Sara Salamon: „Arheološke iskopine jedan, dva i tri“ u vodnjanskoj Apoteci – prostoru za suvremenu umjentost
B. V.
Umjetnička organizacija Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost organizira otvorenje izložbe „Arheološke iskopine jedan, dva i tri“ umjetnice Sare Salamon u subotu, 10. lipnja, u 20 sati u Vodnjanu.
“Arheološke iskopine” započinju kao mobilna javna instalacija koja se kao lažno obećanje pojavljuje u zagrebačkim kvartovima i sporo pomiče svaki dan za jedan metar. U protekle tri godine, doživjele su transformacije u različitim gradovima i prijevode u medijima i izložbenim prostorima.
Prva “iskapanja” inspirirana su novinarskim člankom iz The Guardiana “‘Millennia of human activity’: heatwave reveals lost UK archaeological sites” u kojem, ironično, engleski turizam i povijesna istraživanja cvjetaju pod klimatskim promjenama i toplinskim zatopljenjem koje otkriva građevine ispod zelene trave.
Može li prostor izvoditi? Nastali radovi artikuliraju nestabilnu atmosferu i tenziju u odnosu promatrača, prostora, objekata i materijala. Nestabilna atmosfera odnosi se na performativnost izložbenih objekata i instalacija, koji najčešće jedva primjetno izvode pred publikom. Događaji izvan ili na rubu “kadra”, istovremeno privremenost i neprestani tok, u nama miješaju humor i tjeskobu. “Arheološke iskopine” bavi se “obećanjima” i “neizvjesnošću” prošlosti i budućnosti – poigravajući se percepcijom propuštenog događaja kroz intervencije u javnom ili galerijskom prostoru.
Izložbeni prostor postaje polje prijevoda znakova preuzetih iz javnog prostora; u njemu umjetnička dokumentacija napušta svjedočenje. Autorica potom izvodi prijevode prijevoda, forsirajući materijale da izvode, odnosno zauzimaju “nedostižne” ili “suprotne” forme.
“Sara Salamon svojim radom istražuje izdaje medija. “Izdaje” ovdje označavaju djelovanja onkraj ili usprkos funkciji; a “mediji” svaki objekt i proces koji služi prijenosu potencijalne informacije ili smisla – svjetlo, snimak, jeka, tijelo, povijest. U svakoj je transmisiji slijepi putnik, i taj višak (ili temelj?) tajnim djelovanjima oblikuje stvarnosti naivno nazvane našima. Rad Sare Salamon moguće je čitati kroz tradiciju spekulativnog materijalizma, koji će, ugrubo, tvrditi da naša semiotička mapiranja kodiraju samo dio stvarnosti te da ono što ostaje nekodirano fundamentalno oblikuje nas i našu stvarnost. Salamon pritom uvodi novu liniju umjetničkog istraživanja u spekulativnom materijalizmu. Pragmatičnim semiotičkim mapiranjima, medijatizacijom stvarnosti, stvorili smo novi dio stvarnosti odmetnut od podčinjenosti našoj utilitarnosti i fantazijama o smislu – sam medij. Naši pokušaji da učinimo stvarnost razumljivom stvaraju nove materijalnosti koje, ponovno neovisno o nama i ponovno nam nepoznato, oblikuju naše svjetove.
„Dramaturški ključna točka rada je trenutak kada drugi put prolazimo pokraj iskopina i primjetimo da nešto u tom prizoru nije u redu. Teško je, međutim, priznati si da su se iskopine pomaknule. Afektivni se registar mijenja. Domaću udobnost paranoje i zova pripadnosti povijesti zamijenjuje “uncanny”, plitka jeza disonance“, piše Marko-Luke Zubčić.
Sara Salamon, rođena 1991. u Rijeci, diplomirala je na smjeru Medijskih umjetnosti i praksi na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Djeluje u poljima različitih umjetničkih praksi, kao vizualna umjetnica, snimateljica i montažerka. U radu najčešće pokušava iznevjeriti medij, inspirirana kolektivnim divljinama i stvarnosti koja izmiče. Od 2013. do 2023. izlagala je na više skupnih i samostalnih izložbi u Rijeci, Sisku, Zagrebu, Ljubljani, Grazu i Berlinu. Sunagrađena je za umjetničke radove na 55. Zagrebačkom salonu i 35. Salonu mladih u Zagrebu. Sudjelovala je na rezidencijalnom programu MuseumsQuartier Wien u 2022. te kratkom boravku u Bergen Centre for Electronic Art u sklopu Future DiverCities 2019.
Izložba se financira sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, Grada Vodnjana, Istarske županije i Turističke zajednice Grada Vodnjana.