Kulturna politika Istarske županije – perspektive kandidata za župana Borisa Miletića
Tekst Boris VINCEK • Fotografije iz arhiva Kulturistre
Ususret ovogodišnjim lokalnim izborima, portal Kulturistra.hr je svim kandidatima za župana Istarske županije koji su službeno objavili svoju kandidaturu poslao pitanja za intervjue putem kojih želimo doznati nešto više o njihovim programima u domeni kulture. Svim smo kandidatima postavili ista pitanja koja su oblikovana na temelju ključnih strateških smjernica razvoja kulture Istarske županije i globalnih kulturnih dilema. Intervjue objavljujemo redoslijedom primitka odgovora i nakon finalne autorizacije kandidata. Ista ćemo pitanja proslijediti i ostalim mogućim kandidatima kada njihova kandidatura postane službena. U nastavku je intervju sa sadašnjim županom i kandidatom za župana u sljedećem mandatu Borisom Miletićem.

Smatrate li da kulturna politika treba biti usmjerena prvenstveno na razvoj umjetničkih formi i profesionalne kulturne produkcije ili bi trebala uključivati šire aspekte svakodnevnog života i sudjelovanja građana? Kako biste to uravnotežili u Istarskoj županiji?
- Smatram da je potrebno je pronaći kvalitetnu ravnotežu između profesionalne kulturne umjetničke produkcije, kvalitetnog amaterskog stvaralaštva i uključivanja građanstva u kulturu bilo kao aktera, stvaratelja kulture ili publike, naravno ovisno o afinitetima pojedinca. Kultura nas obogaćuje i oplemenjuje i kao pojedince i kao društvo u cjelini. Kultura u širem smislu riječi je i prihvaćanje vrijednosti poput multikulturalnosti, dvojezičnosti i poštivanja različitosti u svakodnevnom životu, što je Istarska županija-Regione Istriana u mome mandatu aktivno poticala raznim projektima i programima kroz koje smo financirali mlade, film, produkciju i sl. Daljnji smjer razvoja istarske kulture definirali smo i s usvojenim Planom razvoja kulture za razdoblje 2024. – 2029.
Trebaju li kulturne institucije u Istri biti pod većom kontrolom regionalne vlasti ili biste podržali veću autonomiju i neovisnost u njihovom upravljanju? Smatrate li da je trenutni model upravljanja učinkovit?
- Zakonski je propisano kojim je institucijama Istarska županija-Regione Istriana osnivač i kako sustav mora funkcionirati. Dakle, govorimo o Povijesnom i pomorskom muzeju Istre, Etnografskom muzeju istre, Muzeju suvremene umjetnosti Istre i Istarskoj kulturnoj agenciji i Županija navedene ustanove potpomaže financijski te imenuje Upravna vijeće gdje je propisano. Upravna vijeća biraju se na Javnom pozivu i u njima su nestranački stručnjaci te ona zajedno s ravnateljem/ravnateljicom imaju autonomiju u upravljanju. U bilo kojem sustavu, pa tako i kad govorimo o ustanovama u kulturi, sustav je učinkovit koliko su osobe na upravljačkim funkcijama kvalitetne i stručne. Konkretno za prethodno spomenute muzeje i IKA‑u ocijenio bih ih kvalitetnima i učinkovitima što potvrđuju nagrade koje ustanove dobivaju na nacionalnoj razini, EU projekti u koje su uključene te broj posjetitelja, broj izložbi, kao i medijska popraćenost njihovih aktivnosti. No, u svemu se treba kontinuirano podizati letvica kreativnosti i inovativnosti te raditi na dodatnim unapređenju.

Treba li Istarska županija davati prioritet velikim, prestižnim kulturnim projektima s međunarodnim značajem ili bi naglasak trebao biti na podršci lokalnim i zajedničkim kulturnim inicijativama? Kako biste balansirali ta dva pristupa?
- Oba su segmenta značajna, a idealno je kada se isprepliću ili proizlaze jedno iz drugog. Sjetimo se projekata koji su počeli kao lokalni, a postali su međunarodno relevantni poput Sajma knjige u Istri, Mediteranskog kiparskog simpozija, Bijenala industrijske umjetnosti, Festivala Visualia itd.
Za male sredine njihovi su lokalni projekti jednako bitni, ako ne i bitniji od velikih međunarodnih projekata jer oni također značajno oblikuju i čuvaju identitet i upravo zato ih potičemo. Ravnotežu između njih ostvarujemo putem javnih poziva s jasno definiranim kriterijima koje je donijela struka, odnosno Kulturna vijeća kojim imamo 7, a čiji su članovi, također, birani putem javnih natječaja.
Kako biste uskladili potrebu za kulturnim sadržajima koji privlače turiste s kulturnim programima koji su primarno namijenjeni lokalnom stanovništvu? Koje biste mehanizme koristili za ravnotežu?
- Kulturno stvaralaštvo mora biti prvenstveno usmjereno prema domicilnom stanovništvu neovisno o kojem se segmentu kulture radi (manifestacije, očuvanje baštine itd.), a turisti su dobrodošli jer ukoliko je kultura kvalitetna i zanimljiva lokalnom stanovništvu ona će privući i zaintrigirati i goste. U tom pogledu, treba omogućiti domaćim stvarateljima kulture (glazbenicima, KUD-ovima, slikarima i dr.) predstavljanje svojeg stvaralaštva turistima i za to biti primjereno honorirani od strane turističkih zajednica ili hotelijerskih kuća, što je moguće postići godišnjim dogovorima. Navedeni vid suradnje negdje već i postoji, dakle između domaćih umjetnika ili kulturnih amatera i turističke industrije.

Kako biste podržali razvoj kulturnih i kreativnih industrija u Istri? Planirate li specifične mjere ili fondove za poticanje kreativnog poduzetništva?
Razvoj kulturnih i kreativnih industrija je moguće postići stvaranjem sustava u kojem se nalaze zainteresirane strane, što se i počelo činiti u suradnji sa Hrvatskom gospodarskom komorom – Županijskom komorom Pula. Nadalje, naša Istarska kulturna agencija je, isto tako, provela niz inicijativa i projekata u koje su uključeni i dionici kreativnih i kulturnih industrija, npr. u istraživanje „Mapiranje sektora kreativnih kulturnih industrija u Istarskoj županiji“. Javnim pozivima moguće je dodjeljivati sredstva, što se i sada čini, a u dogovoru s gradovima potičemo dodjelu prostora za KiK industrije, primjerice Poduzetničkog centra Coworking Pula.
Postoji i poseban natječaj za film, odnosno 2023. godine pokrenuli smo Istarski filmski fond kao novinu, putem kojeg Istarska županija i ove godine putem Istarskog filmskog fonda sufinanciramo proizvodnju kratkometražnih igranih, dokumentarnih, eksperimentalnih i animiranih filmova. U ovoj godini dvostruko smo povećali sredstva pri čemu surađujemo s Hrvatskim audiovizualnim centrom, sredstva se dodjeljuju putem Javnog poziva pri čemu stručno povjerenstvo odabire projekte za financiranje.

Kako biste raspodijelili kulturne resurse unutar Istarske županije? Smatrate li da se kulturni programi i ulaganja trebaju decentralizirati i ravnomjernije rasporediti između gradova i ruralnih područja?
- Sredstva se i sada dodjeljuju ravnomjerno, iako se prvenstveno vodi računa o kvaliteti projekta. Među kriterijima za dodjelu sredstava putem javnih poziva predviđeno je i bodovanje za manje razvijene sredine. Cjelokupna kultura Istarske županije je decentralizirana jer se financiraju projekti i programi s područja čitave županije.
Podsjetio bih i na kulturnu infrastrukturu koju Županija gradi u dogovori s gradovima i općinama, a koja je uvijek usmjerena upravo k manjim mjestima: Kuća kaštela u Momjanu, CENKI u Pićnu, Hiža od besid u Pazinu, Mediteranski plesni centar u Svetvinčentu, Kuća fresaka u Draguću i najnoviji projekt s kojim smo lani započeli – Kuća orgulja u Sv. Lovreču Pazenatičkom.
Trebaju li kulturne institucije u Istri biti vođene prvenstveno umjetnicima i kulturnim djelatnicima ili biste dali prednost profesionalnim menadžerima koji upravljaju kulturnim ustanovama prema poslovnim principima? Kako vidite idealan model upravljanja?
- Vođenje kulturnih institucija definirano je Zakonom i odlukama osnivača. Idealan model upravljanja je onaj koji objedinjuje umjetničko i menadžersko načelo, tj. specifična znanja koja rukovoditelj stječe školovanjem, ali i radom u struci. Ona se ne isključuju, iako često nisu kompatibilna što ponovo ovisi o odabranom modelu upravljanja i posebno o osobi koja model provodi.

Kako vidite ulogu digitalizacije i inovacija u kulturi? Treba li kulturna politika više poticati produkciju novih kulturnih sadržaja ili povećati pristup postojećim kulturnim djelima? Smatrate li važnim financirati istraživanja u području kulturnih praksi i potreba publike?
- Svako vrijeme nosi promjene pa tako i nove izričaje u kulturi koje treba poticati u mjeri za koju su stvaratelji kulture tj. umjetnici i kulturni djelatnici zainteresirani. Digitalizacija je nužna u nekim segmentima, npr. u upravljanju ustanovama ili digitalizaciji građe, dok o umjetničkom korištenju novih medijskih alata moraju odlučivati umjetnici. Kroz Istarsku kulturnu agenciju potičemo istraživanja koja se tiču publike, aktera, kulturne politike… čime dokazujemo kako istraživanja smatramo relevantnima.
Kako planirate osigurati stabilnije financiranje kulturnog sektora? Kako biste potaknuli privatni sektor na veće ulaganje u kulturu? Koje biste dodatne izvore financiranja mogli osigurati, osim proračunskih i EU fondova?
- Dodatnim izdvajanjem iz proračuna Istarske županije, što kontinuirano činimo, pa su tako sredstva za Upravni odjel za kulturu i zavičajnost kad usporedimo 2021. i 2025. godinu povećana za preko 100 %. Tu su i mogućnosti iz EU fondova, kao i razgovori oko mogućnosti povećanja sredstava iz nacionalnih izvora. Za ovo potonje imamo primjer suradnje s HAVAC-om za Javni poziv za film.
Priliku vidimo i u stvaranju zajedničkih fondova s gospodarstvom, prvenstveno turističkim sektorom za manifestacije i očuvanje baštine.

Kako biste osigurali da kulturni sadržaji budu dostupni osobama s invaliditetom, mladima s teškoćama u razvoju i drugim ranjivim skupinama? Koje biste konkretne mjere proveli kako bi kulturni prostori postali pristupačniji?
- O svjesnosti i važnosti prava na pristup kulturnim događajima i institucijama nije potrebno posebno govoriti jer je to civilizacijsko dostignuće. Spomenimo da je u Planu razvoja kulture Istarske županije to posebno naglašeno te je uvedeno i kao jedan od kriterija za dodjelu sredstava. Što se institucija, čiji je osnivač Županija tiče, već smo gdje je bilo moguće implementirali potrebno npr. objašnjenja na Brailleevom pismu u Kući kaštela, pristupačni toaleti i dr.