Izložba skulptura “Prije leta” Ivane Postić u HUIU galeriji
B. V.
Otvorenje izložbe skulptura “Prije leta” Ivane Postić bit će održano u četvrtak, 10. travnja u 19 sati, u pulskoj HUIU galeriji.
„Kad su prve Ivanine ptice u drvu predstavljene na skupnoj izložbi primorsko-goranskih kipara u riječkoj galeriji Kortil (2022.) i po – tom postavljene u prostor (Fužine i Lokve), bilo je očito da njezino djelo budi ne samo zanimanje, već i poštovanje. Prepoznata je kao nadarena kiparica koja poručuje da je ne zanima priča ni dosjetka ni trendovsko preslagivanje kiparskih mogućnosti, da njezina tematska i oblikovna traženja teže elementarnosti, jednostavnosti, sažimanju, zaokruženoj oblikovnosti forme. I kad površinu aktivira grafizmom i kolorističkim intervencijama, efektima koji doprinose ekspresiji i plastičnom intenzitetu djela, ne gubi temeljnu misao. Dakle, ne odvaja skulpturu od kromatskog i crtačkog, boja i crtež postoje na površini skulpture, ali bez forme. Ondje gdje se gledaju kao aktivni elementi, pojačavaju temu. Do načela koja je vode, nije došla bez muke.

„Za njezino kiparsko formiranje zaslužna je Akademija za likovno umetnost in oblikovanje u Ljubljani. Kao studentica, eksperimentirala je raznim materijalima (stiropor, gips, papir, epoksidna smola). Učila je ona i od prirode i od djece i od velikih majstora modernizma. U njezinoj imaginaciji ptica nije stvorena samo za let, već i za zamišljanje leta. Kiparskim jezikom rečeno, ptica može letjeti i istodobno ostati na mjestu (nepokretna) ako je to ideja o ptici, ako je ta ideja ostvarena kiparskom sposobnošću oblikovanja, ako je to skulptura s uvjerljivom unutarnjom snagom i mjerom života. Ivana ima jasan stav o tome da skulptura mora imati motiv i umjetnički sadržaj, misaonu i oblikovnu kiparsku narav. I logiku i red. Da dobro kiparstvo mora pulsirati unutarnjim životom. Iznaći svoj najjači oblik ekspresije. Zatvorene volumene apstraktne geometrijske modelacije ostvaruje bez velikih kretnji, bez dramatičnih rezova, smireno, promišljeno, fluidno. Bez likovnih fraza. Takav način promiče u svoj stil. Napetost pojačava kretanjem veličina, okomitim i vodoravnim. Vertikalne forme otvaraju put u visinu. Odišu energijom koja iz ishodišta produžuje okomitost (i rast) stabla pa se može reći da je kreativnim činom minulom životu dala opstojnost nove forme.
„Ovom izložbom želi ukazati na narav svojega kiparskog djela, na svoje najvidljivije putove oblikovanja u drvu. Na ono što mi, tumači njezine forme, vidimo u odnosima likovnih elemenata (u volumenu i plohi, u simetriji, proporciji i ritmu, u svjetlu i sjeni, u boji i grafičkim urezima na površini). U vedroj otvorenosti postupaka i u radosti igre. U nastojanju da sve bude cjelovito, dorađeno, osmišljeno unutarnjom napetošću. Cjelovito prije svega. To su samo vidljivi ulozi. O nevidljivima, primjerice, o dodiru s materijalom, o osjećaju drva pod prstima, o taktilnom dojmu mekog, toplog, prisnog, o traženju pravih rješenja, o tome koliko je sebe ugradila u dijalog s formom, koliko je sebe naselila u pitanja i dvojbe, o tome ja ne mogu svjedočiti. Ali njezine skulpture mogu. Još i ovo: važno joj je prepoznati karakter drva, kiparski materijal koji mora savladati, ali tako da poštuje zbijenost jezgre i organične strukture godova i čvorova. Valjda zato nikada ne dopušta svojim pticama da se bilo kojim dijelom tijela udalje od svojega drvenog središta. Razaznajemo dva smjera u njezinom kiparstvu: jedan, zatvaranje oblika u zadane prostorne dimenzije i drugi, organiziranje oblika u svojevrsnu scenu tako da cjelina ne dovodi u pitanje individualnost pojedinog elementa, a svaki element zadržava sliku cjeline. Pritom stvara priču koja priča nju, kiparicu. Organizacijom prizora motritelju nudi scenski prizor, dojmljiv u očitovanju razloga oku – pljenosti oblika. Kada će neki oblici postati višečlana skulptura, odlučuje autorica sama.
„Zaustavimo na čas pogled na višečlanoj skulpturi 3 u krug (2023.). Gledamo je kao jedinstvenu cjelinu s tri okomita elementa povezana u kružni red. Elementi su odvojeni od tla tankim željeznim nosačima koji podržavaju drvenu masu, stilizirano tijelo ptice. Riječ je o djelu kiparice sa smislom za nijanse i emotivne implikacije, za nježne modelacije i plastične valere. Nije li baš tirkizni dodatak plohi (uz prirodnu boju drva jedina boja) najdojmljivije i najhrabrije rješenje? Umije pronaći finoću odnosa među oblicima, zahvatiti ono što skulpturu čini skulpturom. Zanimljivo je i njezino odstupanje od statičnog frontalnog stava da bi djelu dala središnji aspekt, a motritelja prisilila na kretanje i mijenjanje kuta gledanja.
„Njezina ruka dobro se nosi i s kamenom. U kamenim pticama Par linija (2023.) zadržala je temu i perfekcionističko oblikovanje reducirane forme, ali intervencije na plohi su drugačije: pojavilo se oslikavanje linijskim strukturama. Oslikavanje kamena? Ništa čudno, kaže Ivana, pa i stari Egipćani i Grci su bojali kamene skulpture. Linijski crtež nas vodi po skulpturi, mijenja formu, naglašava plohu, prisiljava naš pogled na kretanje. Uz to, skulpturu izdaleka čini vidljivom. Zna ona koliko je važno biti iskren i izvoran u dijalogu s formom. I odgovoran, prije svega, prema sebi i svome vremenu. I koliki je izazov živjeti od kiparstva. Uza sve suvremene trendove i materijale, izabrala je najtradicionalnije materijale i kiparske postupke, afirmaciju forme i formalnih odnosa. Ovom izložbom predstavila se kao kiparica ozbiljnih ciljeva i zahtjeva. Koja ima svoje razloge i odgovore na pitanja kako ostvariti sebe. I formu koja će znati trajati“, piše Branka Arh u katalogu izložbe.
Ivana Postić je završila Srednju školu za primijenjenu umjetnost u Rijeci. Diplomirala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje u Ljubljani 2016. Članica HDLU Rijeka. Izlaže od 2003. Sudjelovala na više samostalnih i skupnih izložaba. Surađuje s više muzeja i galerija u pripremi izložaka za stalne postave (Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka, Ustanova u kulturi Dr. Ivan Kostrenčić – Crikvenica, Muzej Domovinskog rata – Karlovac, Gradski muzej Virovitica, TIC Velika gorica). Živi i radi u Istri.
Izložba se može razgledati do 1. svibnja, od ponedjeljka do petka, od 10 do 14 te od 16 do 20 sati, a financirana je sredstvima Odjela za kulturu Grada Pule, Odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije, Ministarstva kulture i medija RH i Zaklade Kultura nova.