Fotografijama i predmetima kroz povijest prehrane
Foodprint – izložbom povezane zemlje koje baštine mediteransku prehranu u Svetim srcima
Tekst i fotografije Paola ALBERTINI
Izložba fotografija „Foodprint – The Mediterranean Diet Revisited“ otvorena je u petak 13. listopada, u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca u Puli. Ona govori o povijesti mediteranske prehrane i njezinoj važnosti za naš život danas, a organizirana je u suradnji Goethe-Instituta Hrvatska i Arheološkog muzeja Istre.
Povezujući Grčku, Italiju, Španjolsku, Maroko, Portugal, Hrvatsku i Cipar, projekt se temelji na fotografijama petero europskih fotografkinja i fotografa koji udišu novi život ovom prastarom načinu prehrane i življenja na Mediteranu. Fotografije nastale u tih sedam zemalja u kojima je mediteranska prehrana upisana na UNESCO-ov popis nematerijalne baštine čovječanstva prikazuju dramatične kontraste, od udaljenih ribarskih sela i planinskih naselja do modernih škola kuhanja, istražujući različite teme kao što su održivost, identitet, obitelj, zajednica, kuhanje, poljoprivreda, zdravlje i kreativnost. Struktura izložbe prati pet tematskih cjelina: preživjeti, prehraniti, kuhati, jesti i uzdržavati.
Te se teme provlače kroz mediteransku prehranu i naglašavaju holistički pristup hrani kojim se želi promicati zdravlje i nadahnuti održivi način življenja. Fotografije inspiriraju promjene i potiču javnost na povezivanje s prošlošću regije, koja je, iako narušena siromaštvom i glađu, proizvela najzdraviju i najodrživiju prehranu na svijetu.
Izložba se odnosi na hranu, identitet, uživanje u životu
Darko Komšo ravnatelj Arheološkog muzeja, uoči otvorenja izložbe rekao je kako je mediteranska prehrana nešto što svi mi ovdje živimo i volimo te zahvalio Dunji Matić Štefan, arheologinji Muzeja koja je kustosica izložbe – primila ju je i integrirala arheološke predmete u postav.
„Drago mi je da idućih mjesec dana možemo ovdje predstaviti ovu izložbu i naučiti nešto o mediteranskoj prehrani“, naglasio je Komšo.
Arpad Andreas Solter, ravnatelj Goethe-Instituta izjavio je kako su Sveta srca idealna galerija za ovu izložbu koja se odnosi na svjetsku baštinu, hranu, identitet, društvene veze, uživanje u životu, užitak i održivost te sve to stapa u jedno.
„Arheološki muzej tomu je dao ogroman doprinos jer vam sa svim predmetima pokazuje tijek vremena. Maroko, Italija, Španjolska, Hrvatska dali ste svijetu nešto u čemu mi danas možemo uživati – mediteransku prehranu“, istaknuo je.
Dodao je kako je ovdje riječ i fotografiji i umjetnosti s obzirom na to da su okupili fotografije iz mnogih zemalja.
Naime, u sklopu izložbe održane su i održat će se radionice fotografije, filma, kuhanja…
Hassan Abdelhani već je radio sa sedam srednjoškolaca koji su fotografirali izlov sardele u pulskom akvatoriju te je rekao kako mu je bilo prekrasno. U suradnji s Foto akademijom Makina iduća je na redu radionica fotografiranja berbe maslina.
Dunja Martić Štefan ispričala nam je kako su im iz Goetheovog instituta pristupili s gotovim projektom koji su odlučili smjestiti u Sveta srca.
„Kako je izložba velika, a i ovaj prostor je jako velik, a i Istra vuče tradiciju mediteranske prehrane još iz antike, a možda i ranije, odlučili smo upotpuniti izložbu i s arheološkim materijalom pa smo donijeli antičke predmete iz arheološkog muzeja – pribor za ribolov, stolno posuđe, amforu i uljanicu s prikazom čovjeka koji peca“, rekla je.
Iz solane u Ninu gdje su nastale fotografije soli koje se vezuju uz dio projekta vezanog uz Hrvatsku su im poslali umanjene replike etnografskih alata za obradu soli tako da su i to dodali kao i sol i zemlju tamo gdje tematski pašu uz izložene fotografije.
Fotografijama zabilježene specifičnosti prehrane određenog područja
Fotograf Johann Clausen u Hrvatskoj je zabilježio krajolik istočne obale Jadrana i vizualno istražio jedan od ključnih sastojaka za kuhanje i čuvanje hrane: sol.
Na Cipru je fotografirao futurističko poljoprivredno gospodarstvo koje uzgaja svježe povrće u kontejnerima gdje je zaštićeno od ekstremnih temperatura na otoku, a napravio je i seriju portreta voća koje raste u napuštenom voćnjaku prikazujući njihovu bezvremensku ljepotu.
Elena Heatherwick je na Kreti istražila temu kulinarske baštine. Provela je neko vrijeme s obitelji koja vodi malu tavernu u izoliranom gorskom području. Tri generacije sudjeluju u proizvodnji prehrambenih namirnica poput sira i povrća, dok istovremeno skupljaju i sezonske samonikle biljke s planina.
Chris de Bode u Španjolskoj se usredotočio na zdravstvene prednosti mediteranske hrane. Maria Contreras Coll za Foodprint je posjetila portugalski otok Culatru i zabilježila kako je tamošnja lokalna zajednica beračica i berača školjki pogođena onečišćenjem, rastućim temperaturama i prekomjernim izlovom ribe.
Jasmina Vukas, koordinatorica projekata rekla nam je da će se narednih pet tjedana u Svetim srcima održavati radionice za djecu, mlade, ali i za sve ostale, predavanja i drugi sadržaji.
Za sudjelovanje u svim programima, osim fotografske radionice, potrebno se prijaviti na telefonski broj 095÷3372−085, ili na e‑mail sladjana.bukovac@gmail.com.