Otvorena izložba Cinemaniac – Misliti film 2024. u galeriji Novo
Tekst Boris VINCEK • Fotografije iz arhiva PFF-a
Otvorenje izložbe Cinemaniac 2024. – Misliti film, „Stéphan Crasneanscki: Ono što ostavljamo za sobom – Iz arhiva Jean-Luca Godarda“ održano je u petak, 12. srpnja u pulskoj galeriji Novo. Na otvaranu su se brojnim prisutnima obratile kustosice Branka Benčić i Tanja Vrvilo, ravnateljica JU Pula Film Festival Tanja Miličić te voditeljica galerije Novo Marijeta Bradić.
- Ovo jer prvo izdanje Cinemaniaca koje se odvija u suradnji sa galerijom Novo, a radi se o izložbi francuskog multidisciplinarnog autora Stéphana Crasneansckog. Izložba je inače prvi put predstavljena u Muzeju moderne i suvremena umjetnosti u Rijeci, potom isto tako u Apoteci u Vodnjanu, u nešto sažetijem obimu. Inače obuhvaća sadržajno niz različitih radova koji su nastali na temelju osobnog Godardovog arhiva. Sa mnom su ovdje večeras ravnateljica Pula Film Festivala Tanja Miličić i kustosice ove izložbe Branka Benčić i Tanja Vrvilo. Inače sa Brankom, udrugom Metamedij i galerija Novo ima već mnoštvo suradnji, a ove godine u veljači smo predstavili jednu publikaciju koju smo zajedno radili. Prije nego što prepustim riječ njima, željela bih samo zahvaliti i čestitati organizatorima izložbe. To su prije svega Apoteka u suradnji s MMSU-om Rijeka zatim Festivalom filmske mutacije, potom naravno Pula Film Festivalom i udrugom Metamedi i našim partnerima ove galerije, a to su udruge Atanor, Faro 11 i Labin Art Express, kazala je Bradić i napomenula da izložba ostaje otvorena do 21. srpnja.
Ravnateljica Miličić se također zahvalila kustosicama i galeriji Novo.
- Cinemaniac je putovao po različitim lokacijama tijekom godina, ali ono što mi je jako zanimljivo, sada kad puno pričamo o različitim obljetnicama, je da je Cinemaniac od 2002. aktivan na Pulskom filmskom festivalu – kada Javna ustanova Pula Film Festival još nije ni postojala. Dakle, svaka čast Branki i svaka čast inicijativi da se film promatra iz neke druge perspektive i da se gledateljima pruži mogućnost da promišljaju film na jedan drugi način. Festival u principu ima samo veliku sreću što je Branka kao autorica odlučila ovu izložbu ovdje organizirati i zahvaljujem svima koji su u tome sudjelovali, kazala je Miličić.
Branka Benčić je napomenula kako je bilo neobično zanimljivo useliti se u galeriju Novo preko puta festivalskog centra koji je u Domu branitelja.
- Za ovaj projekt trebalo je uspostaviti mrežu suradnje, a to obogaćuje svih nas, pruža nam više vidljivosti, ali i neke prostore za učenje i za interpretacije. Izložba koja je pred nama dolazi iz Riječkog muzeja u ponešto proširenoj verziji. Mene je u stvari inspirirao jedan citat Waltera Benjamina „Unpacking my library“ gdje sam nekako povezala upravo raspakiravanje Godardovih kutija, Godardovog arhiva od strane višemedijskog umjetnika Stéphana Crasneansckog na način kako Benjamin, kad razotkriva tu svoju biblioteku, govori o anticipaciji i o nekoj znatiželji dok otkriva klapne kutija. Ovdje oko nas su različiti procesi prijenosa i remedijetizacije kao oblika kulturne reaproprijacije, ali i prelaženja iz jednog medija u drugi na način da kroz nizove fragmenata, transparencija i slojeva i povijesti umjetnosti i povijesti filma ovaj začuđujući Godardov arhiv zapakiran u kutijama u garaži postaje mjesto koje nam pokazuje i istraživačke procese i literaturu i u biti i rad i mišljenje ovog velikog redatelja. Danas zahvaljujući ovoj izložbi možemo kroz brojne slojeve kolaža i kutija, doprijeti do neizmjerne riznice i bogatstva Godardovog nasljeđa, kazala je Benčić i predala riječ kustosici Vrvilo.
- Hvala Branka na ovoj sada već dvogodišnjoj suradnji s onim što smo u početku zvali Godardove kutije koje je Stéphan Crasneanscki gotovo slučajno otkrio tragajući za zvukom iz neupotrjebljenih Godardovih magnetofonskih i filmskih vrpci, htijući napraviti zajedno sa svojim kolektivom za zvuk, Soundwalk kolektivom, zvučni rad. Međutim, došavši u to veliko skladište, koje je zapravo skladište francuske filmske kompanije Wild Bunch, on je otkrio nepregledno more kutija i različite vrste odbačenog materijala, od montažnog stola, od odbačenih montažnih aparata za montiranje zvuka, sve do odbačenih vrpci – sve ono što je on nazvao mrtvim prirodama – i našao je taj jedan niz stotine kutija koje je onda uz dopuštenje Godardovih suradnika krenuo otvarati. Te su ga kutije potakle na snimanje prve serije fotografija za vlastiti rad iz koje je nastala izložba od 164 fotografija 2016. godine u Francuskoj. Istovremeno je iz te zbirke fotografije nastala i jedna predivna knjiga umjetnika koja na izvanredan način klasificira ono što Godard nije klasificirao, kazala je Vrvilo
Ona j dodala da Godard te kutije nije ostavio za sobom kao neku ostavštinu, već kao ostavštinu za života, namjeravajući nastaviti dalje s nekim novim početkom, krenuti iz tabule rase i odbaciti ono što mu je u tom trenutku bilo kao svojevrsni teret.
- Godarda taj materijal nije zanimao jer je s njim radio već 20 godina i nije želio nastaviti dalje. U sklopu ove izložbe možete vidjeti 13 fotografija od prije spomenute serije od njih 164, zatim film koji je snimljen u prostoru tog skladišta gdje su sačuvane sve te kutije. Ono na što vam posebno želim privući pozornost, je da obratite pažnju na zvuk tog filma, na taj žamor. Izložba ima još jedan mali video koji otvara četvrtu izložbu koju ćemo raditi u Zagrebu, jer pripada drugom ciklusu koji se zove Evidence/Tragovi sa Patti Smith i Charlotte Gainsbourg. Mali film koji imate priliku vidjeti zove se „Četiri kardinalna vremena“ i ulazi u seriju tragičkih pjesnika i sudbina, a u ovom slučaju je to René Daumal, kazala je Vrvilo.
Stéphan Crasneanscki je francuski multidisciplinarni umjetnik, razvijajući konceptualne, transnacionalne, izvedbene, diskurzivne umjetničke prakse u različitim medijima – od umjetničkih instalacija, plesa, glazbe i filma do knjiga, analognih i digitalnih nosača zvuka. Među suradnicima bili su: Patti Smith, Abel Ferrara, Jean-Luc Godard, Jean-Luc Nancy, Charlotte Gainsbourg, Nan Goldin, Willem Dafoe, Wim Wenders, Jean Nouvel, Isabelle Adjani, Catherine Deneuve, Isabelle Huppert. Izlagao je u međunarodni institucijama poput Opéra de Lyon, KW Institute of Contemporary Art, Barbican Centre, Berghain, Centre Georges Pompidou, MUDAM, MuCEM, Museo Madre, New Museum, Palazzo Reale Milan, documenta14 u Ateni i Kasselu, Manifesta 12 Palermo i dr.