Novi „Dragi kamen“
(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: posjet Novinarskoj grupi OŠ Vidikovac
Tekst i fotografije Daniela KNAPIĆ
Gotova je još jedna školska godina – za školarcima su ispitivanja i zaključene ocjene, završne priredbe… čekaju se još podjele svjedodžbi i ljeto može krenuti. Obično se sada objavljuju i školske novine i tim smo povodom prošli tjedan posjetili OŠ Vidikovac, točnije – novinarsku grupu koju vodi nastavnica Sanja Pereša-Macuka.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-20_16-29-24-608-1024x768.jpg)
Male novinarke su se upravo radovale rezultatima svog truda – iščitavajući i slažući 60 stranica novog broja „Dragog kamena“, školskog lista s dugom tradicijom, čiji se primjerci još iz 70-ih godina prošlog stoljeća mogu prelistati u školskoj knjižnici. Nove tehnologije list su prebacile on line, na stranicama škole može se preuzeti u PDF izdanju, ali svake se godine otisne i nekoliko primjeraka za arhiviranje.
„Lijepo je to“, priča voditeljica Sanja, „imati na jednom mjestu pregled školskih aktivnosti i događanja, vidjeti koliko se puno učini u jednoj školskoj godini, a i za 20 godina će to nekome sigurno biti vrijedan dokument vremena.“
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-20_16-21-39-684-1024x768.jpg)
Novinarsku grupu ove godine čine ukupno 15 malih znatiželjnika iz viših razreda. Sedmašice i osmašice zbog više nastavnih sati i pratećih obaveza rjeđe dolaze, ali redovito pišu i donose tekstove. Pomalo proučavaju i dizajn, pa su ove godine dizajnirale i naslovnicu. One su ranijih godina već odslušale učiteljičina predavanja iz osnova novinarstva pa su samostalnije u radu, a puno joj pomažu i kod izbora i ispravljanja tekstova koji će ući u konačnu verziju. Naime, list ne stvaraju samo mali novinari, već cijela škola – učiteljice i knjižničarka šalju mnoge zanimljivosti o aktivnostima u razredima i grupama, kao i dječje literarne i poetske radove, a sve je dodatno zašarano učeničkim likovnim radovima i fotografijama.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-20_16-29-23-973-1024x768.jpg)
Tog smo dana u razredu zatekli pet učenica – Anu, Lu, Lejlu i Lenu iz 5. razreda te sedmašicu Gaiu, koja već tri godine piše za „Dragi kamen“ i najviše voli intervjue. Kasnije se pridružio i Noel – sedmaš s neobičnim hobijem (kolekcionar je malih replika skateboarda, tzv. fingerboardova, pa je u listu i o tome pisao).
„Ne pišem neopravdane izostanke“, šali se Sanja, jer svatko dolazi kad stigne i koliko stigne. Sve su to djeca s puno različitih školskih i van-školskih obaveza. Na pitanje o tome odakle skupljaju informacije odgovaraju – najviše s TikToka i Instagrama, ali spominju i roditeljske aplikacije koje im ograničavaju vrijeme provedeno na internetu i mogućnosti pretraživanja.
Pričaju kako su se pripremale za intervjue, istraživale, ispravljale sastavke, a i kako su zadovoljne jer su puno naučile i praktično isprobale, ne samo u novinarskom smislu, jer kroz rad uče i pravopis i mnoge druge vještine poput programa Word, s kojim se većina tu prvi put susrela. U početku su pisale rukom, a kasnije vježbale pretipkavati u Wordu, ali i uređivati tekstove koji su pristizali. Digitalni dio im je još prekompliciran i njega odradi učiteljica, u Publisheru, ali izbor tema prepušta njima. Pri tome, kaže, nauči puno o njihovim interesima i novim trendovima među mladima. Neki više vole sport, neki glazbu, modu itd. Ovisno o tome, biraju pisati vijesti s raznih gradskih i školskih događanja, putopisne crtice s izleta i terenske nastave, ili pak intervjue…
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-20_16-29-24-255-720x960.jpg)
Ovaj broj tako donosi intervju s ravnateljicom, s učiteljem tjelesnog, ali i s mnogim učenicima koji su po nečemu poznati – npr. male novinarke razgovarale su s dječakom koji pohađa Školu preživljavanja, s nekoliko uspješnih sportaša, a pohvalile su se i razgovorom s učenicom 8. razreda koja je nacionalna prvakinja u sudokuu i čeka je svjetsko natjecanje u Kanadi.
Tu su zatim mnogi zanimljivi kraći ili dulji tekstovi, npr. o gostovanjima pisaca i glumaca, o predstavi „Crno bijeli svijet“ koju su povodom sv. Nikole izveli učenici iz dramsko-scenske skupine , o modi u školi, o sadnji školskog eko-vrta, te branju i kušanju vlastitih plodova, o zavičajnom projektu „Beside“ ili o sadnji voćaka u sklopu akcije „Zasadi stablo, ne budi panj!“.
Također, puno je zanimljivih crtica o originalnim zabavno-edukativnim projektima po razredima-npr. o Danu šarenih palačinki, o predbožićnom Danu paština i bakalaja ili pak Danu maslinovog ulja u jednom razredu koji ima čak 13 učenika čiji se roditelji bave ulikama…
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-21_13-15-22-225-1024x768.jpg)
Od mnogih priča sa školskih izleta vrijedi izdvojiti onu o obilascima hrvatskih nacionalnih parkova, a od terenskih nastava posjete Nezakciju, Raklju, pulskom Akvariumu, kao i posjetu utvrdi Monte Paradiso u sklopu programa „Moja fortica“ koji je Povijesni muzej Istre pokrenuo radi boljeg upoznavanja mladih s fortifikacijskom baštinom Pule.
Od događanja u gradu tu su neizbježni Monte Librić, pa „Pula čita“, kad su djeca svojim tijelima na Forumu ispisala tu poruku, odlasci u kino i kazalište, smotra pripovijedanja „Spika“, Smotra glazbenog stvaralaštva osnovnih škola Istarske županije, gostovanje učenika u emisiji „Rubikova kocka“ na radio Maestralu, kao i županijska smotra Lidrano, čiji domaćin je ove godine bila upravo OŠ Vidikovac.
Na kraju su zabilježeni i svi učenici koji su u ovoj školskoj godini postigli uspjeh na nekom od natjecanja, a popis je podulji.
![](http://kulturistra.hr/wp-content/uploads/2023/06/viber_slika_2023-06-20_16-21-39-876-1024x768.jpg)
Nanizali smo tek dio bogatog sadržaja ovogodišnjeg Dragog kamena, a Sanja Pereša – Macuka na kraju je ponosno kazala: „Može zvučati neskromno, ali moram reći da smo kao škola na iznimno dobrom glasu, jer tradicionalno jako puno vremena ulažemo u izvannastavne aktivnosti i djeci nudimo doista mnogo različitih grupa koje mogu pohađati besplatno, što je danas kad se sve naplaćuje posebno vrijedno. Djeca tako dobivaju uvide u različite aktivnosti, pronađu se u njima ili ne, ali bitno je da nisu usredotočena samo na školski kurikulum, nego razvijaju i odnos prema okolišu, prema zdravoj hrani, kulturi, medijima, građanski odgoj (naša knjižničarka je započela taj projekt, a ove godine smo Građanski odgoj i službeno uveli kao izborni predmet) itd. Naprosto, imamo znatiželjnu djecu, ali i znatiželjne i ambiciozne učitelje koji imaju različite afinitete, npr. imamo učiteljice koje sviraju u Big bandu, ili se pak bave folklorom, jazzom i sl. ‑naravno da će ta svoja znanja željeti prenijeti i svojim učenicima i da će se to na njima primijetiti.“
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.