Praznično raspoloženje i ratne traume
KINO: PRAZNIK RADA, redatelja Pjera Žalice

Ponekad se dogodi da se filmovi s kinorepertoara vremenom ili mjestom radnje poklapaju s pravim životom, kao što je to slučaj s filmom „Praznik rada”, sarajevskog redatelja Pjera Žalice, koji se u hrvatskim kinima prikazuje upravo ovih dana.
Radnja Žaličinog filma smještena je u današnju Bosnu, ali je snažno povezana s tragičnim ratnim zbivanjima. Na početku filma uhapšen je dotični Fudo, kojemu ne vidimo lice tijekom cijelog filma, a brojni susjedi i prijatelji šokirani su tim događajem, naročito glasinama koje sugeriraju da je uhapšen zbog povezanosti s ratnim zločinom. Ubrzo iznenada dolazi i Fudin sin, koji se mora suočiti s očevim samoubojstvom i otkriti je li doista počinio teška nedjela za koja ga terete.
Kao što je već spomenuto, gledatelj ne zna niti kako Fudo izgleda, a glavni je lik filma, što je vrlo dobra redateljska dosjetka. Tijekom filma postupno saznajemo sve više o njemu iz različitih perspektiva (sin, djevojka, susjedi, prijatelji, bivši suborci), ali nismo sigurni koja je prava istina i što se je točno u vrtlogu rata dogodilo.
Osim te dimenzije neizvjesnosti i varljivosti nedavne prošlosti, redatelj Žalica prepliće prošlost i sadašnjost kroz međusobne odnose Fudinih prijatelja i susjeda (Emir Hadžihafizbegović, Boris Isaković, Jasna Žalica, Aleksandar Seksan i drugi), čija se naoko bezbrižna opuštenost ubrzo topi pod naletima sjećanja na tragičnu ratnu prošlost.
Prosječan gledatelj s ovih prostora sigurno je gledao brojne slične filmove i „Praznik dana” sa svojom tematikom i stilskim pristupom ne predstavlja neko veliko iznenađenje i odstupanje od već viđenog. Ipak, riječ je o dobro napravljenom filmu koji valja pogledati zbog iskrenog pristupa patnji i posljedicama koje rat ostavlja na ljudima.
Elvis Lenić