Gotova 71. Pula: Filmu “Proslava” Velika zlatna arena, Silvestru Kolbasu režija, najbolji glumci Bernard Tomić i Lana Barić
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Pula Film Festivala
Na svečanoj dodjeli nagrada 71. Pulskog filmskog festivala u Istarskom narodnom kazalištu dodijeljene su Zlatne arene, a dodjeli je prethodilo proglašenje dobitnika nagrada Pula PRO programa i Kino mreže u Festivalskom centru. Ocjenjivački sud Hrvatskog programa na 71. Pulskom filmskom festivalu radio je u sastavu: Nina Violić, Nina Velnić, Mirta Puhlovski, Goran Marković, Nebojša Slijepčević. U konkurenciji Glavnog programa bilo je 11 filmova iz sekcije Hrvatski film i 11 filmova iz sekcije Hrvatske manjinske koprodukcije.

Najviše Zlatnih arena dobio je igrani film “Proslava” Bruna Ankovića i producentske kuće Eclectica: Veliku zlatnu arenu za najbolji film te Zlatne arene za najbolji scenarij, za najbolju mušku glavnu ulogu te za fotografiju. Isti je film dobio i najbolju ocjenu kritičara i novinara te Nagradu Kino mreže. Dokumentarac “Naša djeca” Silvestra Kolbasa i produkcije Factum osvojio je Zlatne arene za režiju i za montažu. Zlatne arene za najbolje glavne uloge Hrvatskog programa dobili su Lana Barić i Bernard Tomić. Nagrada publike pripala je filmu Vlatke Vorkapić i produkcije Interfilm “Sveta obitelj”, dok je najbolji film sekcije Manjinska koprodukcija “Domaćinstvo za početnike” redatelja Gorana Stolevskog i hrvatskog koproducenta Kinorame koji je dobio i Zlatnu arenu za najbolju sporednu mušku ulogu.
Prilikom dodjele nagrada, jedna od producentica filma „Proslava“, Tina Tišljar rekla je kako je film nastao trudom i radom mnogih koji su nebrojeno puta odlazili u Liku i bez kojih filma ne bi bilo.
Kolbas je prvi put dobio nagradu za svoj dokumentarac i priznao da mu je to jako drago posebno jer je u društvu istaknutih redatelja igranih filmova.
“Silvestru Kolbasu kamera je i filmski alat, i sredstvo nošenja s emotivnim zahtjevima roditeljstva. Kamera je punokrvni protagonist filma koji razotkriva, provocira, zabavlja i štiti. Suočen s nerješivim zagonetkama roditeljstva, Kolbas rješenje traži u mijenjanju kuta snimanja. Pokušava izmaći kameru u poziciju neutralnog promatrača kako bi sagledao vlastitu ulogu u svom vlastitom životu, a onda, kad to ne uspije, poražen se vraća u osobnu perspektivu. Pritom se gledatelju potpuno izlaže, i stvara hrabro, dirljivo, toplo, razigrano, ponekad tragično, i iznimno kompleksno filmsko djelo u kojem nema granice između osobnog i filmskog, i koje emotivno razara gledatelja.”, obrazloženje je žirija.

„Moram zahvaliti svima koji su pomogli da se ovaj film dogodi. Posebno Nenadu Puhovskom, producentu i montažeru Denisu Golenji te onima bez kojih ovog filma ne bi bilo, djeci Anti, Evi, Jakovu i Nataši. Ovaj film posvećujem ideji o sretnoj obitelji – ideji o sretnoj vlastitoj obitelji“, izjavio je vidno emotivan Kolbas.
Montažer filma, Golenja izjavio je kako je šest godina radio na montaži i kako taj proces ne bi ponovio s nikim drugim nego s Kolbasom. Posebno je zahvalio njegovoj obitelji s kojima se jako lako povezati u čemu, smatra, leži uspjeh filma. Zahvalio i Factumu na bodrenju.
Lana Barić kojoj je ovo već peta Zlatna arena, a dobila ju je za glavnu žensku ulogu u filmu „Šlager“, uz obrazloženje: “Sredstva koja Lana Barić koristi daleko su od predvidivosti, a u gledatelja postižu prepoznavanje svih emocija kroz koje njen lik Sare prolazi, dočaravajući tako što znači biti ljudsko biće. Lana time daje dodatnu vrijednost, ne samo ulozi koju igra, već i priči koju priča.”
Izjavila je kako je ona djelomično i od njenog partnera na filmu, Janka Popovića Volarića bez kojeg filma ne bi ni bilo. Posebno je zahvalila Neviu Marasoviću: „Hvala ti na ovom putovanju na koji smo pošli zajedno, dao si mi priliku da radim to dječji način – birali smo skupa kostime, govorili o šminki, sve ono što se zapravo ne radi na filmu. Hvala ti na ljubavi prema filmu, ljubavi prema meni i ljubavi prema ljubavi“, rekla je.
Bernard Tomić, dobitnik Zlatne Arene za glavnu mušku ulogu u filmu „Proslava“: “Rasponom u dva vremenska perioda Bernard Tomić dojmljivo igra Miju, kojeg pratimo u njegovom odrastanju na rubu gladi. Od nezrelog gotovo nevinog zaljubljenog dječaka, do odraslog muškarca kojeg obuzima strah od smrti. Dugo ćemo pamtiti njegove prestrašene oči u mraku. Gledajući ga kako se bori pitamo se da li bi i mi postupili isto u njegovoj situaciji.”
Prvenstveno je zahvalio redatelju filma Bruni Ankoviću te ostatku ekipu. „Mislim kako je na valu te posvećenosti došla i ova nagrada“, rekao je.

Zlatna Arena za oblikovanje zvuka dodjelila se Luki Gamulinu i Tihomiru Vrbanecu za film “Slatka Simona”, redatelja Igora Mirkovića uz obrazloženje:
“Zvukovna komponenta filma ne samo da komplementira već i uspješno poentira vizualnu dimenziju te svojom stiliziranošću i bogatstvom gledatelja vodi kroz tri nivoa priče.”
Zlatna Arena za masku dodjelila se Ani Bulajić Črček za film “Božji gnjev”, redatelja Kristijana Milića koja je nagradu posvetila Veljku Bulajiću. Obrazloženje žirija:“Majstorica maske Ana Bulajić Črček odmjereno i realistično, gotovo dokumentarno oslikava cijeli glumački ansambl muškaraca u ratu, suptilno izdvajajući temperamente svakog lika.”
Zlatna Arena za specijalne efekte dodjeljuje se Petru Novakoviću za film “Božji gnjev”, redatelja Kristijana Milića.
“U vrlo kompleksnom filmskom narativu ratnog filma s reduciranim pucnjavama, detonacijama i eksplozijama, specijalni efekti su doprinijeli realističnom pripovijedanju i ukupnom dojmu ovog antiratnog trilera”, kaže žiri.
Zlatna Arena za vizualne efekte dodjeljuje se Krstu Jaramu za film “Šalša”, redatelja Dražena Žarkovića zato što “vizualni efekti u filmu “Šalša” uspijevaju realistično i dojmljivo stvoriti atmosferu začudnosti i dramatičnosti u jednoj grotesknoj priči smještenoj na mali jadranski otok.”
Zlatna Arena za glazbu pripala je Alenu Sinkauzu i Nenadu Sinkauzu za film “Šlager”, redatelja Nevija Marasovića.
“Izuzetno dobro promišljena glazba šarmira gledatelja i drži dvoje likova filma u stalnoj dinamičnosti te istodobno produbljuje i otvara odnos među likovima. Autori promišljaju svaki trenutak filma te glazbom oblikuju karakter i atmosferu filma tako da povišena emotivna stanja i unutarnje strepnje promatramo sa lakoćom”, obrazložio je žiri.

Zlatna Arena za kostimografiju dodjeljuje se Ivani Zozoli Vargović za film “Sveta obitelj”, redateljice Vlatke Vorkapić: “Kostimografkinja Ivana Zozoli Vargović je kreirala iznimno maštovite, vizualno zanimljive brojne bogate kostime koji odlično promišljenom stilizacijom pridonose identitetu filma.”
Zlatna Arena za scenografiju dodjeljuje se Željki Burić za film “Svemu dođe kraj”, redatelja Rajka Grlića za “estetski i vizualno, scenografija vrlo odmjereno dočarava društvo u kojem jedni žive u raskoši i bogatstvu a drugi jedva preživljavaju. Željka Burić osmislila je i kreirala bogatu i uvjerljivu scenografiju, koja vrlo realistično pozicionira društveni status likova i bitno pridonosi njihovim karakternim različitostima, te uvećava produkcijsku vrijednost filma.”
Zlatna Arena za najbolju sporednu mušku ulogu dodjeljuje se Borisu Isakoviću za ulogu Dinka Horvata u filmu “Svemu dođe kraj” redatelja Rajka Grlića.
“Boris Isaković lakoćom, šarmom i velikom glumačkom snagom postiže satirični odmak koji se gotovo ne može vidjeti, ali ga se snažno osjeća. Boris odmjereno i pametno bira sredstva koja vode do stravičnog dojma da je Dinko Horvat živa osoba“, smatra žiri.
Zlatna Arena za najbolju sporednu žensku ulogu dodjeljuje se Juditi Franković Brdar za ulogu Note u filmu “Sveta obitelj” redateljice Vlatke Vorkapić
“Notu koja odabire da u teškim okolnostima patrijarhalne sredine zadrži dostojanstvo i ljudskost, Judita Franković Brdar utjelovila je šarmantno, s velikom lakoćom i razigranošću, te kroz jednostavnost i neposrednost izgradila empatiju prema glavnom liku.”
Nagrada Breza za najbolju debitanticu dodjeljuje se Luni Pilić za ulogu Janje u filmu “Sveta obitelj”, redateljice Vlatke Vorkapić
“Iako je Janja žrtva, Luna Pilić je igra bez imalo samosažaljenja, vrlo prirodno i zanimljivo u reakcijama s partnerima i čak ponekad prkosno i snažno. Pokazala je veliku glumačku zrelost i nadamo se da će joj ova nagrada biti vjetar u leđa. Veselimo se ponovno je gledati na velikom platnu.”
Zlatna Arena za montažu dodjeljuje se Denisu Golenji za film “Naša djeca”, redatelja Silvestra Kolbasa
“S nimalo zahvalnim zadatkom stavljenim pred montažera, autor barata s materijalom koji kroz dvadesetak godina prati jednu obitelj. Stvorio je izuzetno jednostavnu, precizno isprepletenu sliku svih članova obitelji koja je na nas ostavila snažan emotivni dojam.”

Zlatna Arena za fotografiju dodjeljuje se Aleksandru Pavloviću za film “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića
“Izrazito atmosferičnim kadrovima interijera i eksterijera, diskretnim pokretima kamere i asketskim, prirodnim osvjetljenjem autor je potencirao surovost, hladnoću i siromaštvo Like. Ovoj cjelini smisleno kontrastira zadnju sekvencu koja optimizmom i bogatstvom vizuala ostavlja gorak okus u ustima.”
Zlatna Arena za najbolju glavnu mušku ulogu dodjeljuje se Bernardu Tomiću za ulogu Mije u filmu “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića
“Rasponom u dva vremenska perioda Bernard Tomić dojmljivo igra Miju, kojeg pratimo u njegovom odrastanju na rubu gladi. Od nezrelog gotovo nevinog zaljubljenog dječaka, do odraslog muškarca kojeg obuzima strah od smrti. Dugo ćemo pamtiti njegove prestrašene oči u mraku. Gledajući ga kako se bori pitamo se da li bi i mi postupili isto u njegovoj situaciji.”
Zlatna Arena za najbolju glavnu žensku ulogu dodjeljuje se Lani Barić za ulogu Sare u filmu “Šlager”, redatelja Nevija Marasovića.
“Sredstva koja Lana Barić koristi daleko su od predvidivosti, a u gledatelja postižu prepoznavanje svih emocija kroz koje njen lik Sare prolazi, dočaravajući tako što znači biti ljudsko biće. Lana time daje dodatnu vrijednost, ne samo ulozi koju igra, već i priči koju priča.”
Zlatna Arena za scenarij dodjeljuje se Jeleni Paljan za film “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića
“Jelena Paljen postepeno, više skrivajući nego otkrivajući s vrlo malo dijaloga, inteligentnim scenarističkim odlukama i zanimljivim filmskim jezikom izgradila je priču potresnog Karakaševog romana.”
Zlatna Arena za režiju dodjeljuje se redatelju i scenaristu Silvestru Kolbasu za film “Naša djeca”
“Silvestru Kolbasu kamera je i filmski alat, i sredstvo nošenja s emotivnim zahtjevima roditeljstva. Kamera je punokrvni protagonist filma koji razotkriva, provocira, zabavlja i štiti. Suočen s nerješivim zagonetkama roditeljstva, Kolbas rješenje traži u mijenjanju kuta snimanja. Pokušava izmaći kameru u poziciju neutralnog promatrača kako bi sagledao vlastitu ulogu u svom vlastitom životu, a onda, kad to ne uspije, poražen se vraća u osobnu perspektivu. Pritom se gledatelju potpuno izlaže, i stvara hrabro, dirljivo, toplo, razigrano, ponekad tragično, i iznimno kompleksno filmsko djelo u kojem nema granice između osobnog i filmskog, i koje emotivno razara gledatelja.”
Velika Zlatna Arena za najbolji film dodjeljuje se filmu “Proslava” redatelja Bruna Ankovića, producentica Ree Rajčić i Tine Tišljar, scenaristice Jelene Paljan i produkcijske kuće Eclectica
“‘Proslava’ je djelo koje zahtijeva potpunu koncentraciju gledatelja. Nelinearno ispričana priča svoju poantu moćno razotkriva tek pri samom kraju ostavljajući puno prostora za diskusiju. U današnje vrijeme pojačanih političkih napetosti proslava otvara iznimno potrebnu temu kako zle ideologije mogu imati nevine korijene.
U selekciji manjinskih koprodukkcija Zlatne arene dobili su:
Zlatna Arena za najbolju Hrvatsku manjinsku koprodukciju dodjeljuje se filmu “Domaćinstvo za početnike”, redatelja Gorana Stolevskog
“Tematski relevantan i suvremen film koji vješto i bogato koristi sve aspekte filmskog jezika od glumačkog ansambla, montaže, režije, zvuka, glazbe do kamere, kostima i scenarija. Iznimno dirljiv i nepredvidiv, “Domaćinstvo za početnike” postiže nevjerojatnu životnost jer u prvi plan postavlja ljude, a ne ono što ih određuje.”
Zlatna Arena za glavnu žensku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Ilinci Manolache za ulogu Angele Raducani, Bobita u filmu “Ne očekuj previše od kraja svijeta”, redatelja Radu Jude
“Na nekonvencionalan način glumica Ilinca Manolache svojom autentičnošću i snagom postiže duhovitost, pritom ne ispuštajući gledateljevu pažnju, već držeći istu u često dugim kadrovima koje obogaćuje zanimljivošću.”
Zlatna Arena za glavnu mušku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Leonu Lučevu za ulogu Mije u filmu “Radnička klasa ide u pakao” redatelja Mladena Đorđevića
“Leon Lučev neodoljivom jednostavnošću gradi duhovitost vlastitim uvjerenjem u svoju manipulaciju, zbog čega se i mi često kao publika pitamo da li on laže ili ne.”
Zlatna Arena za sporednu mušku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Vladimiru Tintoru za ulogu Tonija u filmu “Domaćinstvo za početnike”, redatelja Gorana Stolevskog
“Izuzetnom izvedbom balansirajući između nepristupačnosti i topline, Vladimir Tintor postiže nepredvidljivost lika i na taj način drži gledatelje u neprestanoj neizvjesnosti.”
Posebno priznanje dodjeljuje se posthumno Dušku Valentiću za sporednu mušku ulogu Tileta u filmu “Lost Country”, redatelja Vladimira Perišića
“Duško Valentić u vrlo ograničenom vremenu uspijeva izgraditi upečatljivu ulogu ostarjelog partijskog moćnika, kojem kontrira svojim nježnim glumačkim habitusom.”
Publika je za nagradu Zlatna vrata Pule odabrala film „Sveta obitelj“, redatelja Vlatka Vorkapića koji je dobio ocjenu 4,77, dok su kritika i novinari filmu Proslava dali ocjenu 4,5 a filmu KIX hrvatske manjinske koprodukcije, 4,8.
Uz stručni žiri i publiku filmove iz Glavnog programa procjenjuje dio akreditiranih filmskih kritičara i novinara iz kulture, i to ocjenama u rasponu od 1 do 5. Predstavljamo ocjene kritike uz napomenu da u trenutku zaključavanja tablice dio ocjena jop nije stigao, što znači da se i prosječna ocjena može promijeniti do finalne objave.
Nagrada Kino mreže
Žiri Kino mreže, predstavnika nezavisnih kinoprikazivača, dodijelio je svoje nagrade filmovima u hrvatskom i međunarodnom programu koji još nisu prikazani u kinima. Nagrada je oglašivački prostor u medijima u suradnji s partnerima portalima Telegram i Tportal te minimalan broja ekrana u prvom tjednu distribucije. Pulski filmski festival ovom suradnjom s Kino mrežom nastoji doprinijeti kvalitetnoj komunikaciji i suradnji prikazivača i distributera te konkretnim primjerom utjecati na daljnje pozitivne prakse u distribuciji filmova.
Film Proslava – program Hrvatski film
Zbog rijetko viđene uspjele adaptacije književnog djela u našoj kinematografiji, visoke glumačke izvedbe mladih glumaca, ali i novog izvedbenog sjaja glumačkih veterana, iznimne fotografije, priče čiji se rukavci stalno iznova pretapaju u koherentnu cjelinu ne gubeći na umjetničkoj snazi – nagradu Kino mreže za poticaj kinodistribucije dodjeljujemo debitantskom ostvarenju Brune Ankovića Proslava, kako bi bilo prikazano u svim kinima članicama naše mreže i došlo do što većeg broja gledatelja i u dodir, s prije svega, mladom publikom. Proslava je film u kojem je pitanje ustaškog kolaboracionizma obrađeno na možda i nikad dosad viđen način u našoj kinematografiji, duboko i u slojevima, prikazujući ono svakodnevno, obično, ruralno i siromašno, kojim se proširilo sjeme fašizma.
Film Himera – program Greater adria
Zbog poetičnosti kolorita koji podsjeća na izgubljena analogna vremena, nenadmašne fotografije, nekonvencionalne, efektne režije, isto toliko nekonvencionalnih likova koji osvajaju neposrednošću i šarolikošću – voljeli bismo da ova nagrada bude poticaj da se najnovije djelo jedne od najzanimljivih suvremenih europskih autorica, Alice Rohrwacher, gleda u našim malim nezavisnim kinima gdje će biti moguće prenijet svu ljepotu i kompleksnost njezina filmska izričaja. Himeru shvaćamo i kao upozorenje o krhkosti tisućljetne civilizacije čije tekovine, zbog ljudske pohlepe, mogu nestati u hipu.
Film Frka – posebno priznanje
Davanjem posebnog priznanja filmu Frka želimo iskazati poštovanje ovoj mladoj ekipi uz fascinaciju njihovim entuzijazmom zbog kojeg su uz minimalno financiranje uspjeli iznijeti u većini segmenata prilično solidan žanrovski film, čija redateljska i produkcijska rješenja pokazuju talent za profesionalni pristup u stvaranju filma.

Nagrade Pula PRO
TV HIT
“Za šaku jada”, autorica: Jasna Nanut
Žiri: glavna urednica Nove TV – Zrinka Jankov, urednica dramskog programa hrvatske televizije Nana Šojlev i direktorica programa RTL‑a hrvatske Ana Bižić.
Make the Scene!
Novčanu nagradu u iznosu od 10.000 eura osigurava United Media.
“Dert”, Katarina Krstić i Andrijana Zukić
Žiri: direktorica razvoja scenarija u United Media Nataša Buljan, producent Miroslav Mogorović i glumac Goran Bogdan.
Scenarij kinohita novčanu nagradu u iznosu od 10.000 eura osiguravaju Blitz i HAVC za “Projekt Palma”, autorica Daria Stilin
Posebno priznanje
Pijetao koji je pao s neba, autorica Višnje Skorin i Dijane Merdanović.
Žiri: redatelj Goran Stolevski, dramaturginja Tena Štivičić i direktorica distribucije Blitz filma i videa Ines Žuljević

Filmovi u nastanku
Novčanu nagradu u iznosu od 6.000 eura osigurava Brijuni Rivijera
“Dobra djeca”, redatelj: Filip Peruzović, produkcijska kuća: Dinaridi film
Postprodukcijske usluge u iznosu od 10.000 eura, nagradu osigurava Sleepwalker. Novčanu nagradu dobio je film “Bez zamjere”, redateljice Lucije Marčec, produkcijske kuće Akademija dramske umjetnosti Zagreb
Postprodukcijske usluge u iznosu od 3.000 eura, nagradu osigurava Teleking.
Nagradu je dobio film “Ljudi u mojoj kući”, redateljice Tatjane Božić, produkcijske kuće Lewa Productions
Žiri je bio u sljedećem sastavu: filmski selektor i predavač Nicola Marzano, direktor FMFS‑a, Alen Munitić i producent Milan Stojanović.