljavaju seksualno uzbuđenje prilikom žestokih automobilskih sudara. Iako “Zločini budućnosti” definitivno nisu za svačiji ukus, fanovi Cronenberga bi ih zbog ranije navedenog svakako trebali pogledati.