Još šest solidnih – 71. Pulski filmski festival „s boka“
Tekst Daniela KNAPIĆ • Fotografije iz arhiva PFF-a
Natjecateljski dio 71. Pulskog filmskog festivala okončava se večeras, 17. lipnja u 19 sati u INK‑u svečanim proglašenjem pobjednika i dodjelom Zlatnih arena. Nagrađeni će se publici u Areni pokloniti u 21.30, nakon čega će biti prikazana još dva filma izvan konkurencije za nagrade: pobjednik Cannesa “Čovjek koji nije mogao šutjeti” Nebojše Slijepčevića i “Tuesday” Daine Oniunas-Pusić.
Zahvaljujući vrlo bogatom programu nitko nije uspio odgledati sve festivalske filmove, a mi vam ovdje donosimo kratke osvrte na još šest odgledanih, koji –mimo favorita koji će najvjerojatnije odnijeti većinu nagrada i o kojima će se opširnije pisati – daju širu sliku ovogodišnje produkcije.
Iako sadržajem različiti, hrvatsko-srpskoj koprodukciji „Sunce mamino“ redatelja Mladena Đorđevića i „Sirinu“ Senada Šahmanović (ostvarenom u koprodukciji Crne Gore, Hrvatske, Albanije, Kosova, BiH i Francuske) zajednički je jedan filmski postupak koji, čini se, našim filmašima često posluži tek kao trik kojim pokrivaju nedovoljno razrađene scenarije i „tanke“ dijaloge. Nema sumnje da snimanje glavnih junaka u krupnom planu može biti vrlo efektno ako se koristi s pravom svrhom i mjerom, jer se publika u nekim situacijama doista tako može bolje uživjeti u unutarnja proživljavanja junaka. No, pretjera li se u tome rezultati mogu biti i suprotni. Za neambicioznu tinejdžersku komediju poput „Sunca maminog“ to i ne predstavlja velik problem, jer lice slađahnog tinejdžera samo po sebi privući će ciljanu publiku koja ne očekuje više od ponuđene ljubavne petljancije i malo smijeha.
Međutim, kada, kao u slučaju „Sirina“ imamo jaku temu zločina počinjenih nad muslimanima tijekom prošlog rata u Crnoj Gori i posljedica koje su oni ostavili na svijesti preživjelih, pogotovo onih koji su u to vrijeme bili djeca, stvari su malo drugačije. Ovdje stalni krupni planovi razvodnjuju i dodaju na mlakosti i neuvjerljivosti cijelom filmu. Pretjeran fokus na stalno natmureno lice glavne junakinje, uz dodatak izvjesnih nelogičnosti u samom scenariju postiže protu efekt dosade i nerazumljivosti, možda najvidljiviji u prikazu susreta dviju odvojenih sestara. Šteta, jer mogao se ovaj film, uz nježnu završnicu u kojoj se pomirene sestre voze u nepoznato, dok se u pozadini čuje „Pjevat ćemo šta nam srce zna…“ (čak i bez odraza junakinjine dojke u ogledalu kupaonice, kao i bez nategnutih peripetija oko izgradnje crkve), urezati u sjećanje publike kao dirljiva intimistička priča o bolnoj pomirenosti s prošlim stradanjima.
Zajedničko za preostala četiri odgledana filma je intenzivan apokaliptični osjećaj stvarnosti. Redatelj Igor Mirković je kao podlogu za prikaz tog osjećaja uzeo porno industriju. Glavni junaci njegovog filma „Slatka Simona“, Zeleni i Jana rade u mutnoj firmi za seks chat u Zagrebu i zavode muškarce na internetu pod lažnim identitetom Slatke Simone. Mučna je to priča o sve većoj ljudskoj otuđenosti i pogubljenosti u svijetu laži koji nas iz virtuale i TV‑a guši „seksi senzacijama“ i „samo zabavom“, držeći nas prikovane za ekrane i društvene mreže (bile one porno ili drugih predznaka), dok istovremeno ne primjećujemo ni najbliže, susrećemo se, ne prepoznajemo i mimoilazimo u nevidljivoj mreži odnosa koje stvaramo.
Ostala tri filma apokaliptičnost dodatno podcrtavaju unošenjem „nadnaravnih“ elemenata:
Film „Šalša“ (Hrvatsko-BIH-Crnogorska koprodukcija redatelja Dražena Žarkovića) prikazan sinoć u Areni, crna je zombie komedija začinjena šarmantnim dalmatinsko-srpskim pošalicama. Smještena je na udaljeni otok na kojem je JNA imala svoje bazu u kojoj su se 80 tih provodili čudni pokusi stvaranja „seruma protiv nacionalizma“. Zamijenivši pretučenog gej prijatelja, zagrebački student dolazi na taj otok brati rajčicu kod prijateljeve bake. Ona je supruga jednog od pokojnih znanstvenika koji su provodili navedene pokuse i svoje pomidore zalijeva smjesom koju je pronašla u muževom tajnom kovčegu. „Pome“ odlično napreduju, ali i pokreću pakao na otoku, jer svi koji ih konzumiraju pretvaraju se u zombije…
Još jedan film u kojem zombiji služe kao metafora za apokaliptičnost sadašnjosti je i „M“ makedonskog redatelja Vardana Tozije, čiji su glavni adut dva izvrsna mala glumca. Šuma je sve što osmogodišnji Marko poznaje, a jedina osoba koju poznaje je njegov paranoični, zaštitnički nastrojeni otac koji mu je uz dragocjenu slikovnicu jedini izvor informacija o „vanjskom“ svijetu. Život mu se iznenada mijenja kada otkrije dječaka s Downovim sindromom po imenu Miko kako živi na rubu šume. Negdje na pola filma njihov idilični šumski život prekidaju zombiji (na par mjesta ih otac spominje kao „zle“ ali i kao „izbjeglice“ !?!) Dječaci ubrzo ostaju sami, jer stradaju i Markov otac i Mikina majka, pa kreću na put kako bi pronašli „bijelu vilu“ iz slikovnice, pri čemu i Miko strada. Film, naizgled, završava happy endom, gdje Marko svoju bijelu vilu prepoznaje u vojnikinji, „lieutenant Gregorinčić“ , kako je oslovljavaju njene kolege. Ona otkriva oznaku „M“ na njegovom zapešću (koju si je dječak tumačio kao znak za „mama“) i spašava ga od ostalih koji su ga namjeravali ubiti kao zaraženog. Tu film staje i ne priča nam o svijetu u koji Marka odvode…
Neovisno o stravičnim zombijima i puno manje krvi, najbrutalniji, ali i najprecizniji u ocrtavanju mučne stvarnosti od svih navedenih je svakako film Mladena Đorđevića (koprodukcija srpskih, bugarskih, grčkih, crnogorskih, rumunjskih i hrvatskih producenata) „Radnička klasa ide u pakao“. Ova vrlo crna komedija pojačana prizivanjem „nečastivog“ smještena je negdje na jugu današnje post-privatizacijske Srbije. Tvornica u kojoj je nekad bio zaposlen cijeli grad zatvorena je nakon podmetnutog požara u kojem je skupina radnika i poginula. Upoznajemo njihove kolege koje se, nakon mnogih neuspjeha i dalje bore da se ta istina dozna i procesuira, te da se ponovno pokrene proizvodnja. No, gradske „strukture“ ih u tome koče favorizirajući kriminalne tipove koji na mjestu tvornice namjeravaju otvoriti „spalionicu otpada za ceo Balkan koji će naš grad konačno staviti na mapu Europe i sveta“ i druge koji otvaraju „boutique hotel“ namijenjen zahtjevnijoj klijenteli. Trud i protesti radnika ostaju uzaludni, sve dok se u gradu ne vrati nasljednik jednog od stradalih radnika koji im kao alternativni put nudi „grupnu terapiju“, a potom i ugovor s đavlom. Tu film polako poprima sve frenetičniji ritam i sulude se ritualne situacije nižu jedna za drugom. Međutim, puno se gore stvari pod okriljem noći događaju u spomenutom hotelu. Primjerice, poduzetni hotelijeri osmislili su i atraktivnu novu ponudu – gole djevojke polegnute na stolu služe kao podloge za ponuđene miješane nareske, te ih redovito odvoze u hladnjaču „kako se meso (poslužena salama) ne bi ohladilo“. Nakon što jedna biva unutra zaboravljena, razvija se pravi pakao, od kojeg sotonista bježi sa svim novcima koje je mogao pokupiti, a izluđeni radnici kreću prema tvornici gdje ih dočekuje veliki predizborni plakat nekog od glavešina sa sloganom „Snaga je u zajedništvu“…Apokalipso ironija na najjače.