Razgovor: Sanne i Bart van Poll autori drugačijeg turističkog vodiča „Spotted by locals”

Želimo da se turisti osjećaju poput „lokalaca”

• Nizozemski supružnici Sanne i Bart van Poll svjetski su putnici i autori ponešto drugačijeg turističkog vodiča nazvanog „Spotted by locals”. Ono što projekt čini posebnim osobna su iskustva gradova i najdražih mjesta koja lokalno stanovništvo njime dijeli s posjetiteljima. Sve kako bi im omogućili da nove gradove sagledaju iz perspektive domaćina, ali i promijenili način na koji razmišljamo o turizmu. Nedavno su u sklopu konferencije „Brendiranje kulture” posjetili Rijeku te natuknuli kako bi upravo ona mogla postati sljedećim gradom na njihovoj listi. Tim smo povodom sa Sanne i Bartom razgovarali o njihovom projektu, Rijeci te različitim utjecajima (masovnog) turizma.

„Spotted by locals” svojevrsni je rezultat vaših brojnih putovanja. Kako je nastala ideja za projekt?

– Putovanja i urbani životi velika su strast za nas oboje. Još od kad smo se upoznali minimalno bi nekoliko puta godišnje odlazili na putovanja Europom. Kada bi posjetili neki grad, na duži ili kraći period, svaki bi puta iznova opažali koliko je teško pronaći o njemu relevantne i ažurirane informacije. Tiskani turistički vodiči koje bi nosili sa sobom uvijek su bili zastarjeli, čak i kada su bili sasvim novi. Također, bili su pisani za one posjetioce koji traže tipične turističke atrakcije. Za razliku od njih mi nikada nismo bili zainteresirani da s hrpom stranaca stojimo u redu kako bi posjetili neku znamenitost, već smo oduvijek htjeli doživjeti lokalnu kulturu. No bez prijatelja u gradu bilo je nemoguće saznati gdje „lokalci” zalaze. Ponekad bi čak slijedili grupe ljudi kako bi, barem smo se nadali, pronašli lokalni bar. Ne baš pouzdana metoda: obično bi završavali samo ispred nečije kuće usred ničega. Bili smo frustrirani time što nema online putničkih vodiča gdje „lokalci” pišu o svojim omiljenim mjestima u gradu, a koji su istodobno pouzdani i ažurirani. Tako smo 2008. odlučili dati otkaz na svojim poslovima te započeli svoj posao i život iz snova. Savršenu kombinaciju naših strasti prema urbanom životu, putovanju i upoznavanju zanimljivih ljudi.

Na svojoj web stranici govorite kako ste uvjereni da će bolje razumijevanje drugačijih kultura svijet učiniti boljim mjestom. Možete li mi reći više o tome?

– Vjerujemo kako su mnogi od problema s kojima se svijet trenutno susreće duboko ukorijenjeni u kulturalno nerazumijevanje. Motivirani smo mijenjanjem svijeta tako što širimo vidike čim većeg broja putnika omogućavajući im da svijet vide iz njima strane, lokalne perspektive.

Na koji način „Spotted by locals” pokušava promijeniti način na koji razmišljamo o turizmu?

– Želimo da se turisti, kada otputuju u neki grad, što je više moguće osjećaju poput „lokalaca”. Pomažemo gradovima da se nose s masovnim turizmom tako što potičemo raspoređivanje posjetitelja (i lokalaca!) oko mjesta koje inače posjećuje manji broj turista. Istodobno pomažemo genijalnim, ali manje poznatim europskim prijestolnicama (poput Skopja, Podgorice, Prištine i Yerevana) da privuku više posjetitelja i prijeko potrebnog turističkog novca. Cilj nam je imati pozitivan učinak na domaću ekonomiju kroz promociju mjesta u vlasništvu lokalnog stanovništva, a ne reklamirati „zamke za turiste” koje su često u vlasništvu gigantskih multinacionalnih kompanija.

Svjedoci smo procesa u kojem mnoge popularne destinacije polako preuzimaju turisti. Lokalno stanovništvo pritom biva izgurano iz gradskih centara kako bi se stvorio prostor za smještaj gostiju, a neki od najljepših nacionalnih parkova na rubu su uništenja. Venecija, Dubrovnik i Plitvička jezera su samo neki od primjera. Kada sve to uzmemo u obzir kako odabirete gradove koje uvrštavate na svoju listu?

– Od 2018. širili smo se samo na one gradove kojima bi doista koristilo više turista (poput Berna, Podgorice, Prištine, Tbilisia ili Yerevana). Želimo nastaviti s tom praksom jer nas zaista brinu posljedice masovnog turizma. Također, na primjer Venecija je na našoj listi gradova (od 2014.). iako ima previše turista. No ono što naši „lokalci” tamo čine je da pišu o mjestima izvan samog gradskog centra. Oni pomažu da se turiste rasprši na razne dijelove grada. Ne možemo spriječiti turiste da dođu, ali možemo pomoći u njihovoj preraspodjeli.

Projekt„Spotted by locals” uključuje web stranicu i aplikaciju raspoloživu za preuzimanje. Kako platforma funkcionira i na koji način generira profit?

– Svi su članci besplatno dostupni na našoj web stranici. Ako želite to isto imati i kada niste na internetu možete skinuti našu mobilnu aplikaciju s offline mapama, obližnjim mjestima te mogućnošću dodavanja vlastitih lokacija. Preuzimanje takvog personaliziranog turističkog vodiča košta 3.99$. Također, na blogu imamo i par reklama, ali širenje na druge gradove većinom financiramo prodajom aplikacije.

Lokalni sudionici igraju ključnu ulogu u vašem projektu. Kako odabirete „spottere”? Imate li određeni tip ljudi koje birate?

– Sve „spottere” osobno upoznajemo u njihovom gradu. Tražimo heterogenu mješavinu ljudi iz različitih kvartova. Ljude koji imaju najrazličitije pozadine i drugačije interese. Potencijalni „spotteri” najprije napišu ogledni članak te s njima obavimo razgovor. Odabiremo samo „lokalce” čiji nam se članci svide, koji žive u gradovima o kojima pišu, govore lokalni jezik te vole svoj grad. Ima još jedan bitan aspekt: moraju se moći uklopiti u našu živahnu zajednicu „spottera” koja se redovito sastaje.

Iz kojeg razloga održavate tako bliske veze sa „spotterima” i s njima gradite snažne zajednice?

– Nalaženje sa „spotterima” najdraži nam je dio „posla”, a i oni se rado međusobno druže. Mislimo kako stvaranjem zajednice „spotteri” dulje ostaju na projektu i na njemu se više zabavljaju.

Započeli ste s ovim projektom prije 10 godina. Što je najvažnija stvar koju ste u procesu naučili?

– Novac nam zaista nije važan. Ali ga nešto ipak trebamo kako bi naš projekt i njegov utjecaj nastavili rasti.

Kako vidite budućnosti turizma?

– Unatoč tome što ima puno negativnog govora o turizmu i negativnih posljedica za okoliš koje masovni turizam nosi, optimisti smo po pitanju njegovih potencijala. Onih ekonomskih za lokalne poduzetnike ali ponajviše onih kulturalnih. Zaista vjerujemo kako bi svijet bio mirnije mjesto kada bi ljudi češće putovali i pritom se trudili razumjeti tuđe kulture.

Proteklog vikenda posjetili ste Rijeku kao jedni od sudionika međunarodne konferencije pod nazivom „Brendiranje kulture”. Grad koji postaje Europskom prijestolnicom kulture 2020. godine, ali je još uvijek poprilično neotkriven od strane turista. Ukratko, koji se uklapa u opis gradova kakve tražite. Mnogi su se posjetitelji na konferenciji činili zainteresirani za sudjelovanje u projektu „Spotted by locals” kako bi Rijeka postala sljedećim gradom na vašoj listi. Je li taj proces započeo te ako jest u kojoj je fazi?

– Na platformu „Spotted by locals” upravo smo uvrstili 72. grad, a Rijeka bi zasigurno mogla postati 73. Bili smo impresionirani gradom i trenutno s EPK Rijeka 2020 pregovaramo oko potencijalne suradnje. Ono što trebamo su vaše prijave. Dakle, ako živite u Rijeci, svidjelo vam se sve što ste o nama pročitali i želite postati našim novim „spotterom” prijavite se putem ovog linka.

Razgovarala Andrea JELOVČIĆ

Fotografije iz arhive Sanne i Bart van Poll

Leave a Reply


3 − 2 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum