Predstavljen film „Is this art?“ Olesije Rusinove u Dnevnom boravku
Tekst Ivana-Nataša TURKOVIĆ • Fotografije iz arhiva Rojcneta
Kratkometražni hibridni film „Is this art?“ Olesije Rusinove, ukrajinske umjetnice s pulskom adresom, premjerno je prikazan prošlog tjedna u Dnevnom boravku Društvenog centra Rojc. U njemu se autorica obračunava s trendovima suvremene umjetnosti s kojima se generalno ne slaže zbog opskurnosti poruka, ali i iznosi vlastitu viziju umjetnosti koja bi trebala biti razumljiva, s jasnom porukom i svrhom, te buditi emocije.

U dokumentarnim segmentima Olesiju pratimo kroz dnevne rituale: jutarnje dizanje, pranje zuba, pripreme čaja, šminkanje, razmjenu poruka s prijateljima. Razbijajući četvrti zid, ona se obraća gledatelju, postavlja mu pitanja ili iznosi svoje nepokolebljive stavove. Na udaru su sve umjetničke vrste, a kako bi dočarala što joj „smeta“ u film je inkorporirala segmente suvremenog performansa, čijoj su snazi uvelike doprinijele autorska glazba Davida Bednaića Pohrebniaka te montaža i kamera Davida Goodmana. S obzirom na njihov emotivni naboj i asocijativnu moć, dojam koji se dobiva je upravo suprotan te se film može gledati i kao komentar na predrasude i bazično nerazumijevanje dijela javnosti za suvremenu umjetnosti. Naivno generaliziranje kojem ju je podvrgnula, ali i duhoviti dijelovi isto bude sumnju u autoričin decidirani stav, a ovakvim „sudarom svjetova“ djelo dobiva na kompleksnosti i slojevitosti, koketirajući tako sa formom filmskog eseja.

Glazba Bednaića Pohrebniaka (ujedno autor zvučne produkcije) također varira od eksperimentalne pa do klasičnijih pristupa, stapajući se savršeno s vizualnom podlogom. Zvuk je snimljen u studiju “Really Nice Records”, a ovoj zanimljivi i upečatljiv art-house projekt prvi je film Rusinove.
Da se ona doista ne slaže sa suvremenim praksama postalo je jasno u naknadnoj diskusiji sa filmskom ekipom. Razlog tomu nije samo hermetičnost, nego i vulgarnost kojom se suvremena umjetnost ponekad koristi. Dio publike izrazio je neslaganje s njezinim stavovima upravo zbog korištene generalizacije (nemoguće je da se u suvremenoj umjetnosti ne može pronaći niti jedan rad koji će se nekomu dopasti) ili manjka uvažavanja konteksta u kojemu je određeno djelo nastalo a koji je jako često ključan.

Olesia Rusinova stekla je dvije akademske titule: bacc. iz psihologije i bacc. za učitelja glume za kazalište i film. Do 2022. radila je kao glumica u obiteljskom kazalištu ‘Yury Olesha Theatre’ iz Odesse. Magistrirala je na državnoj akademiji iz Luganska te je dio kazališta Dr. Inat u sklopu kojega je realizirala nekoliko kazališnih predstava.