Pulski fokus: U Galeriji HUIU izložbom „Plantportation“ predstavlja se kolektiv BridA iz Nove Gorice
Seoba bilja – transformacija ljudi
• Tekst, foto i video: Daniela KNAPIĆ
• Multimedijalna izložba slovenskog umjetničkog kolektiva BridA, nazvana „Plantportation“, otvorena je u četvrtak, 27. travnja u pulskoj galeriji HUIU. Uz ostalo, u opisu izložbe piše: „Projekt propituje koncepte lokalnog i stranog, prilagodbe, kretanja i migracije. Naglašavamo problem percepcije prostora miješanjem realnog i virtualnog: nama se lako kretati, dok je biljkama to moguće samo u određenim metamorfnim stanjima. Projekt postavlja i pitanje mogućnosti uključivanja biljaka u naše virtualne živote, čak i ako su ukorijenjene u zemlji, istražujući mogućnost teleprisutnosti biljaka i brige o njima na daljinu. Koncept projekta je stvoriti „međuprostor“ u kojem ljudi mogu privremeno preuzeti biljni identitet“.

Izložba je zamišljena jednostavno: pored u prostoru postavljenih biljaka (obasjanih za njih povoljnim ljubičastim svjetlom), na zidu se projicira, zrcali ista situacija, s AI generiranim dodatkom koji ulaskom ljudi u prostor tu njihovu prisutnost u zrcalnoj projekciji označava pojavom nove biljke.
Kolektiv BridA osnovan je još 1996., a čine ga troje umjetnika koji su svoju suradnju započeli tijekom studija na venecijanskoj Akademiji likovnih umjetnost – Tom Kerševan, Sendi Mango i Jurij Pavlica iz Nove Gorice. Oni su nam pred otvorenje detaljnije obrazložili koncept ovog neobičnog postava…
„Izložba je svakako metaforično vezana i na migracije ljudi, koje nas sve više zapljuskuju, a kao društvo ih teško prihvaćamo, dok seljenje biljaka doživljavamo kao normalno“, priča nam Sendi Mango. „Prije svega smo se u ovom projektu fokusirali na biljke. Znamo da se one same po sebi ne mogu kretati i treba ih premještati (dobro, one se i same u svom okruženju malo pomiču, ali svakako ne na veće udaljenosti). Zanimljivo je da smo tijekom naših putovanja više puta pokušali ponijeti poneku biljku, ali nije nam bilo dozvoljeno prenositi ih iz države u državu. Dopustili bi nam izvaditi ih iz zemlje, staviti u mokru krpu i sl., ali one na taj način dulja putovanja ne mogu preživjeti. Kako su nam objašnjavali na raznim carinama u Americi i izvan EU, razlog takvim uredbama nisu same biljke nego zemlja, jer „nećeš valjda našu zemlju nosit drugima!“, što je valjda neka mentalna blokada… To nam je i dalo ideju za ovu izložbu i iz toga smo počeli razvijat koncept „Plantmigration“. Drugo je pitanje i invazivnost pojedine biljke prenesene u njoj strano stanište (što predstavlja možda i ozbiljniji problem od migracija ljudi) ili s druge strane biljaka koje na novom terenu ne prežive. Npr. imali smo prije desetak godina i suradnju s jednom ukrajinskom umjetnicom koja je kao dio svog projekta donijela nekoliko biljaka na „posvajanje i odgajanje“… Mi smo bili posvojili neke jagode i kamilice, ali nismo ih uspjeli očuvati, ne znam da li je to bilo zato što se nisu snašle u novom ambijentu, ili zato što nismo bili vični njihovom uzgoju…“
Jurij Pavlica nadovezao se objašnjavajući kako poanta projekta nije u fizičkom preseljavaju biljaka: „Za samu izložbu nismo dopremili biljke, nego smo postavili lokalne biljke koje su nam posudili pulski prijatelji, a na ekranu se projiciraju naše biljke iz Nove Gorice. Time se razvija izvjesno dijalog među njima, neki međuprostor između virtualnog i realnog, ali otvara se i pitanje: što biljkama preostaje, ako se ne mogu kretati, a na stranom terenu ne mogu preživjeti? Ovim projektom povlačimo paralele – pričamo o transportaciji bilja koju obavljamo mi ljudi, jer one to same ne mogu i njihova je dinamika drugačija od naše. Međutim, kad uđemo u prostor ovog rada stvara se jedna paradoksalna situacija: ekran koji bi nas trebao zrcaliti transformira nas u još jednu biljku u tom međuprostoru, budući je AI dio postava programiran tako da našu prisutnost detektira i točku na kojoj stojimo na odrazu prikazuje kao biljku. To povlači još jedno paralelno pitanje: pretvaramo li se i mi, sve bržim razvojem umjetne inteligencije i našom sve većom ovisnošću o njoj, u svojevrsnu biljku?
„Sličan smo projekt radili i na rezidenciji u Harkovu u Ukrajini 2019., prije ovog rata, tada je tamo bilo puno izbjeglica iz istočne Ukrajine zbog rata u Donbasu. Oni su za sobom ostavili i svoje biljke, imali su ih samo na fotografijama, pa smo im pomoću tih fotografija radili virtualne vrtove u kojima mogu biti (virtualno) prisutni i dobili smo zanimljive rezultate. Tada smo prvi put eksperimentirali s mogućnostima mentalnog ili polu-fizičkog teleportiranja biljaka do kojih ne možemo doći i to je bio jako dobro primljeno. Ne možemo reći da je ovo neki završeni projekt, nego je eksperiment koji traje i račva se u mnogo različitih pitanja o isprepletenosti čovjeka, prirode i umjetne inteligencije.“

„Današnji kontekst virtualizacije“ dodao je Tom Kerševan „je vrlo jak – npr. Facebook s Metom i svi ostali intenzivno propagiraju mogućnosti sve većeg ulaženja i djelovanja u virtualnim stvarnostima u suradnji s umjetnom inteligencijom, tako da i ovaj projekt stoji na toj prekretnici, propituje je i puno govori i o našoj prisutnosti u budućnosti.“
Izložba u galeriji HUIU ostaje otvorena do 19. svibnja. Kolektiv BridA proizvodi umjetnička djela u širokom spektru suvremenih umjetničkih praksi, izlaže na lokalnoj i međunarodnoj razini te sudjeluje u brojnim međunarodnim rezidencijalnim programima, radionicama i seminarima, a njihovi radovi otkupljeni su za niz međunarodnih zbirki suvremene umjetnosti. U Novoj Gorici (gdje organiziraju i festival ROR-Ruralno organizirana rezidencija) 2015. godine dobili su najviše priznanje Grada – nagradu France Bevk, za 20 godina uspješnog djelovanja; a 2018. godine dobili su i međunarodnu nagradu Tesla. Dobitnici su stipendije Iaspis koju dodjeljuje Ministarstvo kulture Švedske i Culture Bridges koju dodjeljuje British Council pri EU.