Životodajni kaos
(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Otvorena izložba „Nicanje iz tame“ Margerite Rakić
Tekst Daniela KNAPIĆ • Fotografije D. KNAPIĆ i privatna arhiva autorice
Izložba naslovljena “Nicanje iz tame”, mlade Puljanke Margerite Rakić, otvorena je u petak, 14. ožujka u pulskoj galeriji HDLU‑a Istre. Nakon izložbe “Slike kao tragovi bajke“ kojom se 2019. prvi put samostalno predstavila u novigradskoj galeriji „Rigo“, ovo je njena druga samostalna izložba i prva u rodnom gradu. Mlada umjetnica izložbu je posvetila svojoj nedavno preminuloj majci, zahvalivši joj na tome što joj je uvijek bila podrška, poticala ju je i vjerovala u njenu darovitost, te je i najzaslužnija za njen životni poziv, pa i za ovu izložbu koju na žalost nije doživjela.

Uz predsjednika HDLU‑a Istre Milana Marina, koji je uputio zahvale svima koji podržavaju rad Društva, na otvorenju je govorila i povjesničarka umjetnosti i etnologinja Kristina Tamara Franić, ujedno autorica osvrta u katalogu izložbe. Izrazila je zadovoljstvo što se Margerita odlučila na samostalnu izložbu, jer smatra da je njen rad izuzetno kvalitetan, drugačiji i inovativan: „Ona je razvila svoj vlastiti stil i stvarno ima što pokazati. Njen osobni slikarski potpis je izražavanje u toj akromatskoj skali svih nijansi sive, tamne i svijetle i maksimalno je apsolvirala tehniku slikanja ugljenom. Minucioznim radom stvara sliku, formu, izvlači dubine iz tog crnila. Najbitnije je što ne robuje formi i ne slika forme radi, nego koristi svijet flore kako bi izrazila svoj filozofski narativ i pogled na svijet.“

„Margerita je zaokupljena promišljanjem stvaranja svijeta koji je u mnogim mitovima i religijama nastao iz kaosa i tame“, naglasila je Franić, a to nam je u kraćem razgovoru potvrdila i sama autorica, ispričavši kako se izloženi ciklus nadovezuje na njen diplomski rad nazvan „Kaos i kreacija kao likovni problem“. Rad je obranila 2022. godine na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci pod mentorstvom red. prof. art Siniše Majkusa i izv.prof.dr.sc. Katarine Rukavine. To joj je druga akademska titula stečena na toj Akademiji, gdje je još 2015. postala magistra primijenjenih umjetnosti. Naime, budući se nakon prve diplome pored kostimografskih najviše bavila raznim pedagoškim poslovima, bilo kroz razne radionice bilo na zamjenama za predmet Likovne kulture u mnogim školama, a kako stalnog posla „nije bilo na vidiku“ odlučila se za dodatni studij, te je tako 2022. stekla i zvanje magistre likovne pedagogije.

U istraživanje za taj drugi diplomski, ispričala nam je Margerita, krenula je čitanjem i uspoređivanjem inspirativnih mitova o postanku prisutnih u mitologijama diljem svijeta. Zapazila je da u njima opis stvaranja obično započinje nekom vrstom kaosa, bilo da se on prikazuje kao mrak ili noć, praznina ili ponor koji zjapi, kao voda ili neorganizirano djelovanje vode ili vatre ili kao bezoblično stanje materije u kozmičkom jajetu… „U tumačenju Nataše Krajcar pronašla sam objašnjenje Kaosa, božanstva iz kojeg sve nastaje kao „sadržajno potencijalne mase“, što mi je bilo interesantno u formiranju ideje vodilje ovog ciklusa. Kako me, u šetnjama prirodom, privlače prizori biljaka koje izranjaju iz te sjenovite tame, spojila sam ih s tim mitološkim tumačenjem. Stoga u mojoj likovnoj interpretaciji taj kaos, to ishodište kreacije predstavljam kao tamu, iz koje niče biljni svijet kao simbol života, rasta i kreacije. Kao tehniku rada odabirem prirodni ugljen na natron odnosno pak papiru i crnu boju ugljena zbog njene povezanosti s mitološkim tumačenjem kaosa, ali i zbog dualnosti njene simbolike. Naime, crna se definira kao boja pra-tvari, istinskog kaosa i vodenih dubina, no simbolika joj je dualna jer s jedne strane predstavlja podzemni svijet i vezu sa smrti, dok s druge ukazuje i na plodnost zemlje i njenu sposobnost stvaranja novog života.“

„U principu se svi slažemo u tome da je svijet nastao iz kaosa, iz neke tame“, rekla je na otvorenju Kristina Tamara Franić. „Za nekog je to Bog koji stvara svijet, za neke su to neke energije, moderna fizika sve više priznaje multidimenzionalnost svemira i sve više se bavi tom tamnom tvari koja više nije tama u kojoj ničega nema, nego su u njoj skriveni ogromni potencijali, ogromne energije. Margeritu je ta tama privukla upravo kao veliki potencijal stvaranja života i svijeta. Iz tamnog thanatosa dolazimo do erosa, do života, do onog filozofskog aspekta borbe da život pobijedi smrt, da svjetlost pobijedi tamu. Iz totalne likovne skromnosti, jer nije se lako izražavati u toj akromatskoj skali boja koja je za većinu i dosta neatraktivna, bez kolorizma i pripadajuće ekspresivnosti, Margerita slijedi svoj stil, svoju slikarsku filozofiju. U tome je jedinstvena i polako nas osvaja upravo tim narativom. Kad dođete do njene slike, prvo vidite svjetlo i tamu, nekakvu formu, lišće, trnje, trstike… Dubina tame uvlači vas u narativ slike koji vam potom pobuđuje osjećaje spokoja, mira i dubinskog promišljanja koji stoje iza svakog Margeritinog rada.“

Dodajmo za kraj i zaključni pasus iz recenzije u katalogu izložbe: „Cilj svakog života je smrt, iako nagon života teži prisili obnavljanja. U toj igri i hodu prema smrti eros se suprotstavlja smrti u nagonskom spajanju jednog bića s drugim, jedne duše s drugom, što je umjetnica instinktivno ikonografski interpretirala u isprepletenoj matrici biljaka, gdje svaki list možemo protumačiti kao pojedinu dušu, a krošnju ili splet biljaka kao matricu vrlo krhke stvarnosti. Svaka njena slika simbolizira transcendiranje i uskrsavanje u nad-individualni život pra-bitka. To je snažna poruka kako se nalazimo u beskonačnom ciklusu stvaranja i umiranja, a iznad svega je vječnost.“
Izložba “Nicanje iz tame” u galeriji HDLU‑a Istre ostaje otvorena do 4. travnja.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.