“Recikliranje memorije” Alekseja Vasiljeva Slavika i “Variatio Naturae” Fulvije Grbac u Fonticusu
Tekst i fotografije Lidija KUHAR
U Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu otvorene su u četvrtak 29. svibnja dvije samostalne izložbe na kojima su predstavljeni radovi mladog autora Alekseja Vasiljeva Slavika objedinjeni pod nazivom “Recikliranje memorije” dok je likovna umjetnica Fulvia Grbac svoje grafike prikazala izložbom naziva “Variatio Naturae”.

Izložbe je, uz stručan osvrt, pred brojnim posjetiteljima, otvorio kustos Eugen Borkovsky koji je kazao kako se Aleksej Vasiljev Slavik predstavlja s nekoliko serija promišljanja, a budući da je ovo je njegova prva javna samostalna likovna prezentacija, ima potrebu ispričati nam nekoliko priča, stavova, stanja kroz nizove koje moramo dešifrirati, a naslovima nudi smjerove za percipiranje.
“Aleksej preskače konvencionalno, bježi od ilustracije, ne poštuje trendove. Polazište umjetnika je snažna potreba za iskazom osobnog, a rezultat su uvijek unutarnja previranja.”, kazuje kustos te naglašava da se cijeli postav izložbe može podijeliti na šest smislenih cjelina koje se nadopunjuju, iako svaka nosi određene posebnosti. “Umjetnik predstavlja raskošni videorad na velikom formatu naziva Podsvijest. Ova vizualizacija na rubu je psihodelične interpretacije osobnih trenutaka u kaotičnom svijetu, koja se projicira na zid s autorski ostvarenim popratnim zvukom. Drugi niz koji autor naziva Nepoznato poznati reminiscencije su na povijesna likovna ostvarenja parafraziranjem poznatih umjetničkih slikarskih radova. Umjetnik im pristupa kao materijalu za upozoravajući kolaž uz odmjerene izmjene oblika originala. Tako je izuzetno kreativno „preuređena“ Mona Lisa, Djevojka s bisernom naušnicom, Nasmijani kavalir i Van Goghov portret.

Svi ovi „ponovljeni“ akteri danas imaju lica umotana u flekave zavoje, povezana usta i nedostaje im pogled koji je prevažan na originalnim djelima. U postavu su predstavljena još dva videorada, a autor ih na neki način konfrontira. Dok je u prvom naziva „Arhiva1 (Pasiv)“ tempo miran, nostalgičan, drugi je intenzivniji, brz, na rubu kaosa. Umjetnik jednog označuje kao pasivnog, interpretira ljudsko razmišljanje iz perspektive površne vanjštine, dok je drugi, nazvan„Arhiva2 (Aktiv)“, mnogo intenzivniji, brži, dovodi nas do ruba kaotičnosti, ali predstavlja unutrašnja previranja pojedinca. Sljedeća serija radova segmenti su Aleksejevog videorada “Rods (Šipke)”. Ovdje zapažamo geometrizirane dizajne na putu ka fraktalnim formacijama.
Možda najosobniji niz predstavlja grupa likovnih radova postavljenih uz slušalice. Ovdje Aleksej uvodi svog prijatelja kao sukreatora glazbenog projekta “Acid Stain”. Slikovni materijal uz ovu situaciju nudi prikrivene portrete obojice autora zvuka. Istina je da ovaj izložbeni projekt možemo doživjeti na više načina. No, suštinu bi trebalo čitati iz perspektive osobnih, socijalnih, energetskih tijekova misli i kreacija, koje donose stalne promjene”, pojašnjava Borkovsky.

Aleksej Vasiljev Slavik o svojoj izložbi kaže: “ Htio sam pokazati generalno važnost ljudskog lica, pa sam izabrao neke od najvažnijih, odnosno najpoznatijih, portreta koju većina ljudi poznaje i maknuti im lica, omotati ih, cenzurirati ih kompletno, staviti lažne emocije na njih, isprljati ih, kako bih pokazao koliko je zapravo važno da se vidi ljudsko lice, koja zapravo daje ljudskost osobi. Ovi radovi daju vam neki osjećaj praznine, jeze, nema nikakve duše unutra, što se može povezati s današnjom cenzurom, kada jako malo ljudi može biti ekspresivno. Drugi element su video radovi, kompjuterski generirani, a sve komponente dio su zajedničkih tema kao što su ljudskost, um, razmišljanje, micanje od formi i to sam najviše htio postići. Vizualizacija, video projekcija, simbolizira moždane stanice, oči koje se pojavljuju simboliziraju misli koje prolaze. Želim generalno potaknuti ljude na kreativno razmišljanje, nepraćenje trendova, što se ni meni osobno ne sviđa, u pokušaju da nadjačamo površnost. Fokusirao sam se na introspekciju, na pitanja kako ljudski um radi, te što čini identitet svakoga od nas. Ja sam autor i glazbe, dostupne su slušalice posjetiteljima ako žele poslušati playlistu od 50 nikad prije poslušanih pjesama. Skladam zajedno s prijateljem koji radi i nešto svoje, no ova muzika je većinom moja. Dovršavamo prvi album, a planiramo nastupiti na nekom od festivala ove godine. Radeći s majkom na njenom projektu došao sam na ideju o vlastitoj izložbi. Uzeo sam slike iz videa kojeg sam tada radio i modificirao ih.“
Na pitanje je li prvenstveno glazbenik ili likovni umjetnik, ovaj svestrani mladi autor uz omijeh odgovara: „ Ni jedno ni drugo, zapravo se najviše bavim filmom!“

Aleksej Vasiljev Slavik, rođen je u Beogradu 2004. godine. Završio je opću gimnaziju u Puli. Bavi se videom i zvukom više od 5 godina, isto kao i apstraktnom digitalnom manipulacijom i animacijom s čestim temama ljudskosti i nostalgije. Bio je koautor samostalne izložbe Asje Vasiljev, “Me(n)talne kenstrukcije” (2024.), s video/muzičkim radom “Rods (Šipke)” isto kao i kreator video rada “Déjà rêvé” koji je iste godine emitiran na izložbi “Distopija”, oboje u produkciji Gradske galerije Fonticus Grožnjan. Trenutno živi i radi u Puli.
Fulvia Grbac izložbom naziva “Variatio naturae” predstavlja odabrane grafike iz više svojih ciklusa koji se vizualno i tematski nadopunjuju, a svoje nadahnuće najčešće pronalazi u prirodi koja ju okružuje. Kustos pojašnjava da grafiku dijelimo na visoki, duboki te plošni tisak, a sve ove mogućnosti dobro poznaje Fulvia Grbac koja eksploatira specifični materijal, tehnike i alate.

“Često koristi kolografiju, kartonski tisak koji pripada tehnici visokog tiska, a koja je najstarija vrsta tiska, a od motiva, pored stabala, pažnju joj privlače trave i zanimljive konfiguracije područja obližnjih solana koje autorica poznaje od mladosti. Fulvia, uz manje motiva, djelomično stilizirajući ih, predstavlja kompozicije ostvarene plavo-zelenim tonovima. Brojni ciklus In rubis, koji umjetnica predstavlja zapravo je poliptih, kolaž manjih otisaka s motivima gustog grma kupine ili maline. Ciklusom Contra naturam umjetnica upozorava na suvremenost. Ovaj poliptih nudi igru, usporedbu prirodne i umjetne opasnosti, stvorene čovjekovom rukom. Prikazana žilet žica, jezivo pasivno oružje, još je uvijek postavljeno na mnogim mjestima na svijetu. Tu su i izvrsne grafike na temu pejzaža. Neke su nastale na osnovi morskog motiva, a neke bilježe prostore biljaka, šipražja, lišća, pletući ideju naturalnog sa socijalnim, te propituju nelagodnu situaciju požara. Stilizirajući oblike, umjetnica koristi jarki crveno-žuti spektar, podsjećajući nas snažno na pitanja ekologije.

„Posebnu pažnju moramo posvetiti autorskim knjigama u kojima umjetnica na neki način ujedinjuje sva promišljanja koja smo nabrojali. Ova svojevrsna sinteza dodatno svjedoči o čistoći ideje, promišljenosti i kreativnosti Fulvije Grbac. Tematski osmišljene, tehnički solidno izvedene, ova ponuda vizualizacija u obliku knjige zahtijeva od nas pažnju. Unatoč izvjesnoj strogoći radova, autorica pripada kreativcima, igračima. Kad se to stopi s edukacijom, iskustvom i senzibilitetom, rezultat nije upitan.”, zaključuje kustos Borkovsky.
Fulvia Grbac o svojim radovima govori: „Najviše upotrebljavam grafičke tehnike, od čega je prisutan drvorez, suha igla na metalu te također kolografije i monotipije. Najviše me inspirira priroda. Priroda je nešto što je jako važno, najbliskije nam je, a često zaboravljamo na nju. A kad idemo kontra prirode, onda ona ide i kontra nas. Pa je tako i jedan od mojih ciklusa nazvan „Contra naturam“. Intenzitet ide od središnjeg rada (pređenog 53 puta), preko vanjskima na kojima linije postaju sve prorjeđenije i jednostavnije. Ciklus koji pokazuje solane želi istaknuti da se tamo ne radi samo o romantičnom pejzažu, jer to je mjesto bila jako važno našim precima koju su tamo zarađivali za kruh. Solane sada ili presuše ili budu preplavljene, a vrlo malo se radi, pretvorene su većinom u parkove prirode. Netko tu vidi poplavljeni pejzaž, vodu, ptice, a prije se vidio i čovjek koji je sad istisnut i ostaje samo priroda. I kad se pogleda dublje to više nije tako romantično. Radim i knjige inspririrane solanama u kojima su sadržane uspomene i sjećanja na doba kakve su nekad bile. Ciklus koji je nastao nakon što je postavljena bodljikava i žilet žica između Slovenije i Hrvatske, prikazuje što se tada zbiva s prirodom. Mi ljudi s granice uvijek smo živjeli kao jedno i to nama ne treba, ali u knjizi Welcome to Europe prikazujem što se dešava s jedne i druge strane granice. Čovjek zna granice i zna da je postavljena žica, ali životinje ne znaju i teško stradavaju. Sad je bodljikava žica zamijenila prirodu. Tako i jedan od radova, mail art, podsjeća na čestitke koje kad se otvore prikažu neki veseo motiv, prepun boja, dok se ovdje prikaže bodljikava žica. Na najnovijim grafikama napravljenim tijekom zadnja dva mjeseca malo sam se poigrala s bojama vatre. Nakon velikog požara na Krasu, dugo vremena ostao je smog u zraku, a priroda je poprimila nove boje.’’

Ova akademska slikarica, čiji svaki ciklus na neki način određuje i drugačiji kolorit, dugim je procesom, promišljanjem i oduzimanjem, došla do ovakve ekspresije u kojoj nastoji sa što manje prikazanoga prenijeti što više informacija, jer kroz jednostavnost točnije prikazuje željenu temu. Ali taj proces nije jednostavan kao što nekad samo djelo na prvu sugerira, jer iza njega stoji dugotrajan rad.
Fulvia Grbac, rođena je u Kopru 1968. god. Diplomirala na ALU u Veneciji 1991. godine. Dodatno se educirala na područjima grafike: u Firenci; Ljubljani; u centru KAUS, Urbino; Međunarodnom centru za grafiku; fakultetu Falmouth u Velikoj Britaniji; u Italiji – Montefiore Conca; u Trstu (prof. Franko Vecchiet). Surađuje sa Zajednicom Talijana Izola, Piran i Kopar na radionicama za mlade i odrasle. Nakon rada u osnovnoj školi, predaje likovnu umjetnost u srednjoj školi Pietro Coppo, Izola. Izlagala na mnogim samostalnim i kolektivnim izložbama. Od 2015. predsjednica je umjetničkog kluba FolarT u Izoli gdje ima atelje i galeriju. Živi u Sečovlju (SLO).