Znakovi koji traju
Izložba YUGO.LOGO – grafička identifikacija u Jugoslaviji
Tekst Daniela KNAPIĆ • Fotografije Daniela KNAPIĆ i arhiva HUIU Galerije
Prvi ovogodišnji postav u pulskoj HUIU galeriji otvoren je od prošlog četvrtka – izložba YUGO.LOGO – grafička identifikacija u Jugoslaviji oslanja se na istoimenu online arhivu i istraživački projekt koji je prije nekoliko godina pokrenuo beogradski freelance dizajner Ognjen Ranković. Izložba sadrži preko 400 znakova i logotipova iz nekadašnje Jugoslavije (od kojih se mnogi i danas koriste!), te daje uvid u rad brojnih značajnih i produktivnih dizajnera u ovom području.

Na otvorenju je Kristina Nefat u ime HUIU‑a zaželjela dobrodošlicu i predstavila mladog autora, koji je objasnio kako je došao do ideje pokretanja ove arhive. Naime, dugo se hobistički bavio poviješću dizajna, a „okidač“ za pokretanje virtualne arhive bila mu je monografija Miloša Ćirića „Grafička identifikacija 1961 – 1981“, koja ga je potaknula učiniti nešto kako bi se ovaj i brojni drugi kvalitetni Jugo-autori otrgli zaboravu. Shvatio je da yugo dizajn nije ni malo zaostajao za svjetskim tokovima toga doba i krenuo dalje tražiti i digitalizirati nove i nove logoe. Ubrzo su mu se u tom pothvatu pridružili i kolege Antonio Karača, Sanja Rotter, Koraljka Vlajo, Iko Ilievski i Zoran Cardula, na čijim se doprinosima projektu Ognjen posebno zahvalio.

Danas virtualna arhiva Yugo.logo sadrži preko 600 prikupljenih znakova 142 jugoslavenska dizajnera, nastalih u periodu od 1945. do 1992.godine. Dopunjena je ovom izložbom, a odnedavno i knjigom, dostupnom na izložbi. Radovi su predstavljeni kroz 12 kategorija-npr. industrija, sport, obrazovanje, kultura, hrana itd. Prikaz radova autora poput Milana Vulpea, Judite Skalar, Dževada Hoze, Mirjane Martinović, Miloša Ćirića, Sanje Iveković, Kostadina Tančeva, Blaženke Kučinac, Borisa Ljubičića, Majde Dobravec, Matjaža Vipotnika, Mojce Vogelnik, Josipa Estera, Zorice Janjić, Vasila Micevskog, Milene Lazarević, Jania Bavčera i mnogih drugih, nudi pregled razvoja likovnih elemenata, a pruža i mogućnost sagledavanja mijena idejnih rešenja pod okriljem društveno-političkih etapa koje su obilježile nastajanje, uspon i kraj Jugoslavije.

U to vrijeme brendiranje je i u svijetu bilo tek u povojima, a u Jugi nisu postojali za to specijalizirani dizajneri. Evo što o tome kaže Irma Puškarević u popratnom tekstu knjige:
„Kako je izgledao rad u dizajnu i tko je bio dizajner u bivšoj Jugoslaviji? Industrijski dizajner u socijalističkoj Jugoslaviji bio je anonimni arhitekt, radnik u industriji kao i svaki drugi, dok je grafički dizajner često bio školovani umjetnik koji je stalno ili povremeno „zalazio u komercijalu“. Autorstvo se uz iznimku nekih pojedinaca i kolektiva, rijetko ili nikada nije isticalo. Ipak, unatoč manjku visokoobrazovnih institucija u dizajnu (van okvira umjetnosti ili arhitekture), dizajn je itekako postojao, široko prisutan u svakodnevnom životu građana. Slušajući i bilježeći priče ljudi koji su sudjelovali u stvaranju povijesti jugoslavenskog dizajna, nailazimo na slične motive i motivacije. Svi oni tvrde kako su željeli, barem malo, pomaknuti granice boljeg života i ukusa. Voljeli su raditi i stvarati, nikad se tu nije radilo samo o novcu… Neki od njih završavaju arhitektonske studije, neki studije primijenjene umjetnosti, a neki imaju karijeru koje značajno definira interdisciplinarnost kao što je slučaj Mojce Vogelnik koja pored studija arhitekture završava i studije režije i filozofije.”

„Danas se, među generacijama ljudi koji se perioda Jugoslavije sjećaju malo ili nikako, pojavila želja i potreba za istraživanjem i bilježenjem dizajnerskog sjećanja tog vremena. Posljedica toga je pojava neformalnih, entuzijastičnih ljubitelja i istraživača jugoslavenskog dizajna i arhitekture poput autora Ognjena Rankovića, pokrenutih vlastitom znatiželjom, nostalgijom i voljom za „iskopavanjima“ zaboravljenih teritorija povijesti, koja i sada oblikuje naše živote i kolektivnu svijest“ – piše Sanja Rotter na bookmarku koji prati izložbu, nastavljajući s pitanjima: „Zašto o ovoj materiji nismo učili u okvirima formalnog obrazovanja? Zašto jugoslavenski dizajn češće pronalazimo na web stranicama koje okupljaju ljubitelje vintage estetike nego u povijesti umjetnosti? Zašto je toliko često „Projektant anoniman“?“
Obje recenzentice ističu izniman značaj ovog projekta, ne samo u smislu bolje dostupnosti arhive i mogućnosti njenog stalnog nadopunjavanja širenjem suradnje među istraživačima, već i kao referentne točke za neka buduća interdisciplinarna istraživanja.
Ognjen Ranković (Beograd, 1991.) je grafički dizajner čije sfere interesa obuhvaćaju dizajn ambalaže, brendiranje, tradicionalne tehnike tiska, uličnu umjetnost i fotografiju. Veliki dio inspiracije pronalazi u nasljeđu “mid-century” dizajna i modernističke arhitekture. Samostalno i kao dio tima sudjeluje u realizaciji preko 100 komercijalnih projekata. Sudjeluje na više grupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Osnivač istraživačkog projekta yugo.logo. Povremeni suradnik na projektima https://www.logo-archive.org/ i www.spomenikdatabase.org.