Rat protiv silenzija
Pulski fokus: Audiovizualni performans Sicomat održan u Dvorištu DC‑a Rojc
Tekst i fotografije Boris VINCEK
Sicomat – audiovizualni performans držan je u četvrtak, 6. srpnja u unutarnjem dvorištu DC‑a Rojc. Autori ovog performansa su Alen i Nenad Sinkauz, Andrea Matošević, Miodrag Gladović, Mario Kalogjera i Ivan Marušić Klif, a istoimena instalacija temeljena na brikoliranim zvukovima koje su braća Sinkauz izveli tijekom performansa bit će izložena u petak, 7. srpnja u 21 sat također u dvorištu DC‑a Rojc.

U opisu performansa navodi se da je „Sicomat je mišljen iz trenutka rastakanja brodogradilišne radne zajednice, a time i rastakanja mogućnosti konstruiranja kompleksnih plovila te utoliko ovaj performans podcrtava sasvim novo, suvremeno i dosad nepoznato zvučno stanje. Industrijska tišina, neprirodna brodogradilišnim gradovima poput Pule, u naglašenom je kontrastu s desetljećima generiranom bukom na navozima, a čiji je značaj bio ne samo proizvodan, već i kulturološko-simbolički. Otud se tišina, taj vrijedan resurs i komoditet, u performansu artikulira i kao „nezdrava“, „tišina groblja“, odnosno stanje koje može ukazivati na „užas“. Moderan stroj po kojem je rad naslovljen, Sicomat, a čiji su plamenici zahvaljujući optičkom upravljanju po nacrtu rezali lim ugrađivan u brodove u veličini 1:10, može se prepoznati kao opreka takvom silenziju i jedno od ishodišta industrijskoga zvukovlja i buke“.

Kao što je Andrea Matošević naglasio u uvodnom izlaganju prije same izvedbe u performansu su korišteni vizualni i zvučni isječci iz filmova „Pulski navozi“ (1970.) Branka Bauera i „Ploviti se mora“ (1965.) Aleksandra Aranđelovića.
Rat protiv gore navedenog silenzija pobijeđen je vještim nizanjem zvukova, šuumova i udaraca s kojim je performans i započeo. Zvučna se kulisa rastakala i pretakala kroz više faza u kojima su nerijetko zaživjeli uredni ritmovi i nostalgične melodije. Gitara, bas i cijeli niz elektroničkog instrumentarija odglumili su ulogu industrijskih strojeva i alata, smrtna tišina koja se i dalje probija iz umrtvljenog brodogradilišta u susjedstvu Rojca gubila je bitku za bitkom, a Alen i Nenad Sinkauz su za te pobjede na kraju večeri nagrađena velikim aplauzom.

Projekt Sicomat je nastao u produkciji Umjetničke organizacije P137. Sufinanciran je sredstvima Grada Pule, Zaklade Kultura Nova i Ministarstva kulture i medija RH.
Programi u Dnevnom boravku Rojca sufinancirani su sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Zaklade Kultura nova.