Dobrodošla posveta noiru
KINO: DETEKTIV MARLOWE, redatelj Neil Jordan

Liam Neeson posljednjih godina često prihvaća uloge štemera u akcijskim filmovima, što je pomalo neprilično za glumca njegove dobi (rođen 1952.), a u filmu koji se upravo prikazuje u domaćim kinima taj akcijski element ipak je nešto primjereniji.
Riječ je o noiru “Detektiv Marlowe” u kojemu Neeson glumi istoimenog privatnog istražitelja krajem 1930-ih, a režirao ga je irski veteran Neil Jordan. Na početku filma fatalna plavuša (Diane Kruger) unajmljuje Marlowea da pronađe njezinog nedavno nestalog ljubavnika, što će najzad rezultirati otkrivanjem zakulisnih igara, urota i prljavih poslova u sprezi organiziranog kriminala, filmske industrije i politike.
Danas je film noir na kino repertoaru iznimno rijetka zvjerka pa naročito vesele rijetki uspjeli slučajevi poput ovog. Jordan je nadaren redatelj koji se tijekom duge karijere dokazao u brojnim žanrovima, a ovdje je uspješno stopio sve sastavnice koje jedan kvalitetan noir mora imati (rezignirani detektiv, fatalna junakinja, impresivni vizualni stil itd.).
Jordan režira zavodljive filmske sekvence, vješto kombinirajući grubost s elegancijom i prigušenom erotikom te spajajući blještavilo filmske industrije s mračnim stranama društva. Povrh toga, njegov noir je izrazito metafilmski orijentiran. Osim što Jessica Lange glumi ostarjelu i nekoć slavnu glumicu koja se teško miri s današnjim statusom, što će mnoge vjerojatno podsjetiti na Wilderov “Bulevar sumraka”, u filmu ima još mnogo metafilmskih referenci.
Spominje se Alfred Hitchcock, nacistička dokumentaristica/propagandistica Leni Riefenstahl, a i sam zaplet Jordanovog filma vezan je uz događanja u jednom filmskom studiju. “Detektiv Marlowe” je dobrodošla posveta noiru i privlačno gradivo za gledatelje koji žale za nekim prošlim filmskim vremenima.
Elvis Lenić