6. Reli po galerijama – prilika za razgled pulskih izložbi
Tekst i fotografije Paola ALBERTINI • Ostale fotografije iz arhiva galerije Novo i SUR-a
Po 6. put u Puli se 26. listopada održao Reli po galerijama koji je donio priliku za razgled pulskih izložbi koje su doista raznovrsne, a ima ih mnogo. Reli po galerijama je manifestacija koja okuplja i mapira galerije u hrvatskim gradovima kako bi umjetnicima i umjetničkim prostorima pružila veću vidljivost. Uz naljepnice koje su se lijepile n kartu s galerijama, moguće je bilo i skinuti aplikaciju RPG web aplikaciju i osvojiti „povelju za spas kulture“.
U programu je ove godine sudjelovalo 15 galerija: HUiU u kojem se uzimala mapa, Studentska galerija, Rock galerija, Galerija C8, bonus lokacija Prozor u prošlost, Galerija Novo, Makina, Kino Valli, Galerija Amfiteatar, Hermana, Srpski kulturni centar, Gradska galerija, Muzejsko – galerijski prostor Sv. Srca i Dnevni boravak DC Rojc gdje je bila i završna fešta.
HUiU je predstavio izložbu “Moranje je stil života” umjetnice Eni Blašković i kustosice Stephanie Peršić. Čini ono što moraš da bi mogao činiti ono što želiš – no u kojoj mjeri? Glavna je premisa ovog rada. Sputana vlastitim životnim okolnostima, ritmom načina života i dinamikom poslovno-privatnih segmenata, autorica reagira umjetničkim sredstvima vraćanjem fokusa na osobno. Rad je nastao kao istraživanje teme „moranja“ provlačenjem i analiziranjem pitanja o (ne)adekvatno postavljenim prioritetima, zapostavljanju i odgađanju obaveza, postavljanju svojih želja i potreba spram tuđih očekivanja, društvenim uvjetovanostima kao polazištu iskrivljenih paradigmi, te, u konačnici, takav utjecaj na (mentalno) zdravlje. Cilj ovog istraživanja poticanje je samorefleksije kod publike, ispitanika i autorice.
Nika Vitković predstavlja svoju prvu samostalnu izložbu Odraz slojeva u galeriji Studentski, a Reli je bila prilika da se i ona razgleda. Autorica svoj boravak u prirodi meditativno prenosi na platna istražujući suptilne osjećaje nježnosti i smirenosti, koristeći minimalistički pristup boji i formi. Inspiraciju pronalazi boravakom na labinskoj Dubrovi gdje slike odašilju poruku važnosti pronalaženja ravnoteže u jednostavnim trenucima.
Galerija foajea Kina Valli donijela je izložbu filmskih plakata “15xB2 II” Sare Kern Gaćeša i Nevena Udovičića, umjetničko-dizajnerskog dvojca koji djeluje na relaciji Istra-Zagreb. Prigodno ambijentu, tema izložbe su filmski plakati koji obuhvaćaju najrazličitije naslove, počevši od 1940-ih pa do filmova koji su nedavno igrali u kinima. Bilo da su nastajali po narudžbi za filmsku industriju ili kao samoinicirane posvete dragim filmovima, izloženi radovi odražavaju strast prema sedmoj umjetnosti i podsjećaju nas da medij plakata, iako ga danas češće susrećemo digitalno nego na ulicama, i dalje zadržava svoju relevantnost.
Galerija Makina ugostila je izložbu Pleme, fotografsko djelo njemačko-hrvatskog umjetnika Matthiassa Dürra koja istražuje složene teme identiteta, naslijeđa i pripadnosti. Izložba ističe krhku stvarnost queer vidljivosti: potrebu za izražavanjem i otvorenošću uz istovremenu potrebu (pritisak?) skrivanja. Dürr prikazuje stalnu igru između otvorenosti i zaštite, vidljivosti i nevidljivosti, koje neprestano oblikuju živote queer osoba.
Srpski kulturni centar imao je otvorenje izložbe Made In Fabrika Fotografa 11 kustosice Aleksandre Popovič Petković koja je predstavila 30 autora Kluba ljubitelja fotografije Fabrika Fotografa. Galerija Hermana donijela je izbor radova iz stalnog postava. Galerija Amfiteatar ima izložbu: “Rimsko zlatno prstenje iz fundusa Arheološkog muzeja u Zagrebu” Nikolete Perok koja je od svog otvorenja imala velik interes.
Na izložbi Rimsko zlatno prstenje iz fundusa Arheološkog muzeja u Zagrebu predstavljeno je 65 primjeraka rimskog zlatnog prstenja, a koje čini dio Zbirke rimskog srebrnog i zlatnog nakita iz fundusa Arheološkog muzeja u Zagrebu. Većina prstenja dospjela je u Muzej otkupom ili kao dar, s raznih antičkih lokaliteta (Siscia, Asseria, Viminacium, Sirmium, Burgenae i dr.) Najviše primjeraka potječe s područja nekadašnje rimske provincije Panonije, od kojih je gotovo polovica iz Siska. Većinom se radi o slučajnim nalazima, a dospjeli su u Muzej zahvaljujući muzejskim povjerenicima. Oblici prstenja variraju od vrlo jednostavnih do onih bogato ukrašenih gemama, filigranom i granulacijom, a odražavaju tendencije u oblikovanju i postupne promjene u modi prisutne diljem Carstva u razdoblju od 1. do 4. stoljeća.
Galerija C8 predstavlja izložbu “Marijan Detoni: od skice do matrice” Antonije Došen. Izložba prikazuje grafičko stvaralaštvo istaknutog hrvatskog slikara i grafičara Marijana Detonija, a čine ju poznati linorezi iz jedne od najvažnijih grafičkih mapa hrvatske međuratne umjetnosti „Ljudi sa Seine“ iz 1934. godine te dosad rijetko viđenu linoreznu grafičku mapu „Tračnice“ iz 1941. godine. Jedinstvena je to prilika za upoznavanje javnosti s rasponima Detonijeva grafičkog stvaralaštva koji je na medij grafike nevjerojatnom tehnikom prenosio i dočarao atmosferu svakodnevice ljudi u jeku ekonomske krize kroz prizore, otpuštenih, gladnih i nezaposlenih, kao i prikaze putovanja i stradanja.
Prozor u prošlost donosi izložbu “Reljefni prikazi na dvama primjerima korintskih zdjela” Tomislava Franića koja predstavlja izvanredne korintske posude, koje su pronađene 2005. godine u Kandlerovoj ulici u Puli. Posude su nakon pronalaska rekonstruirane i sada su predstavljene javnosti kroz ovu posebnu izložbu. Korintske posude nazivaju se tako prema mjestu svoje proizvodnje i prema velikom broju pronađenih ulomaka u Korintu. Radi se o rimskim reljefnim posudama cilindričnog oblika, ukrašenima reljefnim frizom na sredini stjenke, a proizvodile su se od druge polovice 2. stoljeća do početka 4. stoljeća.
Rock galerija predstavila je Pula Rock History _sjećanja – memories, izložbu fotografija o pulskim rock glazbenicima kojih više nema među nama, dok je Gradska Galerija Pula predstavilaa izložba crteža: “Animalije” Antuna Motike.
“S današnjeg vremenskog odmaka razvidno je kako su ti crteži bili oblik autonomne umjetničke prakse (riječ je o više tisuća crteža većeg i manjeg formata) koja je osim vježbe ruke, stvarala i preduvjete za novu oblikovnu sintaksu, koja će 50-ih i 60-ih doći podjednako do izražaja u Motikinim crtežima, projektima i eksperimentima, slikama i skulpturama…“
Muzejsko – galerijski prostor Sveta Srca ima izložbu “S pogledom na more: Rimska vila u Valbandonu” Aleksandre Mahić Sinovčić i Ide Koncani Uhač. Izložba prikazuje izuzetne nalaze otkrivene tijekom zaštitnog arheološkog nadzora 2022. godine na sjevernoj obali uvale Valbandon, u prvom redu kamenu dekorativnu plastiku i arhitektonske elemente koji su pripadali rimskoj vili.
Rimska vila u Valbandonu, smještena na sjevernoj i južnoj strani uvale, pripisuje se luksuznom maritimnom zdanju u kojem je život trajao od 1. stoljeća pr. Kr. do 5. stoljeća. Na izložbi su, osim kamenih spomenika, predstavljeni i drugi nalazi poput građevinskih i dekorativnih elementa, posuđa, raznolikih uporabnih predmeta te arheobotanički nalazi koji se čuvaju u fundusu muzeja. Uz suvremenu tehnologiju, predstavljena je vizualizacija pojedinih prostorija vile, pružajući uvid u njihov izgled i atmosferu.
Galerija Novo donosi izložbu “Pod korom” Branimira Štivića. „Pod korom“ je umjetničko-istraživački projekt parazitskih kukaca iz porodice potkornjaka (lat. ipidae) i strojne reprodukcije artefakata pronađenih u šumama diljem hrvatske. Ostaci hranjenja drvnim materijalom i kore stabala paraziti ostavljaju trag nalik na tipografske elemente koje autor oblikuje u vrstu asemičkog rukopisa. Glavna ideja ovoga rada je iz prirodnih uzoraka izgriženog drveta proizvesti računalne modele koji će se nakon obrade ponovno reproducirati i materijalizirati, te tako zatvoriti cikličnu akciju kroz krug priroda-čovjek-tehnologija u okviru suvremenog umjetničkog konteksta.
Dnevni boravak DC‑a Rojc dan prije Relija otvorio je izložbu „Zapuštene forme“ Petara Šćulca koja se mogla razgledati, a Monteparadiso i dvoršte DC Rojca bila su zadnja lokacija manifestacije, a predstavljaju izložbu “Zašto pijetao urliče mjesecu?” mladog pulskog umjetnika Raoula Marinija i kreativnu radionicu izrade diploma tehnikom plošnog tiska.
Tamo je bio i after party Beats & Treats Vol.1. Za Warm Up zaduženi su bili Don g i Denny The Buthcer, koji će vrtiti ziku prije partija za vrijeme Vinyl Marketa i dodjele diploma. Naime, Beats & Treats Jedinstveni događaj koji donosi savršen spoj muzike, street food‑a i urbane kulture.
Event se u večernjim satima preselio u prostor Monte Paradiso kluba gdje su iza gramofona bili DJ Sunny Sun iz Slovenije te Dj-evi Kool S i 207 aka Big Pookie, koji će za vas vrtiti probrane trake 90’s hip hop zvuka. Okuplja muzičke entuzijaste koji su tom prilikom izložili dio svoje kolekcije na prvom pulskom vinil marketu tog tipa.