Glazbena recenzija – Anna von Hausswolff: „Dead magic“ (City Slang, 2018.)

Prodiranje u nejasan i tajanstven svijet

• Mediji nam serviraju mnogo neprovjerenih informacija, više ništa nije sveto, sve je naizgled poznato i dodirljivo… Sjetimo se Chucka Palahniuka i njegova romana „Uspavanka“ koji kreće od teze da smo prezasićeni riječima te su one stoga počele gubiti značenje i vrijednost pa je zamislio što bi bilo kad bi jedna afrička pjesma svojom tekstovnom čarolijom nehotice ili namjerno izazivala smrt. Anna von Hausswolff također propituje olako prihvaćanje navale svih istina i neistina kojima smo bombardirani, a one su napadne i glasne, brze i prolazne, duboko opsjednute materijalnim svijetom. Umjesto njih autorica nam na svom novom albumu donosi magiju, spiritualnost, tihu snagu i sporo kretanje kroz individualne spoznaje. Smatra da je žalosno kad umjetnik mehanički konstruira svoja djela pa ona radi jedino ukoliko se uspijeva unijeti u glazbu, dok bi u slučaju te nemogućnosti samu sebe strogo udaljila od nota. Tako da za „Dead magic“ definitivno možemo reći da je ostvarenje u kojem se osjeti veliko nadahnuće i neopterećenost žanrom. Ono posjeduje neoclassical i gothic elemente, do neke je mjere prožeto eksperimentalnim pristupom, ali ne izbjegava ni pop melodije.

Najupečatljivija i najduža pjesma na albumu je „Ugly and Vengeful“. Počinje bez žurbe, a razvija se ne postavljajući si pritisak da bude konkretna i pamtljiva. Sintesajzer u uvodu ima važnu ulogu, a neobične disonance čine atmosferu lagano jezivom. Kasnije mu se priključuju i orgulje – instrument koji Anna inače rado koristi jer je istovremeno moćan i profinjen pa ne izostaje mističan efekt. „Ugly and Vengeful“ nas u svom trećem dijelu časti distorzičnom gitarom. Napetost ne nestaje do zadnjega trenutka, a očituje se i u tekstu. Spominje se umor, napuštenost, osjećaj da čovjek nosi tijelo teško poput kamena i žudi za oslobođenjem od tog tereta. No ovo je tek proizvoljna interpretacija motiva jer i sama autorica ističe da bi voljela kad bi svaki slušatelj imao svoju viziju značenja cjeline. Međutim, valja reći da tekst nije u središtu zanimanja, već vokal koji je u prvim minutama pjesme prigušen, a u nastavku glasniji te njegova ekspresivnost ne poznaje granice. S razlogom se ova pjevačica uspoređuje s Diamandom Galas i Meredith Monk, ženama koje nisu štedjele raznovrsne nijanse i čitav raspon glasa, ne suzdržavajući se pritom od kojekakvih pokusa.

Još se jedna žena ističe kad se raspravlja o Anni, a to je Madame Blavatsky, premda nije otkriveno na koji je način njezino učenje prisutno u određenim stihovima. Znamo samo da se oni nalaze u pjesmi „The Truth, The Glow, The Fall“ pa nam preostaje da po želji protumačimo osnovnu ideju teksta u skladu s teozofijom čija je utemeljiteljica upravo Blavatsky. Ona je smatrala da postoji “srebrni konop” koji povezuje fizičko tijelo s njegovim vitalizirajućim astralnim dvojnikom, a kada se konop prekine, dolazi do tjelesne smrti. To je za dušu veliki šok, a ona nakon određenih faza dolazi u stanje mira, blaženstva i radosti. Naslućuje se da Anna u „The Truth, The Glow, The Fall“ sugerira neki oblik te priče, a tu se pojavljuju i motivi iz prirode – dolina bez snijega okružena planinama. Slijedi kontakt s anđelom pa se pretpostavlja i želja za oslobođenjem od okova materijalnog svijeta na sličan način kao u prethodno spomenutoj pjesmi. Anna o svemu progovara iz perspektive žene, i to na subjektivan, vrlo individualan način, priznajući da se ovaj put odlučila više introspektivno ogoliti nego inače. Reći ćemo još da u pjesmi zvuk orgulja asocira susret s dimenzijom puno sofisticiranijom od one koja podrazumijeva prizemnost svakodnevnih senzacija. Pojedine uvrnute glazbene dionice savršeno nadopunjuju osnovnu melodiju vokala koja je ponekad i lako slušljiva te naginje popu.

„Källans återuppståndelse“ je pak inspirirana radom Waltera Ljungquista. Anna u jednom intervjuu kaže da je taj pisac iz istog dijela Švedske kao njezini roditelji, a njegova nas djela transportiraju u taj prostor i atmosferu. Autorica se može poistovjetiti s književnikovim doživljajem tog kraja, ali i razmišljanjima i osjećajima. On u svom djelu govori o odrastanju koje prati borba mašte i realnosti.

Nećemo zaboraviti ni pjesmu „The Mysterious Vanishing of Electra“ koja poput ostalih aludira na nemogućnost trajnog života tijela na Zemlji, a pomalo je monotona, repetitivna, bez izraženoga razvoja kakav je karakterističan za, recimo, „Ugly and Vengeful“. U njoj uočavamo pravilne pulsirajuće udare, ali ne i brz tempo. Vokal se pojavljuje u svom bogatstvu igre, s puno hrapavosti i krika kao konačnog rezultata gradacije. Anna na trenutke zvuči vilinski i nježno, dok u drugom navratu postaje neukrotivi demon.

Dok je u većini skladbi pjevanje vrlo bitna komponenta, ono potpuno izostaje u „Marble eye“ čiji je naziv očito posveta Marble church u kojoj autorica svira orgulje za potrebe ovoga uratka.

Možemo zaključiti da je „Dead magic“ poseban album koji pokušava prodrijeti u svijet koji je još nejasan i tajanstven, a vokal i orgulje su najvažniji alati tog istraživanja.

Tekst Maja GREGOROVIĆ

Leave a Reply


+ 3 = 8

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum