(Ne)vidljivi – mladi u kulturi
Otvorena izložba Alexa Brajkovića „Contem.plant“ u galeriji Novo
Tekst, fotografije i video Boris VINCEK
Otvorenje izložbe Alexa Brajkovića naziva „Contem.plant“ održano je u četvrtak, 30. studenog u pulskoj galeriji Novo. „„Contem.plant“ je interaktivna zvučna instalacija u kojoj biljke sviraju udaraljke poput gongova i tibetanskih zdjela, stvarajući umirujuću atmosferu rezonantnih zvukova.
Autora je na otvaranju predstavio Marino Jurcan iz udruge Metamedij koji je kazao da je Alex Brajković zvučni i multimedijski umjetnik iz Poreča s magisterijem live elektronike (Conservatorium Van Amsterdam) i diplomom jazz bubnjeva (Konzervatorij u Vicenzi).
- Galerija Novo podržava mlade autore koji rade u domeni suvremene umjetnosti i novih umjetničkih praksi, a s Alexom Brajkovićem imali smo prilike i ranije surađivati. Ovo je njegov novi projekt o kojem će vam sam nešto više reći. Najavit ću ujedno i sljedeći program galerije, pa nam je nakon Alexove izložbe koja ostaje otvorena do 6. prosinca, na programu izložba radionica iz projekta „U istom filmu – korak dalje“ koja je posvećena djeci i mladima s teškoćama u razvoju, kazao je Jurcan.
Brajković je kazao da se instalacija zove „Contem.plant“ jer je u njenom središtu biljka, a u ovom slučaju radi se o juki (yucca elephantipes) te da ju svaka biljka interpretira na različiti način.
- Riječ „contem“ u nazivu izložbe sugerira na kontemplaciju – prostor umirenja kojeg pokušavam stvoriti uz pomoć tibetanskih zdjela i gongova koji se često koriste za opuštanje i terapiju. Na biljku je prikvačen senzor koji mjeri vodljivost biljke u smislu da konstantno prati podatke internih procesa poput fotosinteze i kretanja kloroplasta koji se odvijaju unutar biljke, ali i našu interakcija s njom. Pri dodiru ili većim podražajima ima tendenciju da izbacuje više podataka. Ono što je po meni najinteresantnije je kako se ti podaci interpretiraju – radi se o algoritamskoj kompoziciji ili generativnoj glazbi. Postoji set varijabli i instrukcija koji se daje algoritmu kako bi on odredio koji će element odsvirati. Za razliku od ostalih radova koje stvaram u području multimedije i glazbe gdje se većinom radi o zatvorenim sistemima, ovdje je biljka proizvođač tog elementa iznenađenja – podaci koje biljka šalje direktno utječu na glazbeni ishod. Moram naglasiti da su ovi prihvati koji sadrže solenoide rezultat višemjesečnog projekta i suradnje s kolegom Deanom Dekovićem koji radi u Rimac Research and Developement, kazao je Brajković i pozvao okupljene da uživaju u instalaciji i provedu vrijeme kontemplirajući uz juku.
- Nadam se da će vam to biti jedno novo iskustvo stoga slobodno poslušajte i snimajte ako to želite jer se u ovoj zaista fantastičnoj novoj galeriji mogu pronaći različite rezonantne točke, kazao je Brajković.
Alex Brajković trenutno stvara u području imerzivnih multimedijskih instalacija, produkcije elektroničke glazbe, dizajna zvuka, surround zvuka, algoritamskih skladbi, multiinstrumentalnih elektroakustičnih solo izvedbi i umjetničkih instalacija u javnim prostorima. Prethodno je izradio niz site-specific radova u području umjetničkih instalacija i multimedije (“Disperzija 0.2” XIV. Trijenale hrvatskog kiparstva, ” Drumming 0.3” Device_art festival, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, “Stillness” Galerija Umjetnina Split, “Generative Contemplation” po narudžbi Cycling74) te nastupao na renomiranim festivalima i koncertnim dvoranama (BBC Jools Holland Show, Nice Jazz Festival, London Jazz Festival, Blue Note Milano, North Sea Jazz Festival, Jazz à Sète, Amsterdam Dance Event, Bimhuis, institut STEIM). Dobitnik je nagrade “Kožarić Digital” za rad “Generative Contemplation – Cellular Automata” koju je dodjelio Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu 2022. godine.
Projekt su podržali Istarska županija, Grad Pula i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.