„Umreženo more“ – predstavljen program festivala Media Mediterranea 26
Tekst i fotografije Boris VINCEK
Program festivala Media Mediterranea 26 u organizaciji udruge Metamedij koji se ove godine održava od 27. svibnja do 1. lipnja, predstavljen je u četvrtak, 23. svibnja u pulskoj galeriji Novo. Na konferenciji su govorili Marino Jurcan, direktor festivala, Irena Borić, kustosica festivala te Marijeta Bradić, koordinatorica radionice spekulativne dizajnerske prakse.
- Festival je najstariji projekt udruge Metamediji i provodimo ga od 1999. godine. Tema ovogodišnjeg festivala je „Umreženo more“, o njoj će vam nešto više reći kustosica Borić. Morem smo se bavili i prijašnjih godina, ali ove godine imamo jednu malo drugačiju – umreženu perspektivu. Festival je tijekom godina evoluirao, a na početku je bio više usmjeren na elektronsku glazbu i popratni multimedijalni sadržaj – od izvedbene umjetnosti preko programa za djecu i mlade sve do vizualne umjetnosti. Dešavao se na raznim lokacijama s ciljem da ponudimo što zanimljiviji program, a to je i ove godine slučaj. Jedna je i ova u kojoj se sad nalazimo – galerija Novo – gdje će se održati izložba koja se otvara u srijedu 29. svibnja. Nova lokacija za nas je i multimedijalna fasada Arheološkog muzeja Istre gdje ćemo i otvoriti festival, u ponedjeljak 27. svibnja u 20.30 sati s projekcijom umjetnice Tabite Rezaire. Festival zatvaramo s festivalskim partijem u klubu Kotač u Rojcu gdje nastupaju DJ Laseech i DJ Petar Dundov. To je jedini program koji se plaća, svi ostali programi su besplatni. Kao novost, ove godine imamo autobusnu edukativnu turu naziva „Vidim šumu, pišem pašnjak“ koja će polaznike informirati o određenim pojavama vezanih uz turizam, urbanizam i ekologiju, kazao je Jurcan i zahvalio se svim partnerima, suradnicima i volonterima. Zahvalio se ujedno i donatorima koji ih ove godine podržavaju, a to su Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Pula, Istarska županija, Francuski institut u Hrvatskoj, zaklada Solidarna i zaklada Kultura nova.
Kustosica Borić je napomenula da tema festivala polazi iz shvaćanja plave humanistike.
- Dvije su tu ključne figure – figura moreplovca i figura plivača. Polazeći od te dvije figure, sam festival istražuje na koji način se odnosimo prema degradiranom morskom okolišu. Figura moreplovca je zanimljiva zbog tog svojeg povezivanja s tehnologijom i povjerenja u nju. Stvari je u tome da ta figura postaje problematična utoliko što se zbog sve veće automatizacije i mehanizacije ona istiskuje. Prateći tu tehnološku infrastrukturu vidimo koji su to ekonomski, politički, socijalni, ekološki i tehnološki faktori koji utječu na takvu upletenost i prepletenost s morem. S druge strane, figura plivača je dvojaka upravo zbog toga što s jedne strane imamo Sredozemno more koje prelaze mnogi ljudi u pokretu i često završavaju tragično. S druge strane imamo bezbrižne kupače i kupačice koji dolaze na more kako bi odahnuli i kako bi bili bezbrižni, odnosno kako bi se odmorili. Međutim, upravo ta bezbrižnost jednog turista nije toliko bezbrižna zato što upravo masovna turistifikacija uz sprezi s tržištem donosi brojna narušavanja priobalja i samog mora, kazala je Borić.
Ona je dodala da su to sve teme koje su pozvani umjetnici adresirali, a sam festival postavlja pitanje kako drugačije misliti na sve te kompleksne odnose i kako se možda može naći nekakav put za neku puno održiviju i suvisliju budućnost u koju smo svi upleteni. Borić je potom govorila o svim radovima koji će biti predstavljeni tijekom festivala – od rada Tabite Rezaire „Deep Down Tidal“ s kojim se festivala otvara u ponedjeljak u Malom rimskom kazalištu preko radova Katerine Duda i Marte Baradić, Kyriaki Goni, Uroša Krčadinca, Gaiae Radić, Lane Stojićević, Robertine Šebjanič, Branimira Štivića, Marloes de Valk i Alexandre Leray koji će biti izloženi u galeriji Novo.
Marijeta Bradić je potom predstavila radionicu dizajnerske prakse koja s radom počinje u ponedjeljak 27. svibnja i koja će rezultirati pop-up izložbom u subotu, 1. lipnja u 20 sati u galeriji Društva arhitekata Istre DAI-SAI.
- Radionicu će voditi međunarodna dizajnerica i znanstvenica koja se bavi istraživanjima u području znanosti o moru, a to je Skye Morét koja nam dolazi iz Portlanda iz Orgona. Radionica će trajati sve do subote, kada će 12 polaznika koji dolaze iz područja cijele Hrvatske i Europe izrađivati prototipove na temu „The Sea Seas Us“. To je ujedno i naziv radionice koja se tematski nadovezuje i na sam koncept festivala o kojem je pričala Irena. Te svoje prototipove će izložiti u obliku javne prezentacije – jednodnevne pop-up izložbe u subotu u 20 sati. Time ćemo ujedno i zatvoriti program festivala, kazala je Bradić.
Jurcan je nakraju zahvalio partnerima na projektu, a to su Arheološki muzej Istre, IKA – Istarska kulturna agencija – Agenzia culturale Istriana, Galerija Novo, Društvo arhitekata Istre, Umjetnička akademija u Splitu, te Klub Kotač. Organizacijski tim čine Marino Jurcan, direktor festivala, Irena Borić, kustusica, Marijeta Bradić, izvršna producentica, Andrea Vidović, produkcija, Nastasja Miletić i Marta Horvat, asistentice produkcije, Boris Vincek, odnosi s medijima, Oleg Šuran, dizajn vizualnih materijala, Samantha Kandinsky, fotografija i Visualia, tehnička podrška.